کد مطلب: ۵۱۳۴۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی آخرین وضعیت مالی ۶ بانک بورسی / بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته!

بررسی آخرین وضعیت مالی ۶ بانک بورسی / بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته!

شش بانک سرمایه، شهر، ایران‌زمین، دی، تجارت و گردشگری به ترتیب بیشترین زیان‌انباشته را دارند. برخی از آن‌ها با این که موفق شده‌اند بخشی از زیانشان را امسال و با فعالیت در بازارهای مالی جبران کنند، هنوز حجم زیادی زیان انباشته دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی آخرین صورت مالی منتشر شده ( ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه ۹۹) شش بانکی بورسی حاکی از آن است که بانک سرمایه، شهر، ایران‌زمین، دی، تجارت و گردشگری به ترتیب بیشترین زیان انباشته را دارند. مجموع زیان انباشته این شش بانک به ۷۸ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان می‌رسد.

سرمایه

براساس صورت‌مالی منتشر شده بانک سرمایه در سامانه جامع ناشران (کدال) پایان اسفند سال ۹۸ این بانک ۲۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

طی این ۹ ماه، پنج هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان دیگر هم بر زیانش افزوده شده و این زیان تا پایان آذر ماه سال جاری به ۳۲ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان رسیده است. درحالی که سرمایه ثبت شده این بانک تنها ۴۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین در حال حاضر زیان بانک سرمایه بیش از ۸۲ برابر سرمایه‌اش است.

شهر

بر اساس صورت‌ مالی منتشر شده، بانک شهر در ابتدای دوره ۹ ماهه، ۱۹ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. در طی دوره، این بانک نه تنها موفق به کسب سود برای جبران بخشی از زیان انباشته‌اش نشده، بلکه دو هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان دیگر هم زیان به بار آورده است.

بنابراین زیان انباشته بانک شهر پایان آذر ماه سال جاری به رقم ۲۱ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

ایران زمین

بخش مربوط به سود و زیان در صورت‌مالی ۹ ماهه بانک ایران زمین نشان می‌دهد این بانک در حال حاضر بیش از ۲۸ برابر سرمایه ثبت شده‌اش زیان انباشته دارد.

مبلغ زیان انباشته بانک تا پایان آذر ماه سال جاری ۱۱ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان شده است. یعنی چیزی بیش از مبلغ سه ماه یارانه نقدی کل مردم ایران!

دی

همچنین در دوره ۹ ماه ابتدای امسال، این بانک ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است و در طول فروردین تا پایان آذر ماه موفق شده با کسب حدود سه هزار میلیارد تومان سود، بخش کوچکی از زیان انباشته خود را جبران کند.

با این حساب در پایان آذر ماه امسال زیان انباشته بانک دی به ۷٫۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این حجم زیان برای تاسیس دوبانک به بزرگی بانک کارآفرین کافی است.

تجارت

بررسی صورت‌ مالی منتشر شده ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۹۹ بانک تجارت نشان می‌دهد ابتدای دوره این بانک ۱۰ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

در طول دوره با این که موفق شده شش هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان از این زیان را جبران کند اما پایان دوره همچنان چهارهزار و ۴۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته برای او باقی مانده است.

برای درک بهتر رقم حدودا چهارهزار و ۵۰۰ میلیاردی زیان انباشته بانک تجارت تا پایان پاییز امسال، خوب است بدانید رقم کل یارانه نقدی ۴۵ هزارتومانی ایرانیان( ۷۸ میلیون نفر) برای یک ماه تقریبا سه هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان است.

گردشگری

در آخرین ترازنامه منتشر شده بانک گردشگری، این بانک ۱۸ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. البته به نظر می‌رسد مدتی طولانی زمان برده تا بانک بتواند زیان خود را کاهش داده و به این رقم برساند.

پایان سال ۹۷ این بانک ۲۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که تا پایان سال ۹۸ آن را به ۲۳۴ میلیارد تومان رسانده است.

صورت مالی منتهی به پایان خرداد ۹۹ نشان می‌داد در سه ماهه ابتدایی امسال بانک گردشگری توانسته زیان انباشته خود را تقریبا نصف کند و به رقم ۱۲۶ میلیارد تومان برساند.

تا پایان شش ماهه ابتدایی امسال هم مبلغ زیان انباشته به ۷۵ میلیارد تومان رسید و حالا با گذشت ۹ ماه از سال، مبلغ این زیان ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

تجارت‌نیوز به زودی اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی سایر بانک‌ها را نیز منتشر خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینایی که نوشتید توی کدال هست، چیزهایی که توی کدال نیست رو بنویس مثل طلب بانکها از دولت و … الان بانک تجارت طلبش از ارزش بازارش بیشتره.

  • جهانبازی

    بورس را ملت ول کردن دارن میرن طرف ارزهای دیجیتال
    یه آمار تازه از صرافی ها ی وطنی بگیرید، خارجیش هم پیش کشتون
    دیگه خودتون بفروشید به خودتون

  • ایرانی

    دارائی بانکها بصورت شفاف اعلام نمی‌شود بعنوان مثال بعضی از بانک ها برای این که در ترازنامه سود خودرا نشان ندهند قسمتی از دارایی های بانک را بنام هزینه ثبت می‌کنند مثلاً ساختمانی را که در گذشته خریداری کرده اند وباید جزو دارایی ها باشد به هزینه ها اضافه کرده اند

  • حسین

    آخه چه خبره این همه بانک تاسیس شده کاش چند تا بانک بیشتر نبود ولی شعبه هاش زیاد میشد نتیجه این جور تاسیس بانکها همین ضرر و زیان میشه دیگه.باعث تورم وقسمتی از بدبختی مردم همین بانک ها هستند سرهر کوچه یه بانکه چه خبره آخه

  • کارشناس

    لعنت به بانک مرکزی که مجوز 45 بانک را در ایران داده و 540 تا قرض الحسنه…. ایران ها پولشون کجا بوده که بانکش باشه کشورهای پیشرفته ( انگلیس ، آلمان ، فرانسه ، چین ، ژاپن و….. ) را ببینید نهایتاً 10 تا بانک دارند