کد مطلب: ۴۶۳۵۷۲

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

ریزش قیمت دلار چقدر محتمل است؟

ریزش قیمت دلار چقدر محتمل است؟

با توجه به هفت میلیارد دلاری که قرار است ایران از کره جنوبی دریافت کند و دلارهای حاصل از مبادله ایران با ونزوئلا که احتمالا در آینده نزدیک به ایران می‌آید، آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟

مهفام سلیمان‌بیگی: کمال سیدعلی در پیش‌بینی قیمت دلار می‌گوید: اکنون جذب نقدینگی توسط بازارهای مختلف از جمله مسکن، سهام و… صورت می‌گیرد و به نظرم قیمت ارز تکان نمی‌خورد. انتقالات ارزی از کشور چین و آزادشدن درآمدهای بلوکه ما در سایر کشورها هم کمک کننده خواهد بود اما پاسخگوی این میزان نقدینگی سرگردان در بازار ما نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکشنبه ۲۹ تیر ماه نرخ ارز برای فروش در صرافی ملی، ۲۳۱۰۰ تومان اعلام شد.همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲۳۰۰ تومان خریداری کردند. آیا در روزهای آینده این نوسان قیمت دلار ادامه خواهد داشت یا اینکه ممکن است به دلیل اخبار سیاسی و اقتصادی چند وقت اخیر فعالان بازار ارز شاهد ریزش ناگهانی قیمت دلار باشند؟

کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، درباره وضعیت احتمالی نرخ ارز در روزهای آینده توضیح می‌دهد: اکنون جذب نقدینگی توسط بازارهای مختلف از جمله مسکن، سهام و… صورت می‌گیرد و به نظرم قیمت ارز تکان نمی‌خورد، چون بازارها باید عقب ماندگی‌های خود را نسبت به هم جبران کنند. گاهی بازارها در عرض چند ماه این عقب ماندگی‌ها را جبران می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت طلب هفت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران یا ورود ارزهای حاصل مبادله با ونزوئلا می‌تواند بازار ارز را کمی آرام کند؟ می‌گوید: هفت میلیارد دلار طلب ارزی از کره جنوبی مصرف دولت یا حتی کمتر از آن است زیرا نیاز ارزی برای کالاهای اساسی ما حدودا ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

وی می‌افزاید: البته انتقالات ارزی از کشور چین و آزادشدن درآمدهای بلوکه شده ما در سایر کشورها کمک کننده خواهد بود اما پاسخگوی این میزان نقدینگی موجود در بازار ما نیست. نقل و انتقالات ارزی ما از خارج از کشور اگر سریعتر پیش رود،بر ورود منابع ما از کشورهایی مثل عراق یا ونزوئلا تاثیر خواهد داشت اما باز هم تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

سید علی درباره امکان تزریق ارز توسط بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز اظهار می‌کند: تزریق ارز برای کنترل قیمت توسط بانک مرکزی در بازار آزاد صحیح نیست مگر این که مطمئن باشد که با دخالتش بازار به سرعت به قیمت هدف بانک مرکزی بر می‌گردد در غیر این صورت تزریق مقطعی فقط اتلاف منابع است حتی اگر بانک مرکزی منابع کافی برای تزریق داشته باشد که البته دارد.

به گفته این کارشناس موضوعی که می‌تواند در بازار قدری اثرگذار باشد بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است که باید توسط صادرکنندگان به سیستم بازگردد.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: وضعیت نقدینگی ما باید توسط سایر بازارها کنترل شود. لازم است نحوه تامین کسری بودجه دولت روشن شود و پوشش کسری فقط با افزایش پایه پولی و چاپ اسکناس صورت نگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسعود

    هرچی بلای اسمونی رو میریزن رو سر ملت ایران از عمد و با هدف

  • خداحافظ جوونی

    والا ۲۶ تومن میشه بعد یهو میکنین ۲۲ تومن میگین ارزون شد! پارسال که ۱۳ بود! تازه قبل دی ۹۶ ۳۲۰۰ کاش یکم به فکر ماها بودین

  • ناشناس

    بانک مرکزی دعا میکنه بتونه 21 نگه داره ولی تا 30 میره 15 روز دیگه

  • رضا

    ای بابا، میخوان دلار رو روو مرز ۳۰۰۰۰ تومن ثابت کنن بعد ۴ تا صفر رو حذف کنن بگن دیدین رسوندیمش به ۳ تومن

  • ارمان

    خدا کنه یکم پاببن تر بیاد بریم بخریم

  • محمد

    متاسفانه کره جنوبی حلقه به گوش امریکاست اگر به کشور این دلارها میومد کمی ازدرد دوا میکرد متاسفانه امریکا چنین اجازه ای به هیچ کشوری نمیده

  • علی اهوازی

    مایکل مک کارتی تحلیلگر موسسه سی ام سی مارکتس در این باره «شواهد فنی ای وجود دارد که دلار امریکا ممکن است تقویت شود
    شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز شاهد 0.2 درصد رشد بود…امروز ۳۰تیر ۹۹

  • saye

    سلام
    من در 12 خبرگزاری نظرهای یکسانی ثبت نموده ام (معمولا به صورت مستیقم یا غیر مستقیم وابسته دولت و یا …)
    در زمان ثبت، از تمامی نظرات خود، علاوه بر اسکرین، تصویر موبایل هم گرفته ام.
    جالب است که تمامی نظری که ثبت نموده ام، به لحاظ احترام و بی حرمتی به شخص یا گروهی و … کوچکترین مشکلی ندارن. در مقایسه با نظرات سایر عزیزان و کاربران هم حتی بسیار معقول تر ( از نظر توهین و سیاسی بودن …) میباشند.
    اما به دلیل اینکه فکر مردم را ناخواسته در مواردی باز میکند، یعنی اجرای سیاست (بهتر بگوییم ….) در موارد اقتصادی را باز گو میکند و …
    متاسفانه هیچکدام تایید نمیشوند.
    نشان میدهد که تمامی نظرات بدست یک مدیر بی طرف فیلتر نمیشود. بلکه به دست افرادی فیلتر میشود که سالها از نظر عقیدتی و سیاسی برای مصالح خود، آموزش دیده اند و تجربه کسب کرده اند.
    البته افکار آنها بیمار است یا دیدگاه بنده به آنها، نشان از نگاه بیمار من دارد، قضاوت را به عهده شما مردم عزیز میگذارم.
    ممنون از مدیریت سایت

  • samane

    سلام
    جناب کمال سید علی، بفرمایید در دوره خودتان و … چه کردید. چه گلی به سر مردم زدید. که حالا کسی به صحبت های شما اهمیت بدهد.
    آیا واقعا با توجه به هزاران جوان از افراد تحصیل کرده و ماهر در رشته تخصصی خود، چند درصد صندلی قبلی و … حق خود میدانید.
    در یک دانشگاه کوچک، وقتی حداقل چند استاد دانشگاه، از برخی دانشجویان از نظر علمی در سطح پایین تری هستند و جالب است بدانید در بخش حراست دانشگاه، در یک خط متن، حداقل 4 غلط داشته باشد. شخصی که اردو را عردو مینویسد و و و …
    متاسفم که ده ، نه صد، نه بلکه فرمول عقب ماندگی ما از کشورهای جهان اول
    صد + به ازای هر روز از روزهای آتی(1درصد) عقب تر از دنیا هستیم و خواهیم شد.

  • ناشناس

    دلار میاد پایین بدون شک
    حالا خود دانید