کد مطلب: ۳۹۱۲۶۳

جهش قیمت مسکن تمام شد؟ / گرانی ماهانه مسکن به ۱.۴ درصد تنزل کرد

جهش قیمت مسکن تمام شد؟ / گرانی ماهانه مسکن به 1.4 درصد تنزل کرد

رشد ماهانه قیمت آپارتمان از بالای ۱۰ درصد در میانه بهار به 1.4 درصد در ابتدای تابستان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیب تورم ماهانه مسکن در پایتخت تا نزدیکی «صفر» کاهش پیدا کرد. کارنامه معاملات املاک مسکونی در ماه تیر نشان می‌دهد تحت‌تاثیر عقب‌نشینی دسته‌جمعی تقاضای مصرفی و غیرمصرفی در بازار مسکن شهر تهران، روند رشد قیمت تا حدی کند شد که در فاصله انتهای بهار تا ابتدای تابستان، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۴/ ۱ درصد رشد کرد.

قیمت مسکن در پایتخت طی بهار امسال به‌طور میانگین ماهانه تا ۷ درصد افزایش یافته بود. اکنون رشد خفیف قیمت بیانگر تحقق انتظارات غالب در بازار ملک برای شکل‌گیری دوره «پساجهش» است.

انتظار غالب در بازار مسکن شهر تهران برای تغییر مسیر حرکت قیمت آپارتمان باعث شد شیب تورم ماهانه ملکی در تیرماه تا مرز صفر کاهش پیدا کند. این میزان نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن از اردیبهشت ۹۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بررسی‌ها حاکی است کمای معاملاتی در بازار مسکن شهر تهران در تیرماه به کاهش دسته‌جمعی تقاضای ملکی در بازار معاملات مسکن اولین ماه از فصل اوج نقل و انتقالات ملکی مربوط می‌شود؛ این کمای معاملاتی عمق رکود در بازار مسکن را به نحو بی‌سابقه‌ای در مقایسه با ماه‌های گذشته، سنگین‌تر کرده است.

اولین آمار رسمی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه ۹۸ حاکی از رسیدن شیب تورم ملکی به کمترین حد خود از ابتدای سال تاکنون است. این آمار روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد.

تورم ماهانه مسکن در ادامه مسیر کاهشی خود که از ابتدای امسال تا پایان اولین ماه از فصل تابستان طی کرده بود، با سقوط آزاد در تیرماه به ۴/ ۱ درصد رسید که این آمار نشان دهنده رسیدن تورم ماهانه ملکی به مرز صفر است.

تیرماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران به ۱۳ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با یک ماه قبل -خردادماه- ۴/ ۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای مسکن نیز برای اولین بار در سال ۹۸ به کمتر از ۱۰۰ درصد رسیده است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۶/ ۹۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی آمارهای مربوط به تغییرات قیمتی بازار مسکن در ماه‌های سپری شده از سال جاری نشان می‌دهد اردیبهشت ماه امسال تورم ماهانه مسکن در بالاترین حد خود در مقایسه با سایر ماه‌های سپری شده از سال ۹۸ قرار داشت. میانگین قیمت مسکن در این ماه در مقایسه با فروردین ماه ۴/ ۱۱ درصد افزایش یافت.

همچنین تورم نقطه‌ای مسکن در این ماه -اردیبهشت ماه-معادل ۱۱۲درصد به ثبت رسید. این در حالی است که همزمان با کاهش شیب رشد قیمت مسکن در خردادماه، تورم ماهانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در این ماه -تغییرات قیمت مسکن در خرداد در مقایسه با اردیبهشت ماه-معادل ۶/ ۵ درصد بود.

خردادماه امسال همچنین میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-خرداد سال ۹۷- معادل ۱۰۶ درصد افزایش یافت.

در ادامه کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تیرماه، تورم ماهانه و نقطه‌ای املاک مسکونی شهر تهران در اولین ماه از فصل اوج جابه‌جایی‌ها در بازار ملک به کمترین حد خود در سال ۹۸ رسید. این موضوع نشان دهنده عمیق‌تر شدن رکود معاملاتی در بازار مسکن است.

بازار معاملات مسکن که با ثبت کمتر از ۶ هزار معامله خرید مسکن در خرداد ماه امسال، عملا به کف رکود رسیده بود در تیرماه شرایط رکودی به مراتب سنگین‌تر از ماه قبل را تجربه کرد و همین موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل سقوط آزاد شیب رشد قیمت مسکن در این ماه محسوب می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد تیرماه امسال به دنبال گسترش دامنه رکود در بازار معاملات خرید مسکن عملا این بازار به کمای معاملاتی رفت و تعداد معاملات خرید آپارتمان به‌طور بی‌سابقه افت کرد.

تعداد معاملات خرید مسکن در این ماه، به حدود ۴ هزار و ۲۶۰ معامله کاهش یافت. این میزان در مقایسه با ماه قبل -خردادماه -معادل ۲۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل-تیرماه سال ۹۷-معادل ۷/ ۶۳ درصد افت کرده است.

سریال ریزش تعداد معاملات خرید آپارتمان که از خردادماه سال گذشته با کاهش ماه به ماه حجم معاملات خرید آپارتمان در پایتخت، بازار مسکن شهر تهران را به سمت رکود هدایت کرد، تیرماه امسال سنگین‌ترین حالت رکود را رقم زد. کارشناسان معتقدند شرایطی که در بازار معاملات مسکن شهر تهران در اولین ماه از فصل تابستان تجربه شد در وهله اول به کاهش دسته‌جمعی تقاضای ملکی در پایتخت از سوی سه طیف متقاضی بازار ملک برمی‌گردد.

در ادامه خروج اجباری تقاضای مصرفی مسکن از بازار معاملات خرید ملک، به دلیل جهش قیمت‌ها وافزایش شکاف بین قیمت مسکن و قدرت خرید خانوارها، تقاضای سفته‌بازی نیز در پی از بین رفتن جاذبه بازار ملک برای سودگیری کوتاه‌مدت از معاملات خرید وفروش، رفته رفته از بازار خارج شد.

در تیرماه، همزمان با ادامه خروج تقاضای مصرفی و سفته‌بازی از بازار مسکن، بخش عمده تقاضای سرمایه‌ای آپارتمان نیز از این بازار خارج شد. بنابراین و به واسطه خروج توامان سه طیف متقاضی خرید آپارتمان، حجم معاملات مسکن در تیرماه به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت.

این در حالی است که همزمان با ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش قیمت دلار در تیرماه، اثر روانی ثبات‌ساز ناشی از آرامش بازار ارز به بازار مسکن نیز سرایت کرد. آرامش در بازار ارز، انتظار ثانویه از بابت بروز ثبات وحتی عقبگرد قیمتی در بازار مسکن را در بین متقاضیان وفعالان این بازار تقویت کرد. علاوه بر اثر مضاعف رکود معاملات خرید مسکن در کاهش شیب تورم ملکی در تیرماه، از دو ماه قبل صاحب‌نظران حوزه اقتصاد مسکن به یک اشتراک نظر از بابت انتظار ثبات قیمتی در بازار ملک و حتی بازگشت قیمت‌ها رسیدند.

این انتظار حتی در هفته‌های گذشته خود را در شکل کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن در منطقه یک شهر تهران و برخی از محلات مصرفی نشان داد؛ هر چند در برخی از موارد کاهش قیمت در نرخ‌های قطعی فروش آپارتمان نیز تجربه شد.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار مسکن، ظرفیت این بازار از بابت رشد قیمت تکمیل شده است و انتظار می‌رود همزمان با کاهش حجم معاملات مسکن وخروج بخش دیگری از متقاضیان خرید آپارتمان از این بازار، بازار معاملات مسکن وارد دوره ثبات نسبی شود. این انتظار خود را به نحو محسوسی در کارنامه بازار مسکن شهر تهران در تیرماه منعکس کرد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن شهر تهران در حالی در فاصله پایان خرداد تا پایان تیرماه تنها مترمربعی ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت که این میزان افزایش در فاصله اردیبهشت ماه تا خردادماه بیش از ۵۰۰ هزار تومان و در فاصله فروردین تا اردیبهشت بیش از یک میلیون تومان بود.

اولین آمار رسمی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در حالی روز گذشته منتشر شد که دیروز در گزارشی با استناد به آمارهای اولیه سامانه رهگیری مسکن، سقوط آزاد حجم معاملات خرید آپارتمان در تیرماه اعلام شد.

این در حالی است که در گزارش هفته گذشته روایت فعالان بازار مسکن از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت پیشنهادی فروش مسکن در تعداد قابل توجهی از فایل‌های فروش آپارتمان در منطقه یک شهر تهران و برخی دیگر از مناطق لوکس پایتخت اعلام شد.

این کاهش قیمت پیشنهادی که به‌صورت نامحسوس به برخی از فایل‌های فروش مسکن واقع در مناطق مصرفی همچون منطقه ۵ شهر تهران نیز سرایت کرده است در برخی از فایل‌ها در قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان نیز اعمال شده است.

07 01 6

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.