کد مطلب: ۳۶۵۱۵۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس :

احتمال گرانی کالاهای اساسی در رمضان / کمبود کالا چقدر جدی است؟

احتمال گرانی کالاهای اساسی در رمضان / کمبود کالا چقدر جدی است؟

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به مشکلات موجود در کشور و عدم تامین به موقع برخی نهاده‌ها، تولید نامناسب در سطح کشور و از بین‌ رفتن مقداری از محصولات کشاورزی و زراعی طی سیل اخیر نمی‌توان وضعیت مطلوبی برای چند ماه آینده پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 20 فروردین ماه 97 بود که سیاست دلار چهار هزار و 200 تومانی با هدف کنترل سطح قیمت کالاهای اساسی و تک‌نرخی شدن دلار اجرایی شد، اما شواهد و بررسی‌ها حاکی از آن است که پس از گذشت یک سال با وجود هزینه‌کرد ۱۴ میلیارد دلار ارزان از سوی دولت این سیاست باعث کنترل تورم کالاهای اساسی نشده است.

همچنین سیل اخیر به بسیاری از اراضی زراعی و اراضی باغی کشور آسیب قابل توجهی وارد کرده است، به همین جهت سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت کالاهای اساسی و سایر اقلام کشاورزی در سال 98 گران‌تر می‌شود؟

جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» با بیان اینکه گرانی کالاهای اساسی فقط برای ماه مبارک رمضان نیست، اما افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود، گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات موجود در کشور و عدم تامین به موقع برخی نهاده‌ها، تولید نامناسب در سطح کشور و از بین‌رفتن مقداری از محصولات کشاورزی و زراعی طی سیل اخیر نمی‌توان وضعیت مطلوبی برای چند ماه آینده پیش‌بینی کرد.

اختلاف قیمت گندم داخلی با گندم کشورهای همسایه دو برابر است، یعنی 1700 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم کشور در نظر گرفته شده و این رقم در کشورهای همسایه حدود 3600 تومان است، به همین جهت برای برخی اشخاص به صرفه است که بخشی از گندم تولیدی کشور را به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی رغم اینکه تذکرات جدی به دولت در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم داده بودیم که قیمت مناسبی برای خرید تضمینی گندم در نظر گیرد، این قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده است چندین مشکل ایجاد خواهد کرد. اول اینکه باعث قاچاق محصول گندم به خارج از کشور به دلیل مابه‌التفاوت قیمت خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اختلاف قیمت گندم داخلی با گندم کشورهای همسایه دو برابر است، یعنی 1700 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم کشور در نظر گرفته شده و این رقم در کشورهای همسایه حدود 3600 تومان است. به همین جهت برای برخی اشخاص به صرفه است که بخشی از گندم تولیدی کشور را به کشورهای همسایه قاچاق کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی هم به دلیل سیل اخیر مزارع گندم در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان 100 درصد دچار خسارت شده‌اند، به همین جهت در آینده با کمبود تولید مواجه خواهیم شد، بنابراین در ماه‌های آینده دولت با کمبود شدید گندم روبه‌رو خواهد شد و باید این کمبود را از طریق واردات با قیمت گران‌تر تامین کند.

متاسفانه بیش از 60 تا 70 درصد اماکن دامی کشور خالی از دام هستند، بنابراین دامی وجود ندارد که بتوان گوشت مورد نیاز کشور را تولید و مابقی را از طریق واردات تامین کرد. گرایش وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار بیشتر به سمت واردات گوشت است که اجرای این سیاست موفق نخواهد بود و چالش‌هایی را در بحث تامین گوشت قرمز در کشور ایجاد خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: علی رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که مشکل کمبود گوشت قرمز در کشور تاحدی مرتفع شده، شواهد حاکی از آن است که هنوز مشکل تامین گوشت قرمز در کشور حل نشده، زیرا تولیدات دامی کشور به شدت کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه بیش از 60 تا 70 درصد اماکن دامی کشور خالی از دام هستند، بنابراین دامی وجود ندارد که بتوان گوشت مورد نیاز کشور را تولید و مابقی را از طریق واردات تامین کرد. گرایش وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار بیشتر به سمت واردات گوشت است که اجرای این سیاست موفق نخواهد بود و چالش‌هایی را در بحث تامین گوشت قرمز در کشور ایجاد خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: از طرفی نهاده‌های کشاورزی مانند ذرت، سویا و نهاده‌های موردنیاز مصرفی مرغداران در سطح کشور به خوبی از سوی دولت تامین نمی‌شود و شرکت پشتیبانی امور دام به موقع این نهاده‌ها را در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تولید مرغ در شرکت‌های زنجیره تولید هم به دلیل کمبود و گرانی نهاده‌ها با مشکل مواجه شده و این عامل باعث شده است که بسیاری از واحدهای تولیدی جوجه‌ریزی نکرده و تعطیل شوند. به طور حتم عدم جوجه‌ریزی و عدم تولید و تعطیلی مرغداری‌ها خطری برای افزایش قیمت مرغ به ویژه در ماه مبارک رمضان و ماه‌های آینده خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متاسفانه امکانات و تسهیلات لازم برای کنترل قیمت‌ها به خوبی فراهم نیست و دولت باید برای کنترل و نظارت بر قیمت‌ها در بازار حرکت جدی و مدونی داشته باشد و براساس شعار سال مبنی بر رونق تولید داخلی عملکرد داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برای عملیاتی شدن شعار سال باید تولید در بخش کشاورزی، دام، زراعت و باغبانی و سایر بخش‌ها را تقویت کنیم و این امر میسر نخواهد بود مگر اینکه ظرفیت‌های تولید داخلی را توسعه دهیم. به عبارتی باید اجازه دهیم که کشاورزان و دامداران و باغداران به اندازه ظرفیت خود تولید داشته باشند تا این چالش کمبود برای تامین کالاهای اساسی مرتفع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.