کد مطلب: ۴۶۹۵۰۹

۴ کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز بررسی کردند:

دلار در شهریور ماه کاهشی است یا افزایشی؟

دلار در شهریور ماه کاهشی است یا افزایشی؟

ظاهرا وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور هنوز نتوانسته انتظارات برای کاهش قیمت دلار را عملی کند. این هفته چهار کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز از ریزش شاخص بورس، فروش اوراق سلف نفتی و انتخابات آمریکا به عنوان مهم‌ترین عوامل موثر بر آینده ارز یاد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ دلار همچنان پرنوسان است. در چنین شرایطی کارشناسان با بررسی عوامل مختلفی که قادر به تاثیر گذاری روی بازار ارز هستند، آینده دلار را پیش‌بینی می‌کنند.

مرتضی عزتی، کارشناس حوزه پولی و بانکی با اشاره به ریزش شاخص بورس در هفته جاری عنوان می‌کند: سرریز بازارهای مالی به هم منتقل می‌شود. وقتی بورس افت دارد انتظار می‌رود روی سایر بازارها هم اثر بگذارد. اگرچه این تاثیر کمتر از بورس باشد اما انتظار این است که سایر بازارهای مالی از جمله ارز و طلا یا حتی بخش‌های دیگر اقتصاد هم افت داشته باشند.
همچنین او امیدوار است که در نهایت دولت بتواند با این طرح فروش اوراق سلف نفتی کسری خود را پوشش دهد تا در بلند مدت به طور کلی در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بازار ارز اثرگذار باشد.

مشروح گفتگو با مرتضی عزتی را در گزارش تاثیر ریزش شاخص بورس بر بازار ارز / روند کاهش قیمت دلار به زودی آغاز می‌شود بخوانید.

میثم رادپور، کارشناس حوزه پولی و بانکی نیز با اشاره به اوراق سلف نفتی عنوان می‌کند: این خبر خوبی برای ایرانیان است چون این سرمایه‌گذاری درآمد دلاری خواهد داشت. درآمد دلاری ریسک نوسانات قیمت دلار به ریال و در واقع نوسانات رو به بالا را برای آنان حفظ خواهد کرد. مگر این‌که قیمت نفت کاهش پیدا کند که در آن صورت هم باز چیزی به اندازه سود بانکی برای شما باقی خواهد ماند. نرخ بهره بانکی واقعی در کشور ما منفی است بنابراین این اوراق می‌تواند برای سرمایه‌گذار جذاب باشد. اگر حجم بالایی از اوراق نفتی با این شرایط فروش رود می‌توان انتظار رکود در سایر بازارها را داشت و حتی می‌تواند رقیب جدی بازار بورس باشد.

مشروح گفتگو را در گزارش تاثیر گشایش اقتصادی بر بازار ارز / آیا اوراق نفتی رقیب بازار بورس می‌شود؟ بخوانید.

مهدی پورمهر، کارشناس حوزه بانکی، معتقد است دولت ابزار عملیاتی و اقتصادی برای کاهش نرخ ارز ندارد. بنابراین تنها راهی که دارد این است که با بمباران خبری، سیگنال دادن و جو ایجاد کردن ارز را برای چند روز پایین آورد و جلوی رشد افسارگسیخته آن را بگیرد. به باور او کاهش نرخ ارز هر چقدر هم که باشد، مقطعی است. ولی به زودی بار دیگر نوسانی رو به بالا خواهد داشت. او می‌گوید: این کاهش موقتی است و ادامه نخواهد داشت چرا که بی‌بنیه و بی‌پشتوانه‌ است. حرفای دولت فقط حرف است، فردا که بار دیگر دچار کسری شویم عرضه و تقاضا در بازار است که نرخ را تعیین می‌کند نه حرف.

برای خواندن این گفتگو به گزارش پیش‌بینی بازار ارز تا پایان هفته / احتمال سقوط مقطعی دلار مراجعه کنید.

احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی نیز بر این باور است که بازار ارز ما مدتی است از کنترل دولت خارج شده‌است و برخی تصمیمات سیاسی هم ضربه‌های پی‌در‌پی‌ هستند که به این بازار وارد می‌شوند و التهاب بازار را بیشتر می‌کند.
او می‌گوید: توجه کنید که نرخ تورم ما بالای ۳۵ درصدی است بنابراین ارزش پولمان نزولی است. با توجه به تورم ما، ‌نمی‌توان نرخ ارز را در یک نرخ پایین ثابت نگه داشت. درحالی که ارزش پول در حال کاهش است.
این کارشناس معتقد است تا زمانی که تورم کنترل نشود، پایین آمدن نرخ ارز ممکن نیست. همچنین به گفته او اگر آمریکا با تغییر رئیس جمهورش تغییر روش دهد مسلما بر وضع ارز ما اثر خواهد گذاشت. حتی ممکن است بر توافق‌های ما با کشورهای خاص موثر باشد. اما تا زمانی که تغییری حاصل نشود چیزی قادر نیست نرخ ارز ما را تکان دهد.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • استاد

    بابا از بس تو تورم غلط خوردید بی حس شدید میدونید دلار 20 هزار تمنی یعنی چی

  • ناشناس

    دلار سه ماه دیگه ۸ ه ار تومن کاهش میابد
    کاسبان تحریم منتظر ضررهای نجومی باشن
    بایدن پیروز انتخابات میشه سه ماه دیگه برجام احیا میشه دیگر بهانه از دست عوامل
    کرفته میشه سرمایه های خارجی وارد کشور میشه قیافه محتکران وکاسبان تحریم فزصت
    طلبها اون روز دیدنیه
    قیمتها در همه بازارها ۵۰ درصد سقوط میکنه

  • حسن

    دلار در شهریور ۴۰هزار تومان میشه. درایران رسم چنین هست بخواهند یک کاری انجام دهند اول تبلیغات می کنند بعد عمل .دلار راهم تبلیغ ۴۰هزار تومنی کردن حالا شهریور ۴۰ هزار تومن میشه .مسولین حالا اگه میتونین نزارین بشه ولی میشه.