خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۵۵۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شپدیس/ راه سخت پردیس در سال ۱۴۰۲

تحلیل بنیادی شپدیس/ راه سخت پردیس در سال 1402

بررسی وضعیت بنیادی شرکت پتروشیمی پردیس نشان می‌دهد، شرکت با وجود عملکرد خوب در سال مالی گذشته، سال 1402 راه سختی را در پیش دارد. چرا که از طرفی نرخ خوراک در این سال بالا رفته و از سمت دیگر نرخ‌ جهانی اوره (به عنوان محصول اصلی شرکت) روند نزولی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به معاملات اوره در منطقه خلیج فارس نشان می‌دهد، بازار این محصول در دو سال گذشته پر رونق نبوده است؛ همانطور که در چارت دیده می‌شود، نرخ اوره خلیج فارس از 935 دلار در آبان 1400 با افت 65 درصدی به 325 دلار رسیده است.

نرخ اوره

اوره که محصول اصلی پتروشیمی پردیس تلقی می‌شود تاثیر زیادی بر درآمد شرکت دارد. اما نگاهی به گزارش پیوست کدال شرکت پردیس مشخص می‌کند که نرخ‌های فروش شرکت در زمان پیش‌فاکتور تعیین می‌شود و هرگونه تغییر در نرخ‌های جهانی اوره، تاثیری در نرخ فروش پردیس در زمان تحویل ندارد.

به این ترتیب نزول نرخ اوره خلیج فارس در دو سال اخیر، خود را صورت‌های مالی پردیس نشان نداده است. اگرچه در ادامه کاهش جهانی نرخ اوره ممکن است در قراردادهای فروش بعدی شرکت موثر واقع شود.

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی پردیس

با استناد به این موضوع و نگاهی به صورت‌های مالی سالانه شرکت پتروشیمی پردیس مشخص می‌شود، مبلغ فروش شرکت پتروشیمی پردیس که درآمد عملیاتی آن تلقی می‌شود در سال مالی 1401 نسبت به 1400 حدود 119 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب پتروشیمی پردیس در سال گذشته توانست 43 هزار و 158 میلیارد تومان از عملیات خود درآمد کسب کند.

این در حالی است که پردیس گاز خوراک خود را در نیمی از سال مالی 1401 با نرخ بیشتر از 6000 تومان مصرف می‌کرد. اما پس از مصوبه دولت در بهمن 1400 سقف 5000 تومانی برای این خوراک منظور شد.

همین سقف خوراک سبب شد تا پردیس در این سال با حفظ تناسب بین درآمد و بهای تمام‌شده محصولات، بتواند سودسازی خود را تضمین کند. به طوری که درآمد شرکت در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 119 درصد و بهای تمام‌شده محصولات معادل 125 درصد افزایش یافته است.

پردیس بهای تمام‌شده

به این ترتیب میان افزایش درآمد و بهای تمام‌شده در سال مالی 1401 اختلاف زیادی نبوده است. همین امر سبب شد تا سود خالص پردیس به دنبال رشد درآمدها، افزایش 100 درصدی را تجربه کند و از 12 هزار و 811 میلیارد تومان در سال مالی 1400، به 25 هزار و 582 میلیارد تومان در سال مالی 1401 برسد.

1402 برای اوره‌سازان سخت می‌شود؟

حال اما داستان کمی متفاوت است؛ چرا که از طرفی قیمت جهانی اوره در حال پایین آمدن بوده و از طرفی نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها در سال جدید با جهش چشمگیری روبه‌رو شده است. به طوری که نرخ خوراک از 5000 تومان با رشد 40 درصدی به 7000 تومان رسیده است.

در سویی دیگر شرکت‌های اوره ساز با مشکل جدی دریافت حق و حقوق خود در قبال فروش اوره کشاورزی مواجه هستند. چرا که دولت، این شرکت‌ها را ملزم به فروش با تخفیف اوره کرده است و همواره برای مابه‌التفاوت آن وعده و وعید می‌دهد.

طبیعتا اگر شرکتی از محل فروش بخش از محصولاتش، درآمدی کسب نکند در بلندمدت با مشکل سودسازی روبه‌رو خواهد شد.

پردیس در خردادماه 1402

شرکت پتروشیمی پردیس در خردادماه امسال عملکرد قابل قبولی نداشته و دو فاکتور تولید و فروش شرکت با کاهش روبه‌رو شده است. به نحوی که مقدار تولید شرکت در این ماه نسبت به اردیبهشت همین سال 6.33 و نسبت به خرداد سال گذشته حدود 2.91 درصد کاهش داشته و عدد 425 هزار تن را ثبت کرده است.

مقدار تولید شپدیس

اما سقوط ارقام در مقدار فروش شرکت شدیدتر بود و این پارامتر در خرداد سال جاری نسبت به اردیبهشت همین سال 28 درصد و نسبت به خرداد سال گذشته 22 درصد کاهش داشته و 237 هزار و 122 تن رسیده است.

مقدار فروش

به طور کلی می‌توان گفت پردیس تا اینجای کار 1402 خوبی را پشت سر نگذاشته و ادامه راه نیز به دلیل گران شدن خوراک آنچنان هموار نیست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.