کد مطلب: ۳۳۸۱۴۶

پرونده ویژه تجارت‌نیوز / هرآنچه درباره لایحه بودجه ۹۸ باید بدانید

پرونده ویژه تجارت‌نیوز / هرآنچه درباره لایحه بودجه 98 باید بدانید

لایحه بودجه، سند دخل‌و‌خرج و برنامه مالی دولت برای سال پیش رو است. انتشار بودجه 98 در صبح امروز برنامه‌های دولت را برای بخش‌های مختلف آشکار ساخت و موجب بروز واکنش‌های مختلف شد.

صبح امروز حسن روحانی با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 98 را تقدیم وکلای مجلس کرد. حسن روحانی در مجلس ضمن بیان برخی آمارها خبر از واگذاری شرکت شستا به بخش خصوصی در سال 98 داد. رئیس‌جمهور در مجلس ضمن انتقاد از عملکرد برخی از بانک‌ها، اظهار کرد تا زمانی که بانک ما سالم نشود، اقتصاد ما سالم نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی همچنین اظهار کرد که برای کالاهای اساسی و تسهیلات پزشکی با دلار نرخ ۴۲۰۰ تومان، حدود ۱۳ میلیارد دلار برای ۹۷ در نظر گرفتیم که در سال ۹۸ این اعتبار را به ۱۴ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی افزایش دادیم و از همه می‌خواهیم که دولت را همراهی کنند. حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد که لایحه بودجه غیرشفاف بوده و حرکت‌های مخفی در بودجه وجود دارد. این اظهارات حسن روحانی با واکنش فعالان فضای مجازی روبه‌رو شد.

اما بعد از تقدیم لایحه بودجه از طرف رئیس‌جمهور به رئیس مجلس و انتشار عمومی آن، خبرها حاکی از آن است که در حوزه مربوط به معیشت مردم شاهد تغییر چند عدد و رقم مهم هستیم. از جمله آنکه دولت در جزئیات لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل را داده است. از جمله موارد مهم دیگر که به‌طور مستقیم بر معیشت مردم تاثیرگذار است می‌توان به پیشنهاد حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی جامعه و هزینه کردن آن برای رفع فقر مطلق و پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد. ادامه ساخت واحدهای مسکن مهر و مسکن اجتماعی از جمله پیشنهادهای دیگر دولت در لایحه بودجه 98 است.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز، در خصوص تاثیر بودجه 98 بر وضعیت معیشتی مردم اعتقاد دارد که بهترین راهکار برای تامین مالی منابع لازم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، از طریق حذف یارانه افراد ثروتمند و وضع مالیات بر حساب‌های پس‌انداز است. این اقتصاددان همچنین عقیده دارد که افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان به افزایش تقاضا و در نتیجه تورم بیشتر منجر خواهد شد.

این اقتصاددان پیش‌بینی می‌کند که دولت دیر یا زود برای جبران کسری بودجه خود دست به افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل خواهد زد. چرا که بخش قابل توجهی از درآمدهایی که دولت برای سال 98 پیش‌بینی کرده، محقق نخواهد شد.

خبر معیشتی دیگر آنکه در لایحه بودجه 98 معافیت مالیاتی برای حقوق‌های زیر 2 میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در واقع این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند. لازم به ذکر است که سال گذشته نیز همین رقم برای معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده بود.

اما بعد از انتشار لایحه بودجه سال 98، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، از تاثیر بودجه 98 بر بازارهای سکه و طلا خبر داد. به‌طوری که بعد از انتشار لایحه بودجه قیمت سکه و طلا چندین درصد در بازار افزایش یافت. این مقام صنفی اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند این نوسانات را کنترل کند. چرا که دوباره منجر به رشد هیجانات کاذب خواهد شد.

در روز تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس، کارشناسان در مورد تاثیر بودجه بر بازار سرمایه اظهار کردند که معمولا دولت در سال‌های گذشته به دلیل کسری بودجه در سایر بخش‌ها، بودجه بخش عمرانی را کاهش داده و همین موضوع موجب اثرات منفی در رونق اقتصادی شده است. بنابراین کاهش قابل توجه بودجه عمرانی در لایحه بودجه، موجب از رونق افتادن برخی صنایع خواهد شد که اثر منفی بر روی بورس خواهد گذاشت.

اما با وجود آنکه لایحه بودجه 98 به‌تازگی منتشر شده، موجی از واکنش‌ها به بودجه در فضای مجازی شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها به لایحه بودجه مربوط به سخنان وی در مورد وجود حرکت‌های مخفی در بودجه بود.

یکی از کاربران در مورد اظهارات روحانی گفته است: وقتی رئیس‌جمهوری اعتراف می‌کند که زور دولت به برخی از نهادها در موضوع بودجه و مالیات نمی‌رسد، باید افسوس خورد و البته نگران شد! افکار عمومی چگونه می‌توانند زورشان برسد؟! مگر این که برنامه و هدفمند باشد!

اما خبر دیگر از بودجه 98 که شاید برای فعالان استارتاپی جالب توجه باشد، بودجه اختصاص‌یافته به فضای مجازی و توسعه آن است. بر اساس لایحه بودجه سال 98 هر چند که بودجه این بخش افزایش داشته، اما سرعت افزایش آن کاهش قابل توجه داشته است که فعالان استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزایش عوارض قبوض آب در سال آیندهبر اساس بودجه ۹۸ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب، حق خزانه‌داری دولت را هم بنا بر مبلغ ابلاغی اخذ کند…