خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۳۴۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اجرای یک قانون قدیمی برای نظارت بر مشاوران املاک/ چرا مسکن گران شد؟

اجرای یک قانون قدیمی برای نظارت بر مشاوران املاک/ چرا مسکن گران شد؟

آشفته شدن بازار مسکن و گرانی سونامی‌وار در این بازار درگیر رکود، عاملی برای اجرای قانون فراموش شده از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده است. اما آیا مشاوران املاک خانه را گران کرده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش شدید قیمت اجاره‌بها و در پی آن گرانی بی‌سابقه قیمت مسکن باعث شد در گام اول انگشت اتهام به سوی مشاوران املاک گرفته شود. این در حالی است که قیمت مسکن با توازن، افزایش توزیع و برقراری توازن بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی به جایگاه واقعی خود بر می‌گردد. ضمن اینکه تورم و سیاست‌های کلان اقتصادی را باید عامل اصلی و زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها در همه بازارها از جمله مسکن دانست.

با وجود این، در شرایط کنونی برخی مسئولان نظارت بر روند فعالیت مشاوران املاک را اقدام مناسبی برای کنترل بازار می‌دانند. در همین رابطه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درصدد اجرای قانون فراموش شده و کاهش نقش آنها در بازار مسکن شد.

وظایف مشاوران املاک محدود شد

رئیس سازمان ثبت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که مشاوران املاک حق تنظیم قراردادهای خرید و فروش رهن و اجاره و سایر قراردادها به عنوان دلال یا واسطه را ندارند. آنها تنها می‌توانند متعاملین خریدار و فروشنده، مالک و مستاجر و غیره را به هم معرفی کنند.

بنا به گفته رئیس سازمان ثبت یک سامانه به این منظور در حال راه‌اندازی است تا دیگر مشاوران املاک تنها متعاملین را به یکدیگر معرفی کنند و انجام معامله و دریافت کد رهگیری از طریق سامانه صورت گیرد. اتفاقی که تا به امروز با واکنش اعضای هیات مدیره و رئیس اتحادیه مشاوران املاک همراه نبوده است. به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن پایان دوره مدیریت رئیس اتحادیه هیچ اقدام و یا واکنشی تا به امروز صورت نگرفته است.

کاهش مشاوران؟

حال این سوال مطرح می‌شود آیا اجرای این قانون به کاهش مشاوران املاک منجر می‌شود؟ طبق نظرسنجی‌های میدانی صورت گرفته این روند می‌تواند در آینده چنین تاثیری داشته باشد.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که چرا تا به امروز مشاوران املاک نسبت به این قضیه که می‌تواند حیات شغلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد واکنشی نشان نداده‌اند.

نحوه دریافت حق‌الزحمه

از سوی دیگر احتمالا دریافت حق‌الزحمه مشاوران املاک هم با تغییر همراه می‌شود. به گونه‌ای که در شرایط جدید دیگر قیمت منطقه‌ای معیار دریافت حق‌الزحمه مشاوران املاک قرار می‌گیرد. این مهم در کاهش درآمد افراد فعال در این شغل تاثیر بسزایی دارد.

قیمت منطقه‌ای ملک از قیمت واقعی ملک بسیار پایین‌تر است. به عنوان مثال در هر نقطه‌‌ای از کشور یک ملک که قیمت واقعی آن پنج میلیارد تومان اعلام می‌شود، قیمت منطقه‌ای که سال به سال سازمان امور اقتصاد و دارایی آن را در قالب یک دفترچه اعلام می‌کند، ممکن است حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان باشد.

این موضوع در دریافت حق کمیسیون ( ۲۵ دهم درصد) تاثیر عجیبی دارد. آن هم در شرایط که خرید و فروش در بازار مسکن در رکود سنگینی قرار گرفته است. حال در چنین شرایطی آیا باز هم درآمد مشاوران املاک سکه خواهد بود؟ هر چند این مصوبه هیات وزیران باید در سازمان ثبت از طریق هیات عالی نظارت ابلاغ شود. اما ابلاغ و اجرای این مصوبه راه طولانی ندارد.

محدود کردن مشاوران املاک به بهانه کنترل قیمت مسکن

یکی از دلایل اجرای قوانین مورد بحث کنترل قیمت و به تعادل رسیدن بازار مسکن است. هر چند نمی‌توان نقش مشاوران املاک را در گرانی و بر هم ریختن بازار خرید و فروش و رهن و اجاره نادیده گرفت اما باید یادآور شد که بازار مسکن در ایران به صورت دستوری اداره نمی‌شود و وضع قوانین جدید احتمالا تاثیر چندانی در این بازار سوت و کور نخواهد داشت.

ضمن اینکه تورم و سیاست‌های کلان اقتصادی را باید عامل اصلی و زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها در همه بازارها از جمله مسکن دانست.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما اگه دنبال این چرا میگشتید خیلی دیر شده متاسفانه
    یعنی شما بعد از ۳ سال تازه فهمیدید چرا مسکن گرون شده
    جالبه
    خود شما یکی از مسببان گرونی مسکن هستید
    و بجای نوشتن این متن‌های الکی و ابراز همدردی با خلق الله برید قیمت ها رو کاهش بدید

  • مسعود

    درود ، درسته همه چی گران شده و تورم هست ،طرف خونه خریده ۱۰۰ میلیون سه سال پیش الان شده یک میلیارد تو شهر شیراز منطقه پایین شهر ، خوب همین باعث شده بنگاه دار در پاسخ مستاجر به کرایه و ودیعه بالا میگه طرف یک میلیارد خونه در اختیارتان میزاره ،نوش جان مالک اگه صد تومان بشه یک میلیارد ، مستأجر باید تاوان گرون شدن و بدون نظارت و بی برنامه ای مسکن را بپردازد ، در کل اگه همه جا نظارت و اختیارات مشخص باشه همچون تورمی در هیچ جا و هیچ صنفی پیش نمیاد ، پس باید قانون در همه جا اجرا و عملی بشه ،

  • ناشناس

    سلام دولت باید قیمت رهن و اجاره رو پا یین بیاره.. کمسیون هم کم میشه. فقط نظارت بر قیمت‌های بالای مالک ها داشته باشه.. شخص کارگر از کجا ماهی 4یا 5 میلیون اجاره میتونه بده…

  • ناشناس

    سلام اقای عزیز من خودم دفتر املاک دارم بیشتر مشاوران من ماه به ماه دشت نکردن دوندگی مجانی انجام میدهیم یکماه مشتری را ببر اینطرف انطرف اخر طرف میگه ممنون منصرف شدم یا همانجا تمدید کردم بدون یکریال اجرت و هزاران جوان با اینراه زندگی میکنن اواز دقل شنیدن از دور خوشست بیاید چند وقت کار کنید ببینید چه زحمتی داره وقتی تلاش میکنی قیمت پایین بیاری تا قرار داد جور بشه انوقت همیشه مقصر نا هستیم ضمنا سازمان ثبت که نشستن تو دفترخانه نه اگهی نه دوندکی املاک دارند ما املاکیها اماده میکنیم میفرستیم دفترخانه

  • ناشناس

    با سلام
    لطفا قیمت اجاره مسکن را کنترل کنید
    الان قیمت اجاره مسکن در کرج فوق العاده گران شده
    و مسولین مربوطه فقط نظاره گر بدبختی و نابودی قشر متوسط و ضعیف هستند
    آخه این چه وضعشه ، چرا قانون های جدی برای برخورد با گران فروشی املاک داران و بنگاه های املاک نمی‌کنند
    تا وقتی که مجازات و قانون محکمی نباشه فایده نداره و گرگ ها از چوپان یا مسول هراسی ندارند
    ما خونه نمیخوایم بخریم ، حداقل بگذارید یه جایی برای زندگی اجاره کنیم ، پول از کجا بیاوریم که اجاره و رهن بدیم با این قیمت های نجومی؟؟؟؟

  • ناشناس

    سلام

  • ناشناس

    من امروز رفتم دم املاک میگه از ماههای اغازین سال تا به حال سه بار مسکن مخصوصا رهن اجاره زیاد شده من که حقوقم پنج میلیون از کجا ۴ تومن به بالا اجاره بدم تا کجا داریم میریم دوماهه دنبال یک ضامنم که بیاد ضمانت وام ودیعه مسکنمو بکنه از کجا بیارم خجالت زده زن وبچمم صاحبخونه هم الکی میگه میخوام بفروشم که من پاشم خونرو گرونتر بده چرا به داد مردم نمیرسید ما خیلی شریفیم که صدامون در نمیاد

  • ناشناس

    خیلی قانع شدم، خوب شما که کلی مشاور داری، اگه بنگاه داری برات نمیصرفه، تعطیل کن بجاش سوپرمارکت بزن

  • خجالت زده

    استان البرز محمد شهر سکونت دارم ،آپارتماتی گرفتم طبقه ٩ است ساختمان کنتور اب نداره و پمپ اب ورودی هم ضعیف است ،داخل اپارتمان یک پمپ اب زدیم که موقع رفتن ببریمش ،پرده ها اپارتمان رو که میکشیم صبح از کنار دیوارها نور اتاق میشه ،از بیرون دیوا پلاستر سیمان نشه و از داخل لایه نازک کشیده شده میخ بدیوار نمیشه زد چون دیوار نازک است ،صاحب خونه قیمت رو با حرف بنگاه دار بالا برده ،اپارتمانمون ٩٠ متر دارد ،برج اخر ٧قرادادمون تموم است در عزا موندم چکار کنم ،

  • کمک مشاور

    چه سودی نرم و چربی نصیب این به اصطلاح مشاوران دلال مسلک ملک که نشد. برای یک ۲ میلیاردی، با فروشنده گاوبندی می کنن و ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون می کشن روی قیمت تا بخورن، در آخر صحبت از کمیسیون یک درصدی می کنند.