خبر فوری:

کد مطلب: ۶۰۲۱۲۸

قیمت مسکن در مسیر ثبات

قیمت مسکن در مسیر ثبات

فعالان بازار مسکن شروع ثبت‌نام از افراد فاقد مسکن و اجرای برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را مؤثرترین فاکتور در جلوگیری از جهش و حرکت به سمت ثبات قیمت مسکن عنوان می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار مسکن روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و افزایش قیمت مسکن در هر ماه رشدی کمتر از سه درصد نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. نگاهی به قیمت مسکن شهر تهران در سال گذشته نشان می دهد برای مثال در خرداد، تیر ، مرداد و مهر رشد قیمت مسکن هر ماه ۱۰ تا ۱۱ درصد و در شهریور پنج درصد بوده است اما امسال در شهریور و مهر رشد قیمت مسکن نزولی و در آبان امسال هم قیمت هر متر آپارتمان رشدی اندک و معادل ۱٫۲ درصد را دارد.

در آبان سال گذشته قیمت مسکن نسبت به سال قبل از آن (آبان ۹۸) ۱۱۸ درصد افزایش را تجربه کرد اما در آبان امسال این عدد ۱۷ درصد است که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در آبان ۱۴۰۰ نسبت به آبان سال ۹۹ بیش از ۱۰۰درصد کمتر است.

به این ترتیب آمار و ارقام نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن با جهش فاصله گرفته و آهنگ آن کند شده است. نکته قابل توجه در کاهش شتاب قیمت مسکن مقایسه آن با نرخ تورم است.

با توجه به کمتر بودن نرخ رشد مسکن در آبان نسبت به نرخ تورم عمومی در همین ماه، به نظر می‌رسد افت شتاب رشد قیمت مسکن در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد و رشد قیمت مسکن کمتر از میزان تورم عمومی ماهانه باشد.

کاهش ساخت و ساز و عرضه مسکن کمتر از میزان تقاضا، عامل مؤثری در افزایش قیمت مسکن بویژه در سه سال اخیر است. به گفته اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس «میزان تقاضای انباشته برای مسکن حدود ۱۲ میلیون واحد است و ساخت مسکن از یک میلیون در سال باید بیشتر باشد تا تعادل ایجاد شود.»

با توجه به کاهش شتاب قیمت مسکن به‌ویژه در چهار ماه اخیر، در بازار مسکن فعالان این حوزه، اجرای برنامه دولت برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن و شروع ثبت‌نام از متقاضیان مصرفی را عامل اثر‌گذار مهمی در این روند می‌دانند.

چشم‌انداز بازار مسکن، تولید سالانه یک میلیون مسکن است که منجر به کاهش تعداد متقاضیان در بازار مسکن می‌شود. هرچه عرضه مسکن بیشتر باشد از تعداد متقاضیانی که سال‌ها در انتظار خرید خانه هستند، کاسته می‌شود که این موضوع موجب ایجاد انتظار مثبت در بازار مسکن می شود. انتظار مثبت بر کندشدن شتاب قیمت مسکن اثر گذاشته است.

از سوی دیگر در آبان امسال خریداران بیشتری وارد بازار مسکن شده‌اند و تعداد آنها دو هزار نفر بیشتر از خریداران مسکن در مهرماه است. در آبان ماه هفت هزار و ۳۰۰ معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که این عدد در مهرماه پنج هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. این نکته نشان‌دهنده بازگشت اعتماد خریداران به بازار مسکن است. به نظر می‌رسد متقاضیان مسکن متقاعد شده‌اند که قیمت مسکن به قیمت واقعی نزدیک شده است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت مسکن در عرض 2 سال حدودا 500برابر گرون شده بعد میگن ثبات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!