کد مطلب: ۵۹۳۸۳۱

فرصت خرید در کدام بازارها فراهم است؟ (ویدئو)

فرصت خرید در کدام بازارها فراهم است؟ (ویدئو)

هیچ کدام از بازارهای مالی روند پرشتاب صعودی ندارند و همه آنها نیز از نرخ تورم عقب‌مانده‌اند. در این شرایط فرصت خرید در کدام بازار فراهم است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی صادقین و مهدی سماواتی، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ دادند.

صادقین: بازدهی بیش از تورم ممکن نیست

صادقین، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش که چه بازاری برای سرمایه‌گذاری بهتر است گفت: اکنون و حداقل تا مشخص شدن روند مذاکرات، کسب بازدهی بیشتر از تورم و حتی هم‌اندازه آن، از هیچ‌کدام از بازارها امکان ندارد.

او به افراد توصیه کرد که حدود ۷۰ درصد از سرمایه خود را در صندوق‌های با درآمد ثابت بگذارند و توضیح داد: با وجود تورم بالا، نرخ بهره نیز در حال افزایش است. از سوی دیگر، با وجود تداوم قیمت‌گذاری دستوری و کنترل نرخ دلار، نمی‌توان از ارزندگی حرف زد. در این شرایط، افراد ابتدا باید از ریسک دور باشند و سرمایه خود را حفظ کنند. در مرحله بعد، نوبت به کسب سود می‌رسد.

صادقین بیان کرد: افزایش نرخ بهره، اجازه ورود نقدینگی به بازارها را نمی‌دهد. در نتیجه با وجود اینکه بر اساس شاخص‌های اقتصادی، بازارهای مختلف باید رونق داشته باشند، به دلیل نوع سیاستگذاری بازارساز، رکود بر آنها حاکم است.

سرمایه‌گذاری در بازارهای روتین، ریسک است

او گفت: سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی روتین مانند طلا، سرمایه، ارز و مسکن را تا مشخص شدن انتظارات تورمی ناشی از مذاکرات، توصیه نمی‌‌کنم.

صادقین افزود: اکنون شرایط برخی صنایع بورسی به گونه‌ای است که روی کاغذ سرمایه‌گذاری روی آنها می‌تواند جذاب باشد اما به دلیل سیاست‌های دولت از جمله افزایش نرخ بهره من توصیه نمی‌کنم. قیمت‌گذاری دستوری نیز بازار ارز را کنترل می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: من ورود به بازار سرمایه را غیر از برای تامین کالاهای مورد نیاز انبار کسب و کارها توصیه نمی‌کنم. نمی‌توان ریسک کرد و به بهانه ارزندگی سرمایه را از دست داد.

به گفته او، سیاست‌گذار بازارها را حتی شده با با اخبار کنترل می‌کند و در چنین شرایطی، ورود به بازارهای مالی ریسک است؛ بهترین تصمیم حفظ سرمایه و وضعیت موجود است.

سماواتی: ریسک برای دارایی‌های مالی بیشتر است

سماواتی، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: سیاست‌های دولت، در بین دارایی‌های مالی و غیرمالی، بیشترین ریسک را برای گروه نخست مانند سهام دارد و کمترین ریسک را برای بازار کالا.

او توصیه کرد که افراد می‌توانند گواهی سپرده بعضی کالاها را در بورس خریداری کنند؛ چرا که نقدینگی مورد نیاز کسب و کارها را نیز تامین می‌کند.

سماواتی، گفت: بازار سرمایه قدرت جذب نقدینگی دارد و می‌توان اوراق مشتقه را تعریف و بورس ارز، طلا و موارد دیگر را ایجاد کرد. حتی ETF بیت‌کوین قابل عرضه در بازار سرمایه است.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند ۵۰ درصد در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، حدود ۴۰ درصد در صندوق‌های طلا یا خرید گواهی‌های سپرده در بورس کالا و کمتر از ۱۰ درصد در بازار سهام باشد.

مطالعه متن کامل گزارش فرصت خرید در کدام بازار است؟ پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    فاجعه اقتصادی در یک کشور زمانیکه همه کارشناسها باز نظرشون این باشه که بهترین سرمایه گذاری در اصل بهترین نوع تنبلی اقتصادی که ان هم پول گذاشتن در بانک این یعنی فلج اقتصادی در حالیکه در دنیا تبلیغ میشه در بدترین حالت هم باید اقتصاد در چرخش باشد