کد مطلب: ۷۵۳۴۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم دونرخی‌شدن نان/ طرح هوشمندسازی یارانه نان شکست خورد؟

تداوم دونرخی‌شدن نان/ طرح هوشمندسازی یارانه نان شکست خورد؟

قیمت آرد چند ماهی است که به دو بخش آزاد و دولتی تقسیم شده است. موضوعی که طرح هوشمندسازی یارانه نان را زیر سوال برده و برخی از شکست این طرح خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که وزارت اقتصاد سیستم تعریف جدید قیمت آرد را تحسین و تمجید می‌کند و از امتیازات اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان می‌گوید، این پرسش در افکار عمومی به وجود آمده که با دونرخی شدن آرد در پی اجرای این طرح چه میزان آرد یارانه‌ای به بازار سیاه رخنه خواهد کرد؟

تجربه چندنرخی‌شدن کالاها در ادوار مختلف نشان داده همواره کالا به دست دلالان از محل ارزان‌تر با انگیزه کسب سود به موضع گران‌تر برده می‌شود. در این بین تنها همان دلالان سود می‌برند و این سود از جیب مردمی خارج می‌شود که آرد به نام آنها دونرخی شده است.

مقامات مسئول خود نیز از پیامدهای تعریف دوگانه قیمت آرد آگاهند. به دنبال این نظام قیمت‌گذاری، محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، از گم شدن روزانه 5000 تن آرد در نانوایی‌ها برابر با 50 میلیون نان لواش خبر داد. هر چند این خبر بعدها تکذیب شد، اما وقوع چنین اتفاقاتی در پی دونرخی شدن آرد دور از انتظار نبود.

دولت شهامت مدیریت درست یارانه نان را ندارد

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: دونرخی‌شدن آرد کلید ورود به فضای فساد و رانت است. بنابراین طرح دونرخی کردن آرد کارآمد نیست؛ زیرا تجربه سال‌ها اعمال چند قیمت بر یک کالا نشان داده که کالا از بخش ارزان‌تر به گران‌تر نشت می‌کند.

وی افزود: دولت می‌تواند یارانه نان را از مجرایی به مردم بدهد که بستر ایجاد رانت نباشد. می‌تواند قیمت آرد را برای همه مصرف‌کنندگان یک رقم تعیین و یارانه نان را به حساب مردم واریز کند؛ اما شهامت انجام این کار را ندارد.

یزدجردی خاطرنشان کرد: دونرخی شدن تکرار اشتباهاتی است که پیش‌تر هم انجام شده است؛ الان دستگاه‌های کارتخوانی که در نانوایی‌ها نصب شده می‌تواند توسط نانواها دستکاری شود و نانوا با این کار بیشتر از میزانی که نان فروخته سهمیه دریافت کند؛ این یعنی طراحی سیستم فروش نان با آرد دولتی آگاهانه نبوده است.

رئیس کانون صنایع آرد ایران گفت: اتخاذ چنین تصمیم‌هایی نشان‌دهنده ناآگاهی تصمیم‌گیرندگان از واقعیت فضای کار است.

با این تفاسیر حالا قیمت آرد هم مانند شکر، دلار و هر کالای دیگری که در ایران دونرخی است، زمین بازی دلالان و عرصه تکرار اشتباهات مسئولان شده است.

برای مطالعه بیشتر خبر رانت در بازار شکر را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.