کد مطلب: ۷۳۰۸۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود صنایع کاهشی شد/ «فلزات اساسی» در صدر زیان‌دهی بنگاه‌های اقتصادی

سود صنایع کاهشی شد/ «فلزات اساسی» در صدر زیان‌دهی بنگاه‌های اقتصادی

اطلاعات منتشرشده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد اسمی شرکت‌های بورسی رو به نزول و شمار شرکت‌های زیان‌ده رو به صعود است؛ موضوعی که از کاهش سود صنایع حکایت دارند. در این بین «فلزات اساسی» در صدر شرکت‌های زیان‌ده قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدول زیر از گزارش تولید صنعتی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گرفته شده و وضعیت سود صنایع بورسی را در سال جاری و سال گذشته نمایش می‌دهد. بنا بر داده‌های جدول شمار شرکت‌های زیان‌ده فعال در بورس در حال افزایش است. در سال گذشته 484 شرکت در بورس فعال بودند که از این تعداد 34 شرکت سال گذشته را با زیان‌دهی به پایان رساندند. شمار شرکت‌های زیان‌ده در سال 1400 نسبت به سال پیش از آن یک مورد کاهش پیدا کرده است.

سود صنایع

جدول نتایج دیگری هم دربردارد، از جمله اینکه در سه ماهه نخست سال جاری تعداد کل شرکت‌های فعال در بورس هفت مورد کمتر شد و به 477 شرکت رسید.

همچنین تعداد شرکت‌های زیان‌ده که در کل سال گذشته 34 مورد بود، تنها در فصل نخست سال جاری به 68 مورد افزایش پیدا کرد؛ این رقم البته در شش ماه نخست سال جاری به 49 مورد کاهش پیدا کرد. البته در سه ماه نخست سال گذشته نیز تعداد شرکت‌های زیان‌ده 68 مورد و در شش ماه نخست تعداد این شرکت‌ها 10 مورد بیشتر از امسال یعنی 59 مورد بود.

کاهش سود صنایع

شمار شرکت‌های زیان‌ده در سال گذشته و سال جاری در حالی به 34، 68 و 49 مورد می‌رسد که بنا بر گزارش پژوهشکده پولی بانکی درصد رشد اسمی سود این شرکت‌ها در سال گذشته، سه ماه و شش ماه نخست سال جاری به ترتیب 42.8، 45.4 و 20.8 درصد است.

هر چند رشد اسمی سود شرکت‌ها در هر سه بازه زمانی مثبت است، اما کاهش چشمگیر سوددهی آنها در سال جاری نسبت به سال گذشته و افت از 45.4 درصد در سه ماهه نخست به 20.8درصد در شش ماهه نخست نشانه‌ای از کاهش توان صنایع در سوددهی است، به ویژه که سود صنایع در کل سال گذشته 42.8درصد بود.

سود صنایع خودروساز، نفتی و غذایی مثبت است

از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت‌های فعال در گروه‌های خودروسازی و قطعات، فرآورده‌های نفتی و محصولات غذایی سوددهی چشمگیری داشتند؛ در حالی که همین سه گروه سال 1400 را با رشد منفی و یا با کمترین رشد نسبت به دیگر گروه‌ها به پایان برده بودند.

در مقابل این سه دسته، دو گروه شرکت‌های شیمیایی و فلزات اساسی که سال گذشته سود بیش از 50 درصدی داشتند، در نیم سال نخست سال جاری سودشان به نزدیک صفر و حتی منفی سقوط کرد.

تنها شرکت‌های بورسی فعال در صنعت دارو از نظر سوددهی سال گذشته تا پایان نیم سال جاری را با ثبات در سوددهی سپری کرده‌اند.

تناقض در گفته‌های وزیر و آمار بانک مرکزی

سوددهی شرکت‌های ایرانی فعال در بورس در حالی از سال گذشته تاکنون افت داشته که احسان خاندوزی ، وزیر اقتصاد، بر کاهش تورم تولید، سود صنایع و افزایش تولید آنها تاکید دارد، اما داده‌های پژوهشکده پولی و بانکی در جدول دست‌کم درباره شرکت‌های بورسی حاکی از افزایش شمار شرکت‌های زیان‌ده در سال جاری نسبت به سال گذشته است. در حالی که رشد اسمی سود آنها نیز سیر نزولی داشت.

برای مطالعه بیشتر خبر بنگاه‌های کوچک و متوسط در خطر حذف از صنایع را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.