کد مطلب: ۷۲۶۲۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکود اقتصادی چین به پایان می‌رسد؟/ افزایش امیدها به رونق صنعت ساختمان‌سازی

رکود اقتصادی چین به پایان می‌رسد؟/ افزایش امیدها به رونق صنعت ساختمان‌سازی

تسهیلاتی که دولت چین به صنعت ساختمان‌سازی اختصاص داده باعث افزایش امیدها به پایان رکود در اقتصاد چین شد. بدین ترتیب امیدها برای بازگشت رونق به صنایع وابسته افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت ساختمان‌سازی که بیش از ۲۵ درصد از رشد اقتصاد چین به آن وابسته است، مدت‌هاست که در رکود به سر می‌برد. کسادی که این بازار به فراتر از جغرافیای چین نیز نفوذ کرد و تاثیر منفی خود را بر بازار جهانی فلزات مانند مس ، فولاد و حتی صنایع پایین‌دست آنها سنگ آهن گذاشت. رکود بازار مسکن از تقاضای جهانی برای این صنایع کاست و باعث افت قیمت این اقلام شد.

کاهش فشارها بر اقتصاد چین

اکنون به نظر می‌رسد اوضاع در اقتصاد چین بهبود یافته باشد. بانک مرکزی چین در جایگاه اصلی‌ترین نهاد قانون‌گذار بانکی این کشور مصوبه‌ای مشتمل بر 16 ماده را امضا و بر اساس آن بانک‌ها را ملزم کرده تسهیلات خود را به بخش املاک و مستغلات سوق دهند. این اقدام روزنه‌هایی از امید به کاهش فشارها به روی سازندگان چینی باز کرده و به آنها نوید فرصت‌هایی نو برای تکمیل پروژه‌های ناتمامشان می‌دهد.

همچنین این اقدام بانک مرکزی سبب شده بانک‌ها رغبت پیدا کنند که به مشتریانش زمان بیشتری برای بازپرداخت وام‌ها بدهند، در چین آپارتمان‌ها بیشتر اوقات پیش‌فروش می‌شوند اما بحران پیش‌آمده کار را به جایی رسانده بود که بانک‌ها در پرداخت وام خرید آپارتمان با اصطکاک رفتار کنند.

اکنون بسته تسهیلاتی بانک مرکزی چین جان‌پناه خوبی برای فرار از ترکش‌های بحرانی است که سرمایه‌گذاران بخش املاک و مستغلات چین در تیررس آن قرار دارند و در شرایطی که اقتصاد چین با محدودیت‌های برآمده از سیاست کوویدصفر هم در کشمکش است، توانسته از فشارها بکاهد.

پیامدهای مثبت فراتر از مرزهای چین

خارج از چین واکنش رسانه‌ها در سراسر دنیا نیز به این اقدام دولت دومین اقتصاد بزرگ جهان خوشبینانه بوده است، رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند بازار مسکن این کشور به‌ویژه تا نیمه دوم سال آینده میلادی (اواسط تابستان 1402 خورشیدی) به روزهای پرورنق خود برگردد. به گفته آنها اقدام بانک مرکزی چین نشان از این دارد که مقامات کشور نهایت تلاش خود را برای پایان بخشی به بحرانی کرده‌اند که از سال گذشته تاکنون بر اقتصاد چین سنگینی می‌کند.

یکی از بارزترین پیامدهای مثبت این کاهش فشار رشد 52درصدی سهام شرکت کانتری‌گاردن در هنگ‌کنگ پس از اعلام خبر امضای مصوبه یادشده است. کانتری‌گاردن بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذار در حوزه املاک و مستغلات چین به شمار می‌آید.

علاوه بر این در پی ظهور نشانه‌های رونق اقتصاد چین و ساخت‌وساز آن قیمت فولاد ساختمانی در بورس شانگهای و معاملات این کالا از دوشنبه 14 نوامبر (23 آبان) همزمان با نخستین روز کاری هفته در بازارهای جهانی جریان افزایشی به خود گرفته و همچنان ادامه دارد، اتفاقی که رشد قیمت سنگ آهن را هم در معاملات بنادر چین دربرداشته است.

برای مطالعه بیشتر خبر پایان دیدار جو بایدن و شی جین پینگ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.