کد مطلب: ۵۸۱۰۴۴

ابلاغ قانون جهش تولید مسکن

ابلاغ قانون جهش تولید مسکن

رئیس مجلس، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، قانون جهش تولید مسکن را ابلاغ کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون جهش تولید مسکن را ابلاغ کرد.

برای مشاهده متن کامل قانون جهش تولید مسکن، اینجا کلیک کنید ( فارس ).

طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت و مجلس روی ساخت یک میلیون واحد در سال اتفاق نظر دارند. از یک سو رئیسی و اعضای کابینه‌اش روی این وعده تاکید می‌کنند و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس از سال گذشته این طرح را نام «طرح جهش مسکن» عنوان کرده‌اند و آن را عملی می‌دانند.

شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرده، حتی رئیس کمیسیون عمران روز گذشته اولین خط و نشان را برای وزیر راه کشید و گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت موظف است برنامه های خود برای اجرای این قانون را هر چه سریعتر به کمیسیون عمران ارائه کند.

براساس این وعده دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و ۷۴۰ واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد.

حداقل بودجه طرح ۴ میلیون واحدی چقدر است؟

در فروردین که هنوز در قیمت فولاد و سیمان افزایش قیمت شدید رخ نداده بود، رییس سازمان نظام مهندسی کشور حداقل قیمت ساخت را شش میلیون تومان اعلام کرد. با یک محاسبه می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت این چهار میلیون واحد مسکن چه نقدینگی را به اقتصاد وارد می‌کند.

اگر در این طرح برای هر خانوار یک واحد ۷۰ متری ساخته شود، با کف قیمت ساخت فروردین امسال هر واحد با هزینه ۴۲۰ میلیون تومان ساخته می‌شود. در مجموع برای ساخت یک میلیون واحد در سال اول به بودجه ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است.

با کف قیمت متری شش میلیون تومان، دولت برای ساخت چهار میلیون واحد به بودجه ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. البته این بودجه فقط برای ساخت واحد ساختمانی است و مبلغ آن با احتساب مشاعات بیشتر از این میزان است.

در واقع با ساخت این چهار میلیون واحد ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تزریق می‌شود.

با اجرای این طرح دولت در پایان چهار سال حدود ۲۶۷۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور تزریق کرده است.

جهش اصلی در نرخ تورم

برای اجرای این طرح باید نگاهی به گذشته کرد، دو دولت قبلی با رویای خانه‌دار کردن مردم دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی را اجرا کردند، اولی را دولت احمدی نژاد و دومی را دولت روحانی.

بر اساس صحبت روحانی بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، تورم را به ۴۲ رسانده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه در مرداد امسال به بیش از ۴۵ درصد رسیده، تزریق شدن حداقل نقدینگی ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی تورم را در پایان دولت رئیسی به کجا می‌برد؟

مطالعه متن کامل گزارش طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟ پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقای قالیباف حضرتعالی شهردار تهران بودید
    بیش از ۵۰درصدمشکلات مسکن را می تواند بخش فرسوده وزمین ها ساخته نشده وخانه های کلنگی در شهرها انجام دهد چرا بیش از ۵۰درصد از آن زمین ،آب ،برق ،گاز ،فاضلاب وامکانات شهری خیابان وکوچه همه موجود فقط توافق وساخت لازم است در ۴طرف و۸گوشه اصفهان ۸شهرک ساخته شده که بین آنها بیش از ۱۶شهرک یا ۸شهر می توان ساخت ولی چرا شهردار منطقه ۵ نمی تواند در منطقه ای که خودش شهردار است زندگی کند فقط مشکل درست نکنید یک مشکل حل شود ده مشکل اضافه شود بی نتیجه است

  • ناشناس

    دست.اقای قلی باف درد نکند ما ایرانیها عادت داریم به حرفهای شما بهتر بود یک دره به فکر سوریه .لبنان.یمن.عراق.هم.باشند