کد مطلب: ۵۵۴۲۹۵

یک مقام مسئول بیان کرد:

عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب/ دستگاه‌های ناظر پاسخگو باشند

عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب/ دستگاه‌های ناظر پاسخگو باشند

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب بیان کرد: علی‌رغم آنکه مرغداران به تکالیف خود عمل می‌کنند، اما مرغ گرم با نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در مغازه‌ها عرضه نمی‌شود که با این وجود دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حبیب‌ اسداله‌نژاد، از توزیع روزانه شش هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: مصرف روزانه مرغ در سطح کشور همین میزان است که با این وجود تعادل میان عرضه و تقاضا برابر است.

وی افزود: با عرضه ۲ برابری مرغ در تهران نباید با بحران کمبود یا گرانی در بازار روبه‌رو باشیم که عرضه با نرخ‌های بالا بیانگر مشکلات سیستم توزیع است.

اسداله‌نژاد در واکنش به عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب بیان کرد: علی‌رغم آنکه مرغداران به تکالیف خود عمل می‌کنند، اما مرغ گرم با نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در مغازه ها عرضه نمی‌شود که با این وجود دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی مشکلات سیستم توزیع و انحراف از کشتارگاه تا واحدهای صنفی را از علل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: گرانی مرغ در بازار ارتباطی به مرغدار ندارد چرا که تولیدکننده تنها مسئولیت تامین مرغ را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر صحت‌سنجی آمار جوجه ریزی واحدهای مرغداری بیان کرد: آمار جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری توسط دستگاه‌های مسئول باید راست‌آزمایی شود و با اعتقاد بنده میزان جوجه‌ریزی ثبت شده در سامانه سماصط باید راست‌آزمایی شود چرا که در صورت این میزان جوجه‌ریزی نباید مشکلی در بازار وجود داشته باشد.

اسداله‌نژاد با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاتر از نرخ مصوب است، گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به واردات تخم مرغ نطفه‌دار و تولید داخل، این حجم جوجه نیاز بازار را تامین می‌کند که با این وجود در تامین مرغ مورد نیاز مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی همچنان با تاخیر عرضه می‌شود، بیان کرد: بارها از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرده‌ایم که در سامانه نهاده دامی را به گونه‌ای تعریف کند که مرغدارانی که از کارخانه نهاده خریداری می‌کنند، سهمیه خود را به کارخانه اختصاص دهند یا در خرید از تابلوی سامانه بازارگاه این امکان فراهم باشد که مرغداران مستقیم از کارخانه نهاده خریداری کنند که متاسفانه در شرایط فعلی تخصیص سهمیه به برخی تعاونی‌ها و اتحادیه انجام می‌شود که امکان خرید مستقیم وجود ندارد که این امر‌ منجر به تعطیلی برخی کارخانه‌ها و افزایش هزینه برای مرغدار شده است.

اسداله‌نژاد قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۱۹ هزار تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار متوسط قیمت جوجه در ۲ ماه گذشته ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که این امر در کنار افزایش ۱۴ درصدی نرخ مصوب ذرت و کنجاله و سایر مولفه‌های تولید، قیمت تمام شده را بالا برده است.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان با بیان اینکه کمبود نظارت زمینه را برای گرانفروشی در بازار فراهم کرده است، تصریح کرد: هم اکنون نظارت و کنترل در بازار رها شده است و تازمانیکه نظارت صورت نگیرد، التهابات در بازار ادامه خواهد داشت چرا که برای رفع بحران فعلی راهی جز حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا یا قیمت‌گذاری دستوری با اعمال نظارت بر بازار وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.