کد مطلب: ۷۲۹۶۶۱

قیمت مسکن امروز ۵ آذر ۱۴۰۱/ بازار شمال از جنوب تهران جا ماند

قیمت مسکن امروز 5 آذر 1401/ بازار شمال از جنوب تهران جا ماند

قیمت مسکن در منطقه پرتقاضای جنوب تهران 60درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در صورتی که متوسط رشد قیمت مسکن در تهران 38درصد است.

به نقل از ایسنا، سطح عمومی قیمت مسکن در شهر تهران از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. اگرچه در دو ماه اخیر قیمت آپارتمان به ثبات نسبی رسیده، متاثر از رشد قیمت اوایل سال و انتظارات تورمی در حال حاضر نرخ‌ها دیگر در مناطق جنوبی نیز با توان متقاضیان مصرفی تناسب چندانی ندارد؛ مضافا اینکه تورم این بخش هنوز به‌طور کامل متوقف نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آذر و دی‌ماه سال گذشته در مناطقی از تهران امکان خرید آپارتمان‌هایی با سطح قیمتی 800 تا 900میلیون تومان وجود داشت، اما در حال حاضر به سختی می‌توان فایل‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان پیدا کرد.

به‌طور مثال آذر پارسال در منطقه 15 محله افسریه قیمت پیشنهادی یک واحد 49متری 14 سال ساخت دارای انباری 750میلیون تومان تعیین شده بود.

در منطقه 16 محله جوادیه نیز یک آپارتمان 54متری هفت ساله دارای امکانات کامل شامل آسانسور، انباری و بالکن 900میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر شاید با این نقدینگی بتوان به سختی آپارتمان بالای 20 سال در دو منطقه‌ی مذکور خریداری کرد.

طی یک سال گذشته در منطقه 16 قیمت مسکن با رشد 48درصد مواجه شده و به 26.3میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. در منطقه 15 نیز متوسط قیمت از 16.6میلیون تومان در هر متر مربع به 25.6میلیون تومان افزایش یافت که شاهد رشد 54درصدی قیمت بوده‌ایم؛ در حالی که متوسط نرخ افزایش قیمت در شهر تهران 38درصد اعلام شد. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل همخوانی سطح قیمت خانه در مناطق جنوبی تهران با درآمد خانوارهای متوسط و پایین، فشار تقاضایی در این مناطق ایجاد شده و با توجه به کاهش ساخت‌وساز، قیمت آپارتمان در مناطق جنوبی رشد بیشتری را نسبت به مناطق میانی و شمالی تهران تجربه کرده است.

در منطقه 10 نیز که در بین مناطق جنوبی تهران رتبه اول و در کل تهران رتبه دوم از معاملات به خود اختصاص می‌دهد رشد قیمت مسکن طی یک سال گذشته 60درصد بوده است. مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه 10 به میزان 20.3میلیون تومان بود که مهرماه امسال به 32میلیون تومان رسیده است.

دو جدول زیر درخصوص قیمت مسکن شهر تهران تفاوت سطح قیمت‌ها از آذر سال گذشته تا آذر امسال را نشان می‌دهد.

مسکن

مسکن

آمارها در شرایطی از رشد بالاتر از میانگین قیمت مسکن در مناطق جنوبی حکایت دارد که در منطقه یک پایتخت، قیمت آپارتمان در یک سال گذشته 26درصد افزایش یافته است. در منطقه 2 در شمال تهران نیز که رتبه سوم از نظر تعداد معاملات را دارد قیمت خانه در یک سال گذشته 27 درصد رشد نشان می‌دهد.

ظاهرا متمایل شدن تقاضای خریدوفروش مسکن در هر دو بخش سرمایه‌ای و مصرفی به سمت آپارتمان‌های کوچک متناسب با توان خرید بخش قابل‌توجهی از متقاضیان به شکل رشد تورم مسکن مناطق جنوبی بروز یافته است.

گزارش‌های میدانی از شهر تهران نشان می‌دهد در حال حاضر آرامش نسبی در بازار مسکن وجود دارد. مهرماه امسال نرخ رشد ماهیانه قیمت با 1.2درصد افزایش به صفر متمایل شده و معاملات با حدود 5400فقره به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. در حال حاضر طبق شاخص بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر خانه در تهران 43.7میلیون تومان و بر اساس شاخص مرکز آمار 46.4میلیون تومان است. از طرف دیگر به‌دلیل شرایط موجود جامعه انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای مصرفی فراهم است. گزارش قیمت آبان ماه شهر تهران هنوز ارائه نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.