کد مطلب: ۶۰۶۴۸۷

در یک برنامه زنده اینستاگرامی مطرح می‌شود:

احتمال افزایش نرخ بهره بانکی / بهترین سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۱ چیست؟

احتمال افزایش نرخ بهره بانکی / بهترین سرمایه‌گذاری سال 1401 چیست؟

پس از انتشار متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اخبار متعددی از آن منتشر شده است اما کمتر کارشناسی درباره پیام‌های این لایحه برای بازارها سخن گفته است. ساعت ۲۱ دو کارشناس اقتصادی در یک مصاحبه زنده به این سوال پاسخ می‌دهند که قیمت دلار، طلا، مسکن، سهام و خودرو با این بودجه در سال بعد ممکن است چه تغییراتی داشته باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیمان مولوی و شهاب موسوی دو کارشناس اقتصادی در برنامه زنده اینستاگرامی روز دوشنبه ساعت ۲۱ در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهند که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ چه پیام‌هایی برای بازارهای مالی دارند؟

قیمت دلار ممکن است چه تاثیری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بگیرد؟ با این لایحه بودجه احتمال دارد قیمت طلا چه تغییری کند؟ بازار سهام از لایحه بودجه چه پیام‌هایی گرفته است؟ قیمت مسکن در سال بعد متاثر از لایحه بودجه چه روندی خواهد داشت؟ قیمت خودرو چه تاثیری از این لایحه خواهد گرفت؟

برای پاسخ به این سوالات لایو تجارت‌نیوز را ببینید.

سیاست‌های انقباضی دولت در بودجه جدید

شهاب موسوی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص لایحه بودجه بیان کرد: با توجه به رقم بودجه و اگر با توجه به تورم درنظر بگیریم دولت رشد نفی بودجه دارد و دولت تصمیم گرفته تا سیاست‌های انقباضی داشته باشد. با توجه به آن کسری بودجه که تقریبا ۵۰ درصد است و راه‌های تامین آن فکر می‌کنم نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ وضع بهتری دارد.

وی افزود: در حوزه معدن دولت حقوق مالکانه‌ای را که انتظار دارد تقریبا هشت برابر کرده است، اما این میزان از کجا باید تهیه شود؟ این عدد برای من عجیب بود. از آنطرف نفت را داریم که نفت ۶۰ دلاری اصلا بعید نیست، اما در بودجه آمده است که ما قرار است یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بشکه نفت بفروشیم حتی با فرض تهاتر را باید کارشناسان توضیح دهند، اما فکر می‌کنم آثار کلی را تا حدودی بتواند داشته باشد اما اگر اگر تامین آن به عهده بانک مرکزی بیفتد اوضاع را سخت می‌کند.

موسوی گفت: بودجه نشان می‌دهد دولت یک گام به سمت این برداشته که اقتصاد را غیرتورمی‌تر اداره کند، اما در کنار این بودجه نرخ بهره‌ای خواهد آمد که کنترل فضا را به سمت انقباض کامل ببرد؟ بودجه‌ای که می‌بینیم تا حدودی برای شزایط فعلی انقباضی محسوب می‌شود. من فکر می‌کنم بودجه طوری درنظر گرفته شده که گام بعدی افزایش نرخ بهره باشد، حداقل در اوراق، اگر این اتفاق بیفتد دومین تورم به بازارهای مالی وارد می‌شود.

او ادامه داد: این بودجه برای بورس خوشایند نیست به جز شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و موضوعات عمرانی. این بودجه برای کسانی که برنامه می‌ریزند تا دولت تورمی اداره شود نیز خوشایند نیست. این حرف شاید اقتصادی نباشد اما به نظرم دولت‌ها دوست دارند کسری بودجه به وجود بیاید چون قدرت دولت‌ها از کسری بودجه نشات می‌گیرد.

دوران ایجاد بدهی گذشته است

پبمان مولوی، دیگر کارشناس اقتصادی برنامه اینستاگرامی امشب در این مورد اظهار کرد: من از ساختار سرمایه شروع می‌کنم، دوران ایجاد بدهی زیاد و ساختار سرمایه اهرمی دارد تمام می‌شود.. من از ابتدای سال می‌توانستم حدس بزنم دولت‌های جدید اقداماتی را برای تغییر وضعیت انجام می‌دهند و کارهایی را برای کاهش نرخ بهره حقیقی می‌کنند، حالا اینکه مثل سال ۹۹ از منفی ۹ به منفی ۱۰ برسد شاید نه ولی شاید صفر شود. پس برای کسب‌وکارها و ساختار سرمایه‌های اهرمی باید مراقب باشند.

وی افزود: چیزی که من را نگران می‌کند نرخ مالیات و افزایش آن است و سوال اینجاست که در اقتصادی که وارد رکود می‌شود از چه کسی می‌توان مالیات گرفت. فشار مالیاتی شدید در زمانی که اقتصاد وارد رکود می‌شود با رونق منافات دارد. نکته دوم طرح‌های عمرانی است. پیشران توسعه طرح‌های عمرانی است اگر قرار است به جایی پول تزریق شود همین جاست و می‌تواند در این شرایط ایران را نجات دهد ولی اینگونه نیست.

مولوی گفت: مردم باید حواسشان به ساختار سرمایه باشد همچنین سیاست‌گذار باید درنظر بگیرد مالیات برای او مشکلی به وجود نیاورد چون در شرایطی که نزدیک به ده سال رشد اقتصادی نزدیک به صفر دارد سیاست شدید مالیاتی کمک‌کننده نیست.

دولت این بودجه را محتاطانه تدوین کرده است

موسوی، درباره ارزیابی خود از بودجه جدید عنوان کرد: با توجه به لایحه بودجه امسال فکر می‌کنم دولت این بودجه را به شدت محتاطانه تدوین کرده که نشان‌دهنده ورود بیشتر اقتصاد ایران به دوران رکود است.

باید بیشتر بررسی شود ولی من فکر می‌کنم در شرایط حال حاضر با توجه به لایحه بودجه ۲۵ تا ۳۰ درصد می‌توانیم کسری بودجه پیدا می‌کنیم. بودجه پیش روی ما به فرض اینکه شورای هماهنگی اقتصادی کشور در نهاد ریاست‌جمهوری هماهنگ حرکت کند این بودجه نشانگر افزایش نرخ بهره حداقل در قسمت اوراق است و گرا‌ن‌تر شدن پول نسبت به دارایی است. این بودجه نشان می‌دهد احتمالا داریم به سمت دوران رکود می‌رویم.

به نظرم بحران نقدشوندگی با توجه به بودجه یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بزرگ سرمایه‌گذاران خواهد بود و باید مراقب باشند.

سردبیر تجارت‌نیوز: درمورد نرخ بهره در اوراق دولت ما تا نرخ ۲۴ درصد را داریم، نرخ بازار بین بانکی در بانک مرکزی هم الان ۲۱ درصد هست این در سپرده‌های مردم چقدر تاثیر دارد؟ با توجه به اینکه نرخ قانونی ۱۵ درصد است.

من این کار را خیلی خطرناک ارزیابی می‌کنم و امتداد این روند این پیام را می‌دهد که دولت اهمیتی به سایر نهادها نمی‌دهد و آرام آرام سیستم بانکی با بحران نقدینگی مواجه می‌شود. من این سیاست را پایدار نمی‌بینم.

سردبیر تجارت‌نیوز: به نظر شما این نرخ تا چه اندازه ممکن است بالاتر رود؟

من شک دارم نرخ بهره مشکل دولت نیست و اصلا برایش مهم نیست که نرخ بهره چقدر می‌شود، اما این نمی‌تواند خیلی تداوم داشته باشد.

نرخ بهره اوراق به نظرم به سمت ۲۴ درصد حرکت می‌کند

مولوی در این مورد بیان کرد: نرخ بهره اوراق به نظرم به سمت ۲۴ درصد حرکت می‌کند. بانک‌ها در سال ۹۸ و ۹۹ پوشه خودشان را چیده‌اند و نرخ بهره‌های بانکی در آن سال‌ها بالا رفت. ما یک سناریو دیگر هم باید به این موضوع اضافه کنیم و آن مذاکرات وین است. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد در این بودجه خیلی تاثیر دارد نسبت به هنگامی که نتیجه‌ای نداشته باشد. اگر به نتیجه برسد دسترسی به منابع مالی ایجاد می‌شود و تزریق پول دلاری به اقتصاد و خلق پول داریم که در منافات با این سیاست انقباضی درنظر گرفته دارد.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود بودجه بدون تاثیر تحریم‌ها بسته شده به نظر من جمله کلیشه‌ای شده است، اقتصاد ایران از زمانی که تحریم دارد رشد اققتصادی متوسط آن صفر است.

مولوی بیان کرد: من فکر می‌کنم مردم باید به دو نکته دقت کنند، اول اینکه اقتصاد چرخه رونق و رکود دارد، ما به سمت رکود بیشتر می‌رویم و دوم اینکه وقتی اقتصاد انقباضی می‌شود بازده مورد انتظار تغییر می‌کند و نباید دنبال سودهای بزرگی بود و بازده قابل انتظار تعدیل می‌شود.

او ادامه داد: حواسمان باشد اقتصاد چیزی هیجانی نیست اینها ممکن ما را گمراه کند. من اعتقاد دارم اگر مذاکرات به نتیجه نرسد تورم را بتوانیم در بازه ۲۵ تا ۳۰ درصد نگه داریم. برا این اساس باید بازده انتظار تعدیل شود ولی این چیزی است که هنوز به مجلس نرفته و چیزی به آن اضافه یا کم نشده است. توصیه من به شرکت‌ها این است که به هزینه سرمایه خود دقت کنند، امسال و سال بعد ریسک‌های عجیب بانکی برای دریافت تسهیلات وجود ندارد توصیه من این است که به سمت اعتبار پیش روند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اوراق برای سرمایه‌گذاری مناسب است و یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در ایران بازار کریپتو است و بازدهی بیشتری می‌دهد. اگر لایحه بودجه همینگونه بماند و چیزی به آن اضافه نشود و اینکه برجام انجام نشود تورم را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌کنم.

بهتررین بازارها برای سرمایه‌گذاری

موسوی، درم.ورد بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد : پیامی که از این لایحه می‌شود گرفت اگر تغییری نکند و اجرا شود این است که شرایط موجود با عمق بیشتری به ست رکود می‌رود. من در دلار توان رشد آنچنانی نمی‌بینم شاید حرکاتی که دلار اخیرا داشت بیشتر تحت تاثیر اصلاح ارزش لیر بوده است و تاثیر ترکیه بر ایران. فضای فعلی شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و سرمایه‌گذار با بازاری مواجه می‌شود که سرعت گردش مالی و حجم معاملاتی در آن کاهش پیدا کرده است، در این شرایط کسی برنده است که پول داشته باشد، دوران رکود دوران خرید و تشنگی اقتصاد برای نقدینگی است. حتی با وجود شرایط تجریمی هم اگر اتفاق خاصی نیفتد من تورم بزرگی در اقتصاد ایران نمی‌بینم

وی افزود: اگر بخواهیم بنیادی نگاه کنیم آن شرکت‌هایی که صادرات محور هستند و درآمد ارزی دارند به لحاظ عملکردی وضعیت قابل قبولی در اقتصاد ایران می‌توانند داشته باشند، اما در دوران رکود نقاط خرید مهم است و بازار گزینه‌ای و محدود حرکت می‌کند و من فمر می‌کنم نقش تحلیل تکنیکال در زندگی افزاد بالاتر می‌رود.

او دادامه داد: من فکر می‌کنم در این لایحه بودجه و با فرض تداوم وضع موجود پول در سال‌های آینده فرصت‌های بیشتری از انسان خلق خواهد کرد. بازارهای بین‌المللی و دلاری مثل کریپتو می‌تواند بازار خوبی باشد به شرط آنکه الزامات آن را سرمایه‌گذاران داشته باشند.

مولوی نیز در این خصوص گفت: در دنیای تصمیم‌گیری اقتصادی و سرمایه‌گذاری واکن‌هایی داریم که دائم می‌روند و می‌آیند مردم باید سعی کنند در ایستگاه درستی قرار بگیرند. ایستگاه درست تعریف خود را دارد، یک تیپ شخصیتی آنها است، بازه‌هایی که قبلا به دست آورده‌اند چه بوده و اینکه شرایط انبساطی با انقباضی تفاوت دارد. من توصیه می‌کنم مردم اخبار زیاد گوش نکنند چون فرصت‌ها را از آنها می‌گیرد.

وی افزود: قرار نیست اگر بازه انتظار یک نفر ۴۰ درصد از طریق یک بازار به آن برسد و باید سرمایه تقسیم شود. از استفاده از نسخه‌های تکراری پرهیز کنید.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحیم

    سلام
    لطف کنید اول طلا را بالا ببرید تا پول کسانی که پارسال طلا هرگرم ۱۶۰۰۰۰۰خریدند جبران کنید .
    بعد طلا را ارزان کند . من پارسال هرگرم۱۶۰۰خریدم امسال هر گرم یک میلیون شده است .
    پول رهن خانه ام رادادم طلا.
    طلا خرید وفروش سرشته میخاد دوروز گران میکنند و یکسال ارزان می شود .
    کار هرکس نیست . خرید وفروش طلا برای حفظ ارزش پول سر رشته می خواهد.
    باتشکر از تجارت نیوز.

    • ناشناس

      منم سکه خریدم ۱۶ یکساله تو ضررم وام کرفته بودم

    • ناشناس

      خب اشتباه از خودت بوده تو اوج خریدی اون موقع اگر ترامپ رئیس جمهور میشد شاید طلا بازهم بالا میرفت اما بهذخاطر بایدن کشید پایین الانم که در انتظار برجام.

    • ناشناس

      جواب طمع شما رو دیگران نباید بدن دوست عزیز

    • سرمایه سرگردان

      چرا در قیمت بالا خرید کردی ؟ سکه در محدوده 15 میلون رفت و من گفتم توانایی بالا تر را ندارد و دیدیم که در اردیبهشت 1400 به قیمت 10 میلیون برگشت .

    • ایرانی ام

      هم میهن گرامی بجای پیشنهاد دادن به دولت برای بالا بردن نرخ طلا، بهتر است روی املای زبان فارسی خود کار بکنید، تا ۱۰ غلط املایی و دستوری در یک پارگراف نداشته باشید.

    • ناشناس

      چه بی رحم حالا چون شما رفتی طمع کردی طلا گرون خریدی باید طلارو گرون کنن عجب

    • ناشناس

      خرید فروش طلا سررشته میخواد اینو به خودت بگوشما که کله زندگیت مثلا ۵۰ میلیون بود نباید طلا میخریدی و ریکس میکردی کسی با دار و ندارش بازی نمیکنه دنیای سرمایه گذاری اسمش روشه سرمایه گذاری یعنی پول هایی که اضافی هستن و لازمش نداری میزنی تو کار نه دار و ندارتو که حالا بیای بگی گرونش کنین بعد ارزونش کنین که فقط یک ادم نادان ضرر نکنه

    • ناشناس

      باشه حتما میبرن بالا تا دوتا ابلح مثل تو دوباره بخرین ما حقمون که این بلا ها سرمون بیاد هرچی گرون میشه حجوم می‌بریم

  • مهدی

    به جناب آقای رییس‌جمهور بفرمایید خیییییلی خسته نباشید برای حمایت از قشر ضعیف یک یارانه میدادن به ما اونم دیگه ندادن بعد سوال بفرمایید از ایشون چرا باید یارانه خانواده ۴ نفره من که نه خونه دارم نه ماشین دارم نه بیمه هستم نه کار دارم بعد یک بچه دیابتی هم دارم باید بشه ۵۰ هزار تومان ؟ یک پیگیری بکنید ببینید بانک سپه چرا یارانه مارو نمیده مشکل از بانک هست یا حمایت جناب رئیس‌جمهور محترم از ما قشر مستضعف ؟ مگر ماها صدقه بگیر هستیم که ۵۰ هزار تومان برامون برای ۴ نفر واریز کردید از بانک سپه

    • ناشناس

      بزرگوار فکر کنم شما همه زندگیت رو از دولت میخوای
      تو کجای دنیا به این شکله ؟

    • ناشناس

      ما در ایران زندگی میکنیم پس از ایران حرف بزن. در صورتی میتوانی مثال خارج از ایران بیاوری که همه الگوهای کشور همانند بیرون از مرزها باشد.

    • ناشناس

      من سوید هستم اینجا دولت از اقشار ضعیف حمایت می کند

    • ناشناس

      درمدت 40 سال درامد ومنابع کشور وسهم مردمو حیف ومیل کردن ک هرچقدر وتا هرزمان بخان به مردم برگردونن بازم کمه.البته یه عده مث تو حتما با پارتی و تبعیض اندازه مزد چن کارگر حقوق ومزایا دارن ک جانبداری میکنی نفت وگاز و معادن. حق این مردم هس که زیر خط فقر هستن

  • ناشناس

    مردم دست از دلالی بردارید.به خدا ایران رو نابود کردید.بابا با پول تون کسب و کار راه بندازید.به خدا بازارش هست.خدا هم برکت میده.من الان دو ساله کسب و کار کوچیکی زدم و خدا رو شکر روز به رکز داره بهتر میشه

    • ناشناس

      سلام و عرض ادب
      من خیلی دوست دارم کار و کاسبی راه اندازی کنم
      چون نمی‌دونم چه خوبه
      پول رو گذاشتم بانک ذره ذره آب میشه
      راهنمایی کنید
      لطفا

    • هادی

      با سلام و احترام
      خداوند برکت بدهد به کارتان
      لطف میکنید ما را هم راهنمایی بفرمایید.
      با تشکر دستجردی

    • ناشناس

      میشه بفرمایید چکاری راه انداختید؟ممنون

  • علیرضا

    خداوکیلی جان بچتون دست از واسطه ودلال بازی دست بردارید خسته شدیم از گرونی و بی قانونی

  • ناشناس

    ۳۰ باره ثبت نام کردم در نیامده
    همش دروغه

  • ناشناس

    سود بانکی رو افزایش بدهید پول ها تو بانک ها جمع بشه وبساط این دلالی ها وتورم جمع شود

    • ناشناس

      بزرگترین دزدان و دلالان خود بانکها هستند همین الان معلوم شده اغلب خانه های خالی مربوط به بانکهاست

  • داود

    سرشار از اشتباه های تایپی

  • ناشناس

    از پدر خدا بیامرزم پولی رسید پارسال چند تا سکه تمام خریدم ۱۲.۵ بعد از یکسال دیدم از این کوره چیزی گرم نمیشه رفتم سکه ها رو بعد از یکسال همون قیمت خرید دادم به فروشنده ملک زمین خریدم البته نمی‌دونم با اینکار چراغی روشن میشه یا نه ولی می‌دونم اینکار از نگهداری سکه بهترتره. بابا خدا بیامرزدت روحت شاد

  • ناشناس

    خب ؟ قیمت دلار و طلا چی شد ؟ چند میشه آخرش ؟