کد مطلب: ۵۰۰۲۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال مهم نفت برای بازار ارز / سقوط دلار ممکن است؟

سیگنال مهم نفت برای بازار ارز / سقوط دلار ممکن است؟

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران منتشر شده و حالا هم گفته شده این مقدار به 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی باور دارد بهای این نفت به هر روشی که به ما برسد ارزآوری محسوب می‌شود و به ثبات در بازار ارز ما کمک می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها در 2018، صادرات نفت ایران به بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده بود. با آغاز تحریم‌ها اگرچه این مقدار کاهش یافت ولی ایران با دور زدن تحریم‌ها همواره جریان صادرات نفت را حفظ کرده است.

مهر ماه سال جاری رویترز خبر داد طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز که با ردیابی نفتکش‌ها و ذخایر نفتی به دست آمده، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین 400 هزار تا 1.5 میلیون بشکه در روز قرار دارد. این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت بود (ایران در ماه اوت بین 300 هزار تا 750 هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت).

حالا هم وال استریت ژورنال در خبری نوشته است: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از آغاز تحریم‌ها افزایش یافته است و ایران حدود دو برابر نسبت به گذشته، نفت به چین و سایر کشورها صادر کرده است. این رسانه مدعی شده که گزارش‌های متفاوتی وجود دارد و صادرات نفت ایران به رقمی در حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اگر به راستی صادرات نفت ما در شرایط تحریمی تا این مقدار افزایش یافته باشد، پس باید منتظر تاثیرگذاری آن بر بازار ارز و اقتصاد کشور باشیم.

مشروط به ادامه‌ صادرات

احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما توان تولید نفت را هم برای مصرف داخلی و هم صادرات داریم. این را سابقه تولید روزانه 2.5 میلیون بشکه ما پیش از تحریم نشان می‌دهد.

به باور او شرکت‌های خریدار فعلی نفت ایران احتمالا یا به طریقی مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند یا جدید هستند و آمریکا هنوز به وجود آن‌‌ها پی نبرده است.

او توضیح می‌دهد: دو مسئله وجود دارد؛ یکی صادرات خود کالا به سایر کشورها. در این باره با توجه به تحریم‌های متعددی که در کشتیرانی از سوی آمریکا داریم، شرکت‌های خریدار، کاری نمی‌توانند بکنند اما کشتی‌های نفتکش ایران احتمالا می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

به گفته این کارشناس مسئله دوم که مشکل‌ترین قسمت کار است بحث انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات است که باید دریافت کنیم.

مجتهد با اشاره به صادرات نفت ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در مقابل آن می‌گوید: بحث انتقال پول صادرات بحث مهمی است که احتمالا وزارت نفت و بانک مرکزی مکانیزمی را برای آن پیدا کرده‌اند. این مکانیزم ممکن است مبادله کالا به کالا باشد یا به صورت تسویه با شمش طلا یا با ارزهایی که برای آمریکا قابل کنترل نیست.

بر اساس گفته‌های رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی اگر تسویه حساب بخواهد دلاری باشد تحت نظر آمریکا قرار می‌گیرد و تسویه به یورو نیز در اتحادیه اروپا کنترل می‌شود اما سایر ارزها مثل روبل روسیه یا یوآن چین مشمول این کنترل‌ها نیست.

او می‌افزاید: به هر صورت ما مجانی به کسی نفت نداده‌ایم. تمام این روش‌ها ارزآوری محسوب می‌شود. اگر این روند قطع نشود و صادرات نفتی به همین میزان ادامه داشته باشد، درآمدهای دولت از محل فروش نفت افزایش پیدا می‌کند، این به کسری بودجه کمک می‌کند و مسلما تاثیر مثبتی بر بازار ارز ما می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تحت تعقیب

    خدایا من یه جوانم به خاطر گرانی بعد از ۳۳ سال سن واقعا نتونستم تا الان زن بگیرم ، خدا کنه دلار سقوط کنه ، ما جوانها هم یه سر و سامانی بگیریم ، هر چند خیلی ها دوست ندارن و نمیخان که دلار بیاد پایین

    • ناشناس

      انشالله ازدواج میکنی.

  • ناشناس

    دقت کردین چند وقته هی fatf رو بولد میکنن؟ میخوان راه های دور زدن تحریم رو پیدا کنن رسانه هاشون هم که ماشاالله خوب فعال شدن در حالی که تحریم ها بخاطر لیست ثانویه آمریکاست.

  • ناشناس

    بیشترین صادرات نفت و بلاترین قیمت نفت در زمان احمدی نژاد داشتیم
    دلار قیمتش چهار برابر شد
    حالا نه به داره نه به بار با سیکنال میخواهید قیمت پایین بیاد

    • محمدعلی

      آفرین مشکل از تورم و نقدینگی هست . دلار در بلند مدت با این وضع صعودی هست .

  • ناشناس

    حالا نفت فروش بره یا نده چه فرقی به حال ما میکنه

  • ناشناس

    وقتی که بورس صعودی بشه خود به خود اونایی که دلار دارن و هر روز ریزش داره مجبورن بفروشن و سریع وارد بورس کنن وگرنه از قافله بورس عقب میمونن

    • ناشناس

      شما چطور از بورس می گوئید که هنوز اطلاع ندارید قیمت سهام تابعی از قیمت دلار است و ارزیابی اموال شرکتها برپایه قیمت دلار محاسبه میشود ،،،قیمت سهام و ارز در یک زنجیره هستند

  • ناشناس

    دلار صد در صد پایین میاد چون بورس داره استارت صعودشو میزنه و تا ۲۲۰۰ واحد میره

  • ناشناس

    بورس بورس بورس و صعود صعود صعود

  • ناشناس

    اطلاعت از منبع موثق رسیده شروع روند صعودی بورس از اول دیماه شروع میشه اگر سود بیشتر میخواین سهم بیشتر خرید کنین و نتیجه موفقیتتونو ببینین

  • ناشناس

    یوان و روبل تاثیری رو قیمت دلار نداره مردمو گول نزنید الکی.

  • محمد

    والا با این وضعیت معیشت و گرونیهای کالاهای ضروری و خورد و خوراک دیگه انگیزه ای نمی مونه بیام بهتون رای بدم و یه بی کفایت و برای چپاول آرزوهای نداشته ام انتخاب کنم. خدا نابودتون کنه