کد مطلب: ۵۲۰۵۱۵

آخرین خبرها درباره رقم دستمزد کارگران

آخرین خبرها درباره رقم دستمزد کارگران

با توجه به ارسال سیگنال‌های مثبت در دومین نشست دستمزد شورای عالی کار و روند مطلوب مذاکرات، در صورت نزدیکتر شدن دیدگاه‌ها و البته درصدهای پیشنهادی نمایندگان کارگری و کارفرمایی، به احتمال زیاد شنبه رقم دستمزد ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۱۴۰۰ و حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شد؛ جلسه ای سه ساعته که با مذاکرات فشرده شرکای اجتماعی همراه بود و نمایندگان کارگر و کارفرما ضمن بیان نقطه نظرات، درصدهای پیشنهادی خود را اعلام کردند.

اگرچه به دلیل فاصله درصدهای پیشنهادی گروه کارگری و کارفرمایی، جلسه تعیین دستمزد بدون نتیجه پایان یافت اما با توجه به فضای مطلوب جلسه دوم و سیگنال های مثبتی که از آن بیرون آمده در صورت نزدیکتر شدن دیدگاههای طرفین به یکدیگر به احتمال بسیار، شنبه نشست نهایی تعیین دستمزد خواهد بود و رقم دستمزد ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.

موضوع افزایش حق مسکن و بن خواربار کارگری از دیگر محورهای دومین جلسه دستمزد شورای عالی کار بود که روند مذاکرات، احتمال افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن و بن کارگری در سال آینده را تقویت کرد.

ناصر چمنی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در تشریح جزییات برگزاری دومین نشست دستمزد شورای عالی کار اظهار کرد: در حال حاضر روی کلیات دستمزد بحث می کنیم و امیدواریم شنبه نتیجه بگیریم. تاکید ما این است که اختلاف دو میلیون تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در مقایسه با سال گذشته جبران شود.

وی افزود: اگر چه درصد پیشنهادی ما برای افزایش مزد با درصد پیشنهادی کارفرمایان فاصله داشت و جلسه به نتیجه نرسید ولی اگر دیدگاه های دو طرف به یکدیگر نزدیک تر شود می توانیم شنبه به نتیجه برسیم به شرط آنکه با توجه به شرایط موجود، اختلاف و شکافی که بین هزینه امسال سبد معیشت کارگران و سال گذشته به وجود آمده، ترمیم شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در عین حال روند برگزاری نشست دستمزد شورای عالی کار نسبت به سال قبل را مطلوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه جلسه بدون تنش و با گفتمان مطلوب به پایان رسید و مثل سال گذشته نبود که اعلام درصدهای پیشنهادی از جانب دو طرف، حالت برد و باخت پیدا کرده و بحث دستمزد را به جایی کشانده بود که احساس می شد دنبال برنده و بازنده میدان هستیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که اگر دولت می خواهد برای کارگران کاری بکند و به معنای واقعی سهم خود را در قبال کارگر و کارفرما بپردازد، امسال بهترین فرصت است و امیدواریم شنبه هفته آینده که وزیر کار نیز حضور دارند در یک توافق مثبت و فضایی مطلوب، تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ روشن شود.

چمنی گفت: خواسته ما این است که هزینه دو میلیون تومانی که به سبد معیشت امسال کارگران اضافه شده در دستمزد سال آینده جبران کنیم؛ لذا اگر به اهدافی که در بحث دستمزد درنظر داریم دست پیدا نکنیم ممکن است روز شنبه هم به نتیجه نرسیم، با این حال نمایندگان کارگری تمام تلاش خود را برای افزایش حقوق جامعه نجیب و زحمتکش کارگری به کار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: ملتهب کردن جامعه ۴۲ میلیون نفری کارگری که چشم انتظار رقم دستمزد سال آینده هستند، به هیچ وجه شایسته نیست و اگر دو شریک اجتماعی دیگر در جلسه روز شنبه منطقی تر پای میز مذاکره بیایند و واقعیات زندگی کارگران و سال سختی را که پشت سر گذاشتند مدنظر قرار دهند، حتما در تعیین مزد به نتیجه خواهیم رسید.

براساس این گزارش، کمیته دستمزد در آخرین نشست خود هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری فارغ از هزینه های درمان و اجاره بها و تنها در بخش خوراکی ها را شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرد.

این رقم سال گذشته چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان اعلام شده بود و بر این اساس نمایندگان کارگری در تلاشند این اختلاف هزینه در تعیین دستمزد سال آینده به نوعی جبران شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    باسلام بخدا درحق کارگر ظلم میشود چرخه اقتصاداگرکارگرنباشدمیخوابد وهیچ کارمندی هم وجودنخواهد داشت چراالان باید اول دستمزدکارمندان که 8ساعت کاری روکامل انجام نمیدن 25درصد افزایش یافته که آن هم دراداره بافوق العاده ماموریت واضافه کاری به 50درصد هم میرسد وتعطیلات رو کلاتعطیل میباشداماکارگری که ازساعت 6صبح تا5بعدازظهرکارمیکند باید منتظرباشدکا بعدازعیددستمزدش اندکی افزایش بیابدبخدا آه این کارگران زحمتکش گریبانگیر کارفرماهاخواهدشد

  • ناشناس

    سلام باید حداقل حقوق کارگران در نشت شنبه ۹میلیون با مزایای جانبی ۱۰۰۰۰میلون تومان باشه تا مشکل این قشر زحمت کش حل بشه انشاله بامید وزیز محترم کار رفاع جناب دکتر اقتصادان مهندس شریتمداری عزیز ومهربان وکمک زیاد ایشان حد اقل حقوق کارگران با حقوق مزایای جانبی بین ۹ یا ۱۰ میلیون تمام بشه جناب مهندس شریتمداری دست بوستان هستیم کمک کنید??

  • ناشناس

    همیشه فقط موقع دستمزد کارگر باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا خدایه نکرده دولت وکارفرما یه موقع از سود شان کم نشه اگر کارگر با حقوقی که میگیره تا پنج شش روز اول ماه را بگدرونه وبقیه ماه روهم با امدادهای غیبی از نماینده کار فرما ودولت بخواهید یکی دو ماه با این حقوق زندگی کنن ودر ضمن این مطلب را هم بدانند که یک بادکنک تا یک حدی ظرفیت باد شدن رادارد واگر بیشتر بادش کنید می ترکد که این به نفع هیچ کسی نیست