کد مطلب: ۷۰۰۹۰۶

گزارش شامخ مرداد ماه نشان می‌دهد:

بدبینی خودروسازان نسبت به فضای تولید/ رکود تولید خودرو بر خلاف ادعای وزارت صمت

بدبینی خودروسازان نسبت به فضای تولید/ رکود تولید خودرو بر خلاف ادعای وزارت صمت

به‌رغم ادعای مسئولان وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو در مرداد ماه سال جاری، گزارش شامخ تولید ماه مذکور نشان از افت تولید و بدبینی خودروسازان نسبت روند ساخت خودرو دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شامخ «تولید‌کننده وسایل نقلیه و قطعات وابسته» مردادماه که به تصویر مدیران این حوزه از وضعیت زنجیره خودروسازی کشور می‌‌پردازد، از رکود و سقوط بی‌سابقه شامخ تولید خودرو به سطح ۹۶/ ۵۰ واحد حکایت دارد. این در حالی است که ماه پیش از آن، این رقم در محدوده ۵۸٫۵ قرار داشت. در خرداد ماه نیز شامخ این گروه در قله ۷۱٫۶ واحدی قرار داشت که رقمی تاریخی بود.

در حالی که گزارش وزارت صمت و اظهارات مسئولان آن بر افزایش تولید خودرو در مرداد تأکید داشت، اما گزارش شامخ این ادعاها را رد می‌کند. شاخص مقدار محصولات تولیدشده در این ماه با افت ۹٫۳ درصدی، روی عدد ۵۰ ایستاد. این یعنی تولید خودروسازان در این ماه تغییری نداشت.

همین هفته پیش بود که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد در مرداد تولید خودرو ۴٫۶ درصد افزایش داشت. حال گزارش شامخ این اظهارات را زیرسؤال می‌برد.

افزایش سرعت تکمیل خودروهای ناقص

به نظر می‌رسد در ماه مورد بررسی خودروسازان بیشتر روی تکمیل خودروهای ناقص متمرکز بوده‌اند. احتمالاً مدیران وزارتخانه این خودروها را هم در آمار خود جای داده‌اند. چراکه شاخص مربوط به تحویل سفارش‌ها در مرداد از ۵۱٫۹ واحد به ۶۱٫۵۴ واحد رسید. همچنین موجودی محصول در انبار از عدد ۵۳٫۷ به ۴۶٫۱۵ کاهش یافت. این دو فاکتور ارتباط مستقیمی با کاهش میزان خودروهای ناقص دارد.

با این حال خودروسازان میزان فروش محصولات خود را در وضعیت بدتری نسبت به ماه‌های گذشته می‌بینند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که خودروسازان در مردادماه خودرو کمتری تولید کرده‌اند. در عین حال تقاضا برای خرید خودرو همچنان روند افزایشی دارد. بر اساس اظهار نظر مدیران تولید در گزارش شامخ، میزان عرضه خودرو در مرداد ماه به شاخص ۴۸٫۰۸ رسید که نشان از بدتر شدن شرایط عرضه دارد.

شاخص مربوط به قیمت خرید مواد اولیه که انتظارات تورمی را پاسخ‌دهندگان را به تصویر می‌کشد، نیز در مرداد روی عدد ۵۰ ایستاد. این شاخص در کنار کاهش موجودی انبار خودروسازان نشان می‌دهد آن‌ها نسبت به کاهش تورم در ماه‌های آینده امیدوارند.

در این بین خودروسازان نسبت به بهبود تولید در آینده هم امیدوار شده‌اند. چراکه شاخص انتظارات تولید آینده در مرداد با رشد هشت واحدی نسبت به تیر، روی عدد ۶۷٫۳۱ ایستاد. احتمالاً ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا و تغییر نحوه قیمت‌گذاری، خودروسازان نسبت به کاهش زیان امیدوار کرده است.

کاهش تولید خودرو؛ افزایش صادرات آن!

شاید عجیب‌ترین نکته در گزارش شامخ را بتوان در شاخص میزان صادرات دید. آن‌طور که مدیران خودروسازی پاسخ داده‌اند، میزان صادرات خودروسازان در این ماه به عدد ۵۳٫۸۵ رسید که ۳٫۸۵ واحد نسبت به تیر ماه رشد دارد.

تولید خودرو

به هر ترتیب شامخ خودرو در مرداد‌ نشان می‌دهد فعالان این حوزه وضعیت خود را مناسب نمی‌بینند. به نظر می‌رسد بلاتکلیفی برجام، ابهام در واردات خودرو، تورم و نحوه قیمت‌گذاری خودرو از مهم‌ترین عوامل این نوع نگاه خودروسازان است.

بر اساس این گزارش، شامخ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. در حال‌ حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا محاسبه و منتشر می‌شود.

این شاخص که بر‌ اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به‌ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های صنعت و خدمات ارائه می‌دهد. در واقع شامخ تصور تولیدکنندگان از وضعیت تولیدی بوده و به‌نوعی نشان از میزان امید آنها به آینده دارد. در این گزارش نیز شامخ تولید خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

برای مطالعه بیشتر خبر ۷ وعده خودرویی که محقق نشد! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.