کد مطلب: ۳۶۳۴۷۷

متوسط قیمت مسکن در تهران از ۱۱ میلیون تومان عبور کرد / تورم مسکن به ۹۵ درصد رسید

متوسط قیمت مسکن در تهران از 11 میلیون تومان عبور کرد / تورم مسکن به 95 درصد رسید

تصویر سالیانه از بازار مسکن کامل شد، این تصویر حکایت از «پایان داغ» بازار مسکن در سال گذشته دارد. روند تورم ماهانه مسکن پایتخت که در پاییز و اوایل زمستان به مرز صفر نزدیک شده بود، در اسفند افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی روند نوروزی بازار سهام، ارز و طلا نیز حکایت از دو فضای متفاوت دارد. درحالی‌که بورس تهران روند افزایشی پایان اسفند را ادامه داد؛ دلار و سکه روزهای نسبتا متفاوتی را در نوروز تجربه کردند. در این بخش به بررسی رفتار بازارساز و بازیگران پرداخته شده است.

روند کاهشی شیب تورم مسکن در ماه‌های پایانی سال گذشته، با دو حرکت از سمت تقاضا در ماه اسفند، متوقف شد به‌طوریکه بازار معاملات آپارتمان در تهران در آخرین ماه از سال ۹۷ اوج‌گیری مجدد تورم ملکی را تجربه کرد.

گزارش‌ها از جزئیات معاملات خرید مسکن در تهران طی آخرین ماه از سال گذشته حاکی است: مطابق داده‌های سامانه رهگیری معاملات املاک، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند ۹۷ رقمی معادل ۸/ ۸ درصد نسبت به بهمن ۹۷ افزایش پیدا کرد. این میزان رشد قیمت مسکن در تهران به لحاظ بیشترین تورم ماهانه، از شهریور ماه به بعد، بی‌سابقه بوده است ضمن آنکه از مهر ماه دامنه رشد قیمت مسکن رو به کم شدن گذاشت و در دی ماه، تورم ماهانه به مرز صفر نزدیک شد اما در اسفند، مسیر تورم ملکی مجددا به سمت صعود، برگشت پیدا کرد.

در حال‌حاضر میانگین قیمت واحدهای مسکونی در تهران با استناد به معاملات انجام شده در اسفند سال گذشته، متر‌مربعی ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. متوسط قیمت خانه در اسفند ۹۷ رقمی معادل ۹۵ درصد نسبت به اسفند ۹۶ افزایش پیدا کرد که به معنای تورم نقطه‌ای نزدیک به ۱۰۰درصدی در اسفند سال گذشته است.

بازار مسکن تهران در آخرین ماه از سال ۹۷ نه تنها از بابت تورم ملکی که به لحاظ رشد حجم معاملات خرید نیز وضعیت داغ و پرحرارتی را تجربه کرد.

حجم معاملات خرید آپارتمان در اسفند ماه ۳۵ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش پیدا کرد و به نزدیک ۱۱ هزار واحد رسید. این حجم معاملات در مقایسه با اسفند سال ۹۶ حدود ۲درصد رشد نقطه‌ای داشته است.

حجم ماهانه معاملات مسکن در تهران از شهریور تا بهمن ۹۷ همواره کمتر از ۱۰ هزار واحد بود اما در اسفند ماه فراتر رفت. اکنون بخشی از تورم ماهانه ۸/ ۸ درصدی در بازار مسکن تهران در ماه اسفند، ناشی از رشد بیش از ۳۰درصدی حجم معاملات در این فاصله زمانی بوده است.

کارنامه سال ۹۶ معاملات خرید آپارتمان در تهران با ثبت میانگین قیمت ۵ میلیون و ۶۳۰هزار تومان در اسفند همان سال کامل شد اما در سال ۹۷، آخرین میانگین ماهانه قیمت به ثبت رسیده در کارنامه این بازار، مرز ۱۱ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

متوسط ۱۲ ماهه قیمت مسکن در تهران در سال ۹۷ به مترمربعی ۸میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با متوسط ۱۲ ماهه مربوط به سال ۹۶ که ۴میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بوده، رشد ۷۰ درصدی از خود نشان می‌دهد. بازار مسکن ۹۷ در شرایطی به پایان رسید که حجم کل معاملات خرید آپارتمان در پایتخت طی این سال ۳۱ درصد نسبت به سال پیش رونق یعنی سال ۹۶، کاهش پیدا کرد و به ۱۱۱ هزار فقره رسید. انتظار می‌رفت بعد از پیش‌رونق مسکن، نبض معاملات خرید در سال ۹۷ بیشتر شود اما عوامل بیرونی موثر بر رفتار بازار ملک مانع از پیشروی معاملات شد.

بررسی‌ها از علت تغییر جهت شیب تورم مسکن در آخرین ماه از سال ۹۷ نشان می‌دهد: دو اتفاق متاثر از رفتار تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای باعث شد شیب کاهشی تورم مسکن در جهت افزایشی، تغییر پیدا کند. تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید آپارتمان در ماه اسفند به دلیل «خلأ منوی جذاب در بازار پول» که بتواند جایگزین اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد شود، افزایش چشمگیری پیدا کرد.

هفته‌های پایانی سال ۹۶ بانک‌ها با انتشار اوراق گواهی سپرده یکساله با نرخ سود ۲۰ درصد بخشی از نقدینگی را جذب کردند اما با سررسید شدن این اوراق در هفته‌های پایانی سال ۹۷ از آنجا که حتی تداوم نرخ سود ۲۰ درصد نیز به دلیل انتظارات تورمی و حتی تورم موجود از یک‌سو و نرخ بازدهی بالا در بازارها از سوی دیگر، نمی‌توانست جذابیت سپرده‌گذاری بانکی را تضمین کند، در نتیجه بخشی از سپرده‌گذاران، بازار رقیب را مناسب سرمایه‌گذاری تشخیص دادند و به خرید آپارتمان روآوردند.

عمده بانک‌ها در هفته‌های پایانی سال گذشته در ازای تمدید حساب سپرده مربوط به اوراق ۲۰ درصد، نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد را به مشتریان خود پیشنهاد کردند که از سوی برخی سپرده‌گذاران، این نرخ مناسب تشخیص داده نشد. تحقیقات میدانی از بازار مسکن، افزایش خریدهای سرمایه‌ای ملک مسکونی در ماه گذشته را تایید می‌کند.

در کنار تقاضای سرمایه‌ای، «ترس از گران‌تر شدن مسکن در سال ۹۷» باعث افزایش سرعت معاملات مصرفی آپارتمان در تهران طی ماه اسفند سال ۹۶ شد. فضای سیاسی، بی‌ثباتی در بازارهای مختلف توزیع کالا و مشاهده رشد ناگهانی قیمت و کمبود عرضه در بازارها طی هفته‌های پایانی سال گذشته به نوعی بر جو روانی حاکم بر بازار مسکن اثر منفی گذاشت و باعث شد خریداران مصرفی، خرید پیش از سال جدید را ترجیح دهند.

آنچه در سال ۹۷ بر بازار مسکن شهر تهران گذشت را می‌توان به چهار فصل زمانی با شرایط متفاوت از هم تقسیم کرد. فصل اول تا اوایل تابستان ادامه داشت و در آن زمان، نبض خرید و فروش آپارتمان در وضعیت مناسب و بین پیش رونق و رونق قرار داشت. در این فصل، روند رشد قیمت مسکن اگر چه با شیب بالا در جریان بود اما شتاب زیاد نداشت.

فصل دوم بازار مسکن تهران در سال ۹۷ از ابتدای تابستان شروع شد و تا ابتدای پاییز به طول انجامید. در این فصل، معاملات مسکن به شدت تحت تاثیر شوک‌های ارزی قرار گرفت. جو روانی بازار مسکن با تعقیب وقایع قیمتی در بازار دلار، معاملات را به سمت هیجان خرید، مانور سفته‌بازی و همچنین ثبت پی‌در‌پی جهش‌های قیمتی هدایت کرد.

اما در فصل سوم بازار مسکن ۹۷ که از مهر ماه تا نیمه‌های زمستان را در بر گرفت، شرایط در مقایسه با ماه‌های قبل، به شکل خفیف بهتر شد. منظور از بهتر شدن، «توقف روند بدتر شدن بازار» است.

طی پاییز ۹۷، هیجان خرید هم از ناحیه تقاضای مصرفی و هم از ناحیه تقاضای سرمایه‌ای، بیشتر نشد و تا حدودی کاهش پیدا کرد. از طرفی، اگر چه قیمت مسکن در پاییز ماه به ماه افزایش پیدا کرد اما سرعت افزایش در مقایسه با نیمه اول سال ۹۷، به شکل محسوس، کاهش یافت و شیب تورم ماهانه مسکن، کاهشی شد.

با این حال فصل چهارم بازار مسکن تهران در سال ۹۷ را می‌توان در فاصله زمانی بهمن تا پایان اسفند در نظر گرفت. بخش اصلی این مقطع زمانی، در اسفند رقم خورد. بازار معاملات مسکن در تهران، در آخرین ماه از سال ۹۷ اگر چه با رشد مثبت در تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده، روبه‌رو شد اما به لحاظ حجم معاملات و همچنین شرایط بازار، همچنان در رکود باقی ماند.

کارشناسان اقتصاد مسکن یکی از شروط اصلی رونق معاملات در سال جدید را ثبات نسبی قیمت عنوان می‌کنند. همچنین تقویت قدرت خرید مسکن برای تقاضای مصرفی نیز شرط اصلی دیگر برای تغییر فاز بازار است.

07 01 1

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا از دست اندر کران ان نگذرد .روزی که چه چه مستتان بود به فکر زمستان بود …..روزیکه […] تمام سرمایهای این مملکت برج و اپارتمان ساختند فکر نمی کردند که مردم را نباید چاپید …خانه ای که 100 متر با 30 میلیون ساختند الان میخواهد به دومیلیادر بفروشند خجالت از خودتان نمی کشید ….[…] ……مردم دیگه نیستند ….همین پول را بوند ترکیه یا کشورهای دیگر می خرند الاقل انها این قدر طمع ندارند ……تمام سرمایهای مردم را […] بالا کشیدند که یک روز روی هر خانه سود میلیادری بکنند نه سود 10 درصدی …..اما تمام شد ته جیب مردم اگر پولی باشد فقط برای خورد خوراک است نه چیز دیگر …..شما باعث و بانی ان هستید …که اجارهها . قیمتها را این قدر بالا بردند […]

  • ناشناس

    بیکاری…….بی پولی …….مسکن گران ..کرایهای مسکن ……….همه چیز گران .کی ازدواج کند .چه کسی بچه بیاورد ……..اقا ی نگران ……..دستور بدهید دلالانتان در امر مسکن … نهادهها و بانکهای ورشکسته …دست از این بازی خطرناک بر دارند مسکن باید به قیمت تمام شده با سود 10 درصد به فروش برسد نه سود 100000هزار درصد.قیمت مسکن باید برگردد به سال 82 که قیمت واقعی است ………………دست از سر مردم بردارید ……………….کشور نابود شد ایندهای نداریم ……….. در کشورهای اروپایی اصولا خارجی هرچه قدیمی می شود یا کارکرده…….. باید از رده خارج شود .یا قیمت ندارند یا باید نابود شوند .مثلا خودرو اگر از مقداری که باید کار کند بیشتر کارکند حتما به قبرستان خودرو هها خواهد رفت …..و یا خانه باید به نازلترین و پایین ترین قیمت فروخته شود ………..فقط ایران است که رکود زده …… 40 سال از عمر خانه میگذرد به قیمت خانه نو ساز فروخته یا به اجاره داده می شود .وقتی اعتراض میکنی میگویند عرف است .20000هزار کیلومتر ماشین کار میکند .به قیمت نو فروخته می شود با صد برابر قیمت خریده شده به فروش می رسد…به به به ازاین قوانین ما ………کمی خجالت بکشید ..[…]

  • ناشناس

    اگر با این رویه بی قانون و افسار گسیخته و بی حساب و کتاب وضعیت اجاره بها مسکن ادامه پیدا کنه حداقل نصف مستاجرین شیراز چادرنشین خواهند شد دولت کاری انجام نمیده و قوه قضاییه میگه ما ورود نمیکنیم مگر کسی شکایت کنه سازمان بازرسی هم که میگه به ما مربوط نیست سامانه 124 میگه مربوط به اصناف میشه قانونی هم وجود نداره ظاهرا برای افزایش اجاره بها در سال آینده یعنی هر کی صاحبخانه هست ملک خودشه مال خودشه امسال میخواد 5 برابر اجاره بگیره وهیچ مالیاتی هم نمیپردازه و یا خالی بزاره باشه به کسی ربطی نداره متاسفانه نصف منازل مسکونی شیراز و صدرا خالیه دولت و مجلس محترم کم کاری کرده اند قرار بود منازل مسکونی شامل مالیات سنگین شوند و قانون مشخصی تدوین بشه که کسی نتونه از این اوضاع آشفته سوءاستفاده بکنه قانون جنگل که نیست هر کس هر کاری خواست انجام بده دقیقا مصداق گران فروشی و کم فروشی هست وقتی دولت کاری نکنه یعنی تایید میکنه که شما که صاحب خونه هستید هر کاری میخواهید انجام بدین مستاجر بدبخت تو این شرایط چکار کنه خونه هم نمیشه خرید با این حقوق بیت درصد حقوق اضافه شده یعنی حدود 400 هزار تومن 5 میلیون به هزینه ها اضافه شده افزایش اجاره تهران 106 درصد شده و شیراز حداقل 100 درصد هست اگر حقوق کارمند بیچاره 100 درصد اضافه شده بود این اجاره بها منطقی بود اما با این شرایط مردم نمیدونن چکار کنن و دیگه نمیشه این شرایط رو تحمل کرد باید دولت و قوه قضاییه و مجلس و سازمان بازرسی و نهاد های زیربط کاری انجام بدن قبل از اینکه دیر بشه و مردم آواره بشوند ،استانداری محترم با اجاره بهای سنگین و گرانفروشی لطفا مقابله کنید مردم دیگه تحمل آوارگی تو شهر خودشون رو ندارن به خدا دارن چادرنشین میشن از این همه بی قانونی هر کی صاحب خونه هست هر کاری خواست انجام میده انگار قانون و حساب و کتابی نیست لطفا این وضعیت رو کنترل کنید روی خونه های خالی مالیات ببندیدو یه قانون مشخص برای افزایش اجاره بها مشخص کنیدتا کسی نتونه سوئ استفاده کنه از این آشفتگی مگه قانون جنگله که صاحبخانه 140 درصد اجاره رو افزایش بده اگر شرایط اقتصادی بده برای مستاجر که بدتره متاسفانه بعضی ها از این را امرار معاش میکنن و هر چی اجاره بدی کم هست براشون و مدام به گرانی مسکن دامن میزنن و دنبال کار دیگری برای خودشون نیستن