کد مطلب: ۳۵۸۸۵۹

رییس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ / بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 98 / بازار مسکن کشش افزایش قیمت ندارد

رییس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: عده‌ای از کارشناسان در رسانه‌ها از افزایش قیمت مسکن در سال آینده خبر می‌دهند اما سال آینده افزایش قیمت مسکن کشش ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین کارنامه بازار مسکن در بهمن ماه امسال نشان می‌دهد که بعد از هشت ماه نزولی بودن روند معاملات در این ماه نسبت به بهمن ماه افزایش یافته است. آن طور که در سامانه اتحادیه مشاوران املاک تهران آمده از ابتدای اسفند ماه تا اواسط این ماه کل قراردادها نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین میزان مبایعه نامه‌ها نیز از رشد 15 درصدی برخوردار است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این روند صعودی بودن میزان معاملات و میزان قیمت در بازار مسکن سال 98 همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؟

رییس اتحادیه املاک تهران درباره علت رشد میزان معاملات در بهمن ماه امسال به تجارت‌نیوز گفت: زمستان امسال شاهد افزایش قیمت مسکن و میزان معاملات هستیم. در ماه‌های دی، بهمن و اسفند جهش قیمت‌ها را در مقایسه با سال گذشته تجربه کردیم. در 40 سال گذشته چهار مرتبه قیمت مسکن افزایش یافت. سال 68، 86، 91 و 97 از جمله سال‌هایی‌ است که جهش یک باره قیمت مسکن را شاهد بودیم. البته در این سال‌ها نیز چهار مولفه مهم همچون قیمت حامل‌های انرژی، وضعیت شاخص بورس، قیمت طلا و دلار در قیمت مسکن اثرگذار بوده است.

مصطفی قلی خسروی به جهش قیمت مسکن در سال 91 اشاره کرد و افزود: عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت مسکن در سال 91 به روند صعودی شدن نرخ ارز باز می‌گردد. زمانی که نرخ ارز سه برابر شد، قیمت خانه نیز نیز حدود سه برابر گران شد؛ این درحالی است که از سال 93 تا 96 ثبات قیمت حکم‌فرما شد.

او اظهار کرد: حال با تصویری که از سال 91 ارائه شد، به نظر می‌رسد پس از گرانی قیمت مسکن در سال 97، قیمت‌ها در سال آینده ثابت باقی خواهد ماند. عده‌ای از کارشناسان در رسانه‌ها از افزایش قیمت مسکن در سال آینده خبر می‌دهند این درحالی است که برای سال آینده افزایش قیمت کشش ندارد و بنابراین این گفته‌ها بیشتر جنبه حدس و گمان را دارد و سال 98 قیمت مسکن جهشی نخواهد شد.

قلی خسروی با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا گفت: دورنمای اقتصاد حاکی از این است که فضای کسب‌وکار آبستن برخی حوادث است اما قیمت‌ها روند جهشی نخواهند داشت. هر ساله بانک مرکزی در پیش‌بینی نرخ تورم سال آتی را اعلام می‌کند اما معتقدیم که قیمت مسکن در سال 98 کمتر از نرخ تورم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هموطن

    قیمت مسکن دربعضی مناطق تاسه برابر افزایش یافته سرازیر شدن نقدینگی به بازارمسکن عدم تناسب سودبانکی باتورم و سایتهای دروغین[…]که توسط مافیای مسکن براه انداخته شده سبب افزایش قیمت هاشد