کد مطلب: ۷۱۶۰۰۲

بازار مسکن در حال کوچک شدن / عرضه و تقاضا وجود ندارد

بازار مسکن در حال کوچک شدن / عرضه و تقاضا وجود ندارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان واحدهای کلیدنخورده ریزمتراژ نیز فروش را به تعویق انداخته‌اند. در نتیجه اغلب آپارتمان‌های موجود در بازار از نوع قدیمی یا بزرگ متراژ هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امتناع هردو سوی عرضه و تقاضا از خرید و فروش، بازار مسکن را به لحاظ تعداد معاملات و ارزش کل در مسیر کوچک شدن قرار داده است.

به نقل از ایسنا، اگر چه متقاضیان مسکن در شهر تهران از خرید امتناع می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان واحدهای کلیدنخورده ریزمتراژ نیز فروش را به تعویق انداخته‌اند. در نتیجه اغلب آپارتمان‌های موجود در بازار از نوع قدیمی یا بزرگ متراژ هستند.

بنا به گفته واسطه‌های ملکی، تلفیق کسادی معاملات با افزایش هزینه‌های تولید مسکن منجر به ابهام در چشم‌انداز بازده سرمایه در بازار مسکن منجر شده و به رکود ساخت و ساز دامن زده است. در این شرایط با فشار تقاضا برای واحدهای کلیدنخورده مواجهیم که باعث شده برخی مالکان، فروش را به تعویق بیندازند.

اگر چه از تیرماه سال جاری قیمت مسکن در مسیر افت سرعت رشد قرار گرفته، متغیرهایی همچون تورم عمومی، ریسک‌های غیراقتصادی و رکود ساخت و ساز، بازار مسکن را دچار چالش کرده است. طبق آمار بهار امسال، تولید مسکن در تهران نسبت به بهار سال گذشته ۴۶ درصد افت نشان می‌دهد.

بررسی‌ها گویای آن است که عمده فایل‌های موجود در بازار مسکن را واحدهای بزرگ متراژ واقع در نیمه شمالی پایتخت تشکیل می‌دهند. اگر چه در منطقه ۱۰ پایتخت با عرضه قابل توجه آپارتمان کوچک و میان‌متراژ مواجهیم اما اغلب، واحدهایی هستند که طرف تقاضا تمایل چندانی برای خرید آنها ندارند. اغلب این آپارتمان‌ها قدیمی هستند و آپارتمان‌های با عمر کمتر از ۱۰ سال نیز در این محدوده فاقد دست کم یکی از امکانات آسانسور، پارکینگ یا انباری است.

در این جدول تعدادی از آپارتمان‌هایی که امروز شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ در سایت‌های فروش مسکن در شهر تهران آگهی شده آمده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.