کد مطلب: ۶۹۷۲۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم ۱۲ کالای خوراکی به بالای ۱۰۰ درصد رسید/ تورم روغن مایع؛ ۳۱۴ درصد!

تورم ۱۲ کالای خوراکی به بالای ۱۰۰ درصد رسید/ تورم روغن مایع؛ ۳۱۴ درصد!

مرکز آمار ایران روز گذشته گزارشی در رابطه با متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری را منتشر کرد که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای ۱۲ ماده غذایی به بالای ۱۰۰ درصد رسیده است. روغن مایع نیز با تورم ۳۱۴٫۶ درصدی رکورددار تورم خوراکی‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین گزارش مرکز آمار از تورم مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته در گروه خوراکی‌ها ۸۱٫۲ درصد رشد داشت. در بازه ماهانه و سالانه نیز نرخ تورم خوراکی‌ها به ترتیب اعداد ۱٫۴ و ۵۷٫۴ درصد را نشان می‌دهد. این مرکز در گزارش جدید متوسط قیمت خوراکی‌ها را به تفکیک کالا منتشر کرد که نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای ۱۲ کالا بالای ۱۰۰ درصد است. در این میان روغن مایع با رشد قیمت ۳۱۴٫۶ درصدی رکورددار افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته به حساب می‌آید.

همان‌طور که در جدول زیر هم مشخص است، ۱۲ کالایی که تورم بالای ۱۰۰ درصد ثبت کرده‌اند عمدتاً جزو کالاهای اساسی هستند. علاوه بر روغن مایع و نباتی، انواع لنیات، برنج، رب، ماکارونی و سیب‌زمینی در این فهرست دیده می‌شوند. در این میان تنها هویج فرنگی است که قیمت آن نسبت به مرداد سال گذشته روند نزولی داشت. چنانکه این خوراکی ۱۳ درصد افت قیمت داشت.

تورم

روند معکوس تورم در روند ماهانه

گرچه هویج فرنگی تنها محصولی است که نسبت به ماه مشابه سال قبل افت قیمت داشت، اما در روند ماهانه نرخ آن ۲۱٫۸ درصد افزایش یافت تا پس از پرتقال بییشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب پرتقال ۲۴٫۲ و هویج ۲۱٫۸ درصد نسبت به تیر رشد نرخ داشته‌اند.

روغن مایع نیز در این مدت با افت ۰٫۷ درصدی قیمت مواجه شد. علاوه بر روغن مایع، ۱۲ خوراکی دیگر نیز در شاخص ماهانه در این مدت با تورم منفی مواجه شده‌اند. با بررسی این دو نمودار می‌توان دریافت کالاهایی که در یک سال اخیر از تورم بازمانده‌اند، در مرداد ماه خود را با تورم تطبیق داده‌اند. از سوی دیگر، کالاهایی که در شاخص نقطه به نقطه بیشترین صعود را داشته‌اند، اخیراً به یک ثابت قیمتی رسیده‌اند.

تورم

به نظر می‌رسد عقب‌نشینی مردم از خرید و کاهش قدرت خرید آنان، فعالان بازار را به سمت تعدیل قیمت کشانده است. البته از تأثیرات فصلی روی قیمت کالاها نمی‌توان گذشت. به‌عنوان مثال اکنون که فصل توزیع پرتقال نرسیده، اندک فروشندگان آن با قیمت بالایی این کالا را عرضه می‌کنند. در حالی که همواره با فرا رسیدن پاییز و سردترشدن هوا، توزیع این محصول در بازار افزایش می‌یابد و به تبع آن قیمت آن تعدیل می‌شود.

در حالی که گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ برخی کالاها در طول یک سال بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته، اخیراً رئیس جمهوری از افت ۲۰ درصدی نرخ تورم صحبت به میان آورد. اما آیا با گفتاردرمانی نرخ تورم کاهش می‌یابد؟

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر ادعای رئیسی درباره کاهش تورم واقعیت دارد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کوروش

    روغن که بیش از ۵۵۰درصد گران شده واقعا شرم آور است

  • ناشناس

    تورو خدا اینقدر مواد غذایی را گرون نکنید مردم توان روغن مرغ گوشت برنج حتی بقه اقلام را ندارم

  • کارآفرین

    لطفاً اول بفکر بیکاری و وضعیت اقتصادی باشید بعد گرون کنید ، واقعاً باعث تاسفه

  • فاطمه

    واقعا جای تاسفه توان هیچی نداریم بخریم من چهارتا بچه دارم سرپرست خانوار هستم بخدا موندم توزندگیم