کد مطلب: ۶۷۷۵۴۲

تخلیه مستاجر بدون حکم قضایی جرم است

تخلیه مستاجر بدون حکم قضایی جرم است

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که انتشار تصاویر آگهی‌هایی با عنوان «تخلیه مستاجر» و انجام اقدامات خلاف قانون توسط این افراد قطعاً مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تخلیه مستاجر بدون حکم قضایی جرم است.

وزارت راه و شهرسازی در پی انتشار محتواهایی مبنی بر دریافت مبالغی برای «تخلیه واحد تحت اجاره مستاجر» اعلام کرد: هرگونه تهدید مستاجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است.

به نقل از مهر ، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که انتشار تصاویر آگهی‌هایی با عنوان « تخلیه مستاجر » و انجام اقدامات خلاف قانون توسط این افراد قطعاً مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

بر اساس بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا علاوه بر تعیین میزان افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ و تمدید خودکار یک‌ساله قراردادهای اجاره، موارد استثناء شده از تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها قید شده است.

بر اساس این خبر، در صورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش برساند و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت کند و کد رهگیری دریافت کرده و اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد، و یا اینکه مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد، لازم است، مستاجر واحد مسکونی را تخلیه کند.

همچنین در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام به‌موقع تکالیف اقدام نکرده باشد و یا اینکه افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر پذیرفته نشود، لازم است واحد مسکونی توسط مستاجر تخلیه شود.

سران قوا همچنین مصوب کردند؛ در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی کرده و برای سکونت به واحد مورد اجاره نیاز داشته باشد و یا اینکه مالک نیاز به سکونت در واحد مسکونی خود داشته باشد با داشتن شرایط لازم، مستأجر لازم است واحد مسکونی را تخلیه کند.

ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستاجر در مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و اسکان است.

مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) مکلف‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی موارد اختلاف و صدور رای اقدام کنند.

وزارت راه و شهرسازی در پایان از ضابطان قضایی و مجریان قانون درخواست کرد که مطابق قوانین و مقررات با برهم‌زنندگان آرامش و آسایش مردم، برخورد لازم کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اشرف

    ازجیب مردم خرج میکنید که صدای مستاجر بلند نشود.تورم ۲۵ درصده؟ خوراک .دارو.درمان و…‌ . ۲۵ درصد بالا رفته؟ شما ماشینت رابخواهی بفروشی بقیمت پارسال میفروشی؟پراید ۲۵ درصد رفته روش؟عدالت یعنی این؟

    • چگوئه را

      مگه صاحبخونه خونش رو میفروشه که همچین قیاسی می کنید؟؟؟ اجاره میده اونم با 25 درصد افزایش…

  • ناشناس

    چرا قیمت ویلا، مصالح و … رو مدیریت نمیکنید؟ از جیب مالک بد بخت حاتم بخشی میکنید؟

  • حامد

    صاب ملک ا دارن دق میکننن😋😋😋😋

  • ناشناس

    دولت باید سامانه ای را فراهم نماید تا مالکینی که اصرار به تخلیه منزل مسکونی دارند تا با مبلغ بیشتری اجاره بگیرند اجاره سال قبل توسط مستاجری که تخلیه میکمد درسامانه ثبت شود و همه مشاورین املاک بعد از متصل شدن به این سامانه ومشاهده مبلع اجاره سال گذشته بتوانند قرارداد تنظیم کنند ودولت مشاورین املاک را مجبور کند در اینگونه موارد که مالک مستاجر را مجبور به تخلیه نموده ملک را ۵ درصد کمتر از نرخی که دولت تعیین نموده اجاره بدهند درغیر اینصورت مشاور املاکی پلمپ شود .این تنها راه موفقیت ابن طرح میباشد.

  • ناشناس

    صاحب خونه ها بشماها ازهیچ نظر ضرر نمیکنه قیمت خونتون میره بالا اگه وسایل خونتون ومستاجر خراب میکنه مستاجر خودش درس میکنه خونه شما میلیارد میره بالا مستاجر بیچاره چه گناهی کرده که باید خونشو بمکین لطفا دولت رسیدگی کنه به مستاجرها ..ولطفا پیاممو منتشر بفرمایید

  • ناشناس

    البته اشتباه اصلی رادولت مرتکب شده با این اوضاعی گرونی که برای مردم درست کرد وتورمی که ایجاد کرد همه رابیچاره کرد .متاسفانه دولت ومجلس دست به دست هم دادند ومرتب گفتند اثار ارز۴۲۰۰ تومانی توسفره مردم نمیاد حالا مردم فهمیدند که با۵ برابر شدن قیمتها مشخص شد اثار ارز ۴۲۰۰ تومانی همان قیمتها بود کا الان بایستی همه چی را ۵ برابر بخرند

  • هموطن

    بنظرم ، این مصوبات ، میتواند تعداد پرونده های زمانبر طرح دعوی بین (موجر و مستاجر) در شوراهای حل اختلاف را بیشتر و بجای اعتماد و صداقت متقابل ، باعث کدورت و دشمنی بین موجر و مستاجر شده و منزلت و تعریف مالکیت و قرارداد خصوصی بین اشخاص حقیقی را زیر سوال ببرد. عزیزی نوشته : ملک موجر هر سال گرانتر شده و سود میکند . عارضم ، گرانی ملک به درآمد موجر با مصوبات فعلی تاثیری ندارد چرا که موجر واحد و ملک خود را به عنوان سرمایه و دسترنج دهه ها مشقت و زحمت خریداری و درآمد حاصل از اجاره آن ، برایش قابل خرج کردن است نه گران شدن ملک. با این مصوبات و مالیاتهای جدید برای واحدهای استیجاری ، عملا بسته درآمدی موجران کوچکتر شده و لاجرم موجران ، با نرخ اجاره معقول و متکی با تورم و قیمت روز ، مبادرت به عقد قرارداد جدید خواهند نمود و بطب، قیمت اجاره ها سر به فلک خواهد کشید.

  • فقط خدا

    تمام بدبختی ها مردم از همین دولت‌هاست شب میخوابن صبح یه تزی میدن . الان دولت ریسی تو یارانه ۳۰۰ هزار تومان مونده چطوری تعمین کنه . آخه بابا کسی مجبورد نکرده

  • ناشناس

    سلام من مستاجرم ۴ ماه از وقت قرار دادم مونده صاحب خونه به خاطر پول بیشتر عذابم میده و میگه باید تخلیه کنی هر روز شلنگ اب رو میگیره تو خونه من چطور میتونم اونجا زندگی کنم خدا خیرش نده من الان اواره شدم تو این گرونی دولت تمدید کرده الان ایا تمدیدش به درد من میخوره

  • ناشناس

    راحت بشین هیچ کاری نمیتونه موجر بکنه
    هیچ شورایی حکم تخلیه نمیده
    اگه اومد دم در شکایت کن