خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۸۹۳۵

قیمت میلگرد بعد از تحریم

قیمت میلگرد بعد از تحریم

قیمت میلگرد بعد از رفع تحریم ها چه می شود؟ چه بر سر اقتصاد ایران، صنعت فولاد و بازار آهن می آید؟ آیا قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ همچنان رشد خواهد کرد؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از فولادکاران، فعالان بازار آهن، سازندگان ساختمانی و مردم عادی وجود دارد که در ادامه سعی شده است به آن پاسخ داده شود. 

قیمت میلگرد تحت تأثیر عوامل زیاد اقتصادی، سیاسی و جهانی قرار گرفته و تعیین می شود اما می توان گفت پس از لغو تحریم ها دو پارامتر از بقیه پارامترهای اثرگذار از اهمیت بالاتری برخوردار است. یکی از آن ها روند جهانی قیمت فولاد و دیگری نحوه ی حکمرانی اقتصادی و مدیریت بازار توسط دولت خواهد بود. بنابراین لازم است به منظور برآورد بهتر قیمت میلگرد در سال آینده به طور دقیق تری این دو پارامتر را مورد ارزیابی قرار دهیم.

01 6

تصویر شماره ۱ - قیمت میلگرد بعد از لغو تحریم

قیمت میلگرد پس از رفع تحریم ها

به طور کل می توان گفت در صورتی که توافق هسته ای میان ایران و غرب صورت گرفته و برجام احیا شود قیمت میلگرد در داخل کشور بیشتر تحت تأثیر قیمت جهانی میلگرد قرار گرفته و همراه با آن نوسان می کند. وقتی تحریم ها و مخصوصا تحریم های بانکی ایران برداشته می شود مبادلات تجاری و معاملات بین المللی ما با دنیای خارج تسهیل شده و در نتیجه حجم صادرات میلگرد و دیگر محصولات فولادی افزایش می یابد.

در واقع به این علت که حجم تجارت ما با دنیا می تواند پس از تحریم ها به طور چشمگیری افزایش یابد قیمت های جهانی از اهمیت بالاتری برخوردار شده و در نتیجه قیمت میلگرد در داخل کشور بیشتر از روند جهانی فولاد پیروی خواهد کرد . شما میتوانید در وب سایت مدیران آهن روزانه از قیمت محصولات فولادی و شرایط بازار روز آهن مطلع شوید.

ارزشمندی فولاد ایران پس از لغو تحریم ها

قیمت فولاد صادراتی اکنون با فاصله ای قابل توجه کمتر از نمونه های مشابه خارجی در بازارهای جهانی معامله می شود. پس از توافق و لغو تحریم ها اما قدرت چانه زنی فولادسازان و بازرگانان ایرانی افزایش می یابد و در نتیجه قیمت فولاد صادراتی نیز بالا رفته به قیمت های منطقه ای نزدیک تر می شود.

در حال حاضر قیمت شمش فولادی ایران در بازارهای صادراتی به ۷۰۰ دلار به ازای هر تن فوب رسیده است در حالی که این نرخ برای ترکیه و کشورهای حوزه ی دریای سیاه (CIS) تا ۹۵۰ و ۸۵۳ دلار نیز بالا کشیده است. این بدان معنی است که در بازارهای جهانی هر تن بیلت صادراتی ایران در مقایسه با بیلت صادراتی ترکیه ۲۵۰ دلار و نسبت به بیلت صادراتی سی آی اس ۱۵۳ دلار ارزان‌تر خرید و فروش می شود که در صورت لغو تحریم ها این شکاف میان فولاد ایران و کشورهای منطقه کاهش می یابد و به عبارتی دیگر شمش ایرانی در بازارهای بین المللی ارزشمندتر می شود.

صادرات میلگرد با قیمت شمش فولادی

در مورد صادرات محصولات و مقاطع فولادی نیز وضع شبیه فولاد میانی است. به عنوان مثال کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، سوریه و ترکیه بر روی واردات میلگرد از ایران تعرفه هایی حدودا ۱۰۰ دلاری وضع کرده اند زیرا می‌دانند تجار ایرانی چاره ای ندارند جز اینکه زیر فشار تحریم ها میلگرد خود را ۱۰۰ دلار ارزان‌تر به تجار خارجی پیشنهاد دهند تا بتوانند در کورس رقابت با سایر کشورهای صادر کننده ی منطقه نظیر ترکیه باقی بمانند. پس از تحریم ها بازرگانان و نوردکاران ایرانی حتی گاهی مجبور شده اند میلگرد را با قیمتی معادل شمش و یا پایین‌تر از آن به کشورهای همسایه صادر کنند تا بتوانند سهم خود در بازارهای صادراتی را تا حدودی حفظ کنند.

علی رغم اینکه طی سال های گذشته تحریم ها مانعی در برابر صادرات آهن و مخصوصا مقاطع فولادی بوده است اما به دلیل رکود مسکن و بازار ساخت و ساز در داخل، صادرات میلگرد توانسته در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ حدود ۳۱ درصد رشد کند. در واقع نوردکاران و صادرکنندگان ایرانی به دلیل راکد و کساد بودن بازار آهن در داخل مجبور شده اند میلگرد را با قیمت هایی زیر ارزش واقعی صادر کنند که البته باز هم از فروش داخلی سودمندتر بوده است.

رشد صادرات میلگرد پس از رفع تحریم ها

بنابراین انتظار می‌رود حتی پس از رفع تحریم ها و بازگشت رونق به بازارهای داخلی با توجه به سودمندتر شدن صادرات، میزان صادرات میلگرد نیز رشد کند البته این رشد نمی تواند سریع باشد چرا که کشورهای همسایه به واردات ارزان قیمت آهن از ایران عادت کرده اند و برای تجار ایرانی نفوذ دوباره به بازارهای از دست رفته کار راحتی نخواهد بود.

با این حال آمار ده‌ماهه ی نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ نشان می دهد با وجود شرایط تحریمی صادرات محصولات فولادی ۱۵ درصد و صادرات فولاد میانی ۱۳ درصد رشد داشته است و از فروردین تا دی سال ۱۴۰۰ مجموعا بیش از ۸٫۵ میلیون تن آهن آلات صادر کرده ایم که احتمالا تا پایان سال این رقم به بالای ۱۰ میلیون تن خواهد رسید پس افزایش صادرات آهن پس از تحریم ها دور از انتظار نیست.

قیمت جهانی میلگرد در سال ۱۴۰۱

افزایش تنش ها در اروپای شرقی و آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین قیمت میلگرد و انرژی را در دنیا به طور قابل ملاحظه ای بالا برده، تورم آمریکا و جهان نیز به بالاترین مقدار خود در دهه های اخیر رسیده، رکود بازار مسکن در چین نیز به اوج خود رسیده است. با این اوضاع چشم انداز قیمت جهانی میلگرد حداقل در نیمه ی ابتدایی سال ۱۴۰۱ رکودی و افزایشی خواهد بود.

به نظر می رسد برجام در اوایل سال ۱۴۰۱ احیا می شود، علاوه بر این نیمه ی ابتدایی سال ۱۴۰۱ وارد فصل تقاضای چین می شویم. مسئله ی کمبود برق و قطعی احتمالی برق صنایع فولادی را نیز در تابستان در پیش خواهیم داشت، بنابراین دور از انتظار نیست قیمت میلگرد در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ افزایشی باشد اما با کاهش تنش در اروپای شرقی و سیاست های ضد تورمی فدرال رزرو احتمالا در نیمه ی دوم سال ۱۴۰۱ قیمت جهانی میلگرد و همینطور قیمت داخلی آن تعدیل شده و کاهشی شود.

مخصوصا که در پاییز و زمستان سال آینده از فصل تقاضای آهن در چین گذر خواهیم کرد و از تنش های ژئوپولتیک در اروپا و خاورمیانه کاسته خواهد شد چرا که احتمالا تا آن زمان هم سرنوشت برجام و هم سرنوشت جنگ میان روسیه و اوکراین مشخص شده است.

03 2

تصویر شماره ۲- قیمت میلگرد

قیمت آهن در سال ۱۴۰۱

اگر تحریم ها برداشته شود با توجه به افزایش قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار دولت می تواند قیمت دلار را در سطوح پایین تری از قیمت واقعی خود نگه دارد که در این صورت با تضعیف شدن صادرات آهن قیمت آهن در داخل کشور از روند جهانی فاصله گرفته و در نتیجه به شدتی که فولاد در جهان گران می شود افزایش نمی یابد. اما اگر دولت قیمت ارز را تک نرخی کند و دست از پایین نگه داشتن کاذب نرخ ارز بکشد، قیمت دلار در حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبات رسیده و صادرات آهن افزایش می یابد.

با توجه به کمبود انرژی کشور در تابستان، فولادسازان نمی توانند تولیدات خود را افزایش دهند و بنابراین عرضه ی داخلی آهن کم شده و قیمت آهن در داخل به قیمت های جهانی نزدیک می شود شبیه اتفاقی که در تابستان سال ۱۴۰۰ رخ داد مگر اینکه دولت بخواهد از راه تعرفه گذاری بر روی صادرات آهن مانع از افزایش صادرات فولاد شود. مخصوصا که سیاست دولت سیزدهم در ۶ ماهی که از روی کار آمدنش گذشته کاملا مداخله گرانه بوده است.

میلگرد ۲۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۱

دولت نشان داده به منظور حمایت از مصرف کننده اجازه افزایش قیمت از حدی متعارف را نمی دهد و همینطور به منظور حمایت از تولیدکننده اجازه ی پایین رفتن قیمت از حدی مشخص را نیز نخواهد داد و در این راه از تمام ابزارهایی که در دست دارد استفاده خواهد کرد.

به این علت که زمان دقیق اتمام تنش ها در خاک اوکراین مشخص نیست و جنگ میان روسیه و اوکراین کار مذاکرات هسته ای را پیچیده‌تر کرده است نمی توان زمان دقیق احیای برجام را تخمین زد. اما می توان گفت چنانچه دولت پس از برجام از مداخله گری در بازار ارز دست بردارد قیمت دلار در ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبات می رسد.

اما اگر دولت به مداخله در بازار آهن و قیمت گذاری دستوری ادامه دهد با توجه به اینکه نسبت قیمت میلگرد به قیمت دلار در درازمدت ۰٫۶ بوده است می توان اینطور تصور کرد که صرف نظر از نوسانات نرخ ارز و همینطور قیمت های جهانی فولاد در سال ۱۴۰۱ قیمت میلگرد در ابتدای سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و تا آخر سال با احتساب ۲۵ درصد تورم احتمالی حتی به بالای ۲۰ هزار تومان نیز می رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.