کد مطلب: ۴۱۰۹۳۷

نایب رئیس اول اتحادیه طلا در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

مردم در خرید طلای دست دوم مراقب باشند / برخی از طلاهای دست دوم سرقتی یا عیار پایین است

مردم در خرید طلای دست دوم مراقب باشند / برخی از طلاهای دست دوم سرقتی یا عیار پایین است

نایب رئیس اول اتحادیه طلا ضمن اشاره به این که در آینده فروش طلا دست دوم جرم محسوب می‌شود و این کار خطرات زیادی دارد، توصیه کرد: مردم طلای نو با اجرت پایین بخرند که هم از آب شده خطر کمتری دارد، هم قیمت آن مناسب است و می‌توانند به دید سرمایه‌گذاری نیز به آن نگاه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با کاهش ارزش پول ملی خرید و فروش طلای دست دوم در طلا فروشی‌هایی که فروشنده طلای نو هستند، رواج یافته است.

یکی از علل استقبال مردم از این طلاها این است که خریداران بهای کمتری را نسبت به طلای نو می‌پردازند و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این بازار را بهتر ارزیابی می‌کنند.

اظهارات برخی از خریداران طلای دست دوم حاکی از این است که متقاضیان با خرید طلاهای استفاده شده به دنبال سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی بیشتری هستند.

اما تا چه حد می‌توان به خرید و فروش طلا دست دوم اعتماد کرد؟

مسعود یزدانی، نایب رئیس اول اتحادیه طلا در پاسخ به این سوال گفت: این که کالایی دست دوم فروخته شود مشکلی ندارد اما در خصوص طلای دست دوم قبلا هم اعلام کردیم این کار ممنوع است، چون برخی از فروشنده‌ها بدل اندازی می‌کنند یا جنس‌های سرقتی را در قالب دست دوم می‌فروشند که خریدار این قبیل طلا‌ها در آینده با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهند شد. سه هفته قبل یک کارمند بانک از یک سرویس طلا دست دوم 46 گرمی خریده و بعد از مدتی فروخته بود، اما موقع آب کردن آب نشده بود و پس از بررسی متوجه شدند که به جای 18 عیار تنها سه خط عیار دارد.

وی افزود: موضوع اصلی ما این نیست که چرا طلا دست دوم می‌فروشند؟ موضوع این است که از هر 10 پرونده‌ای که در هر هفته برای حل اختلاف به اتحادیه طلا و جواهر ارجاع داده می‌شود، پنج پرونده مربوط به طلای دست دوم است که یا عیار آن پایین یا بدل است.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا مردم به خودشان ظلم می‌کنند و جنسی را می‌خرند که معلوم نیست از کجا آمده، صاحب نداره و خود فروشنده هم می‌تواند بگوید این جنس من نیست؟

یزدانی در این خصوص تاکید کرد: به علت این قبیل مسائل، فروش طلای دست دوم را جدی‌تر دنبال می‌کنیم، طرح آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده‌ایم و به دنبال قانونی کردن آن هستیم که این کار جرم تلقی شود. در حال حاضر این موضوع مصوبه تعدادی از اتحادیه‌هاست که برای اعضای آن‌ها قابل اجراست.

به گفته وی مالیات در خرید و فروش طلا ، در اصل مالیات بر خرید است و خریداران باید آن را بپردازند اما سازمان امور مالیاتی این توپ را در زمین طلا فروشی‌ها انداخته است که مالیات را از فروشنده بگیرند، در خرید طلا نو خریدار باید 9 درصد مالیات بپردازند؛ اما حدود 80-90 درصد فروشندگان ما این مالیات را نمی‌گیرند.

وی در خصوص اجرت بالا در برخی از طلا فروشی‌ها گفت: برخی از فروشگاه‌ها طلای لوکس می‌فروشند که اجرت برخی از طلاها به 30 درصد نیز می‌رسد، چون ممکن است این طلاها دست ساز باشند مشکلی ندارد.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا در پایان به خریداران طلای دست دوم توصیه کرد: یک عده از سازندگان هستند که نمی‌خواهند کارگاه طلاسازی‌شان تعطیل شود، اجناسی را با مارک و مُهر اسم خودشان می‌سازند که اجرت آن را سرشکن می‌کنند و همان کار نو را مثلا با 20 درصد اجرت می‌فروشند؛ بنابراین بهتر است مردم طلای نو با اجرت پایین بخرند که از طلای آب شده خطر کمتری دارد، قیمت آن مناسب است و می‌توان به دید سرمایه‌گذاری نیز به آن نگاه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.