خبر فوری:

کد مطلب: ۶۲۸۳۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مالیات بر خانه‌های خالی چه تاثیری بر بازار دارد؟/ دولت از خود شروع کند!

مالیات بر خانه‌های خالی چه تاثیری بر بازار دارد؟/ دولت از خود شروع کند!

مالیات خانه‌های خالی از سکنه، تکلیفی قانونی است که باید امسال اجرایی شود. مدتی قبل سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور خبر داد، اما یک کارشناس مسکن می‌گوید: مالیات بر خانه‌های خالی تاکنون تاثیر خاصی بر بازار نداشته است، جز اینکه بازار را در هیجان و انتظاری کاذب پیش می‌برد.

مینا علیزاده / به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از شناسایی و محاسبه مالیات بیش از ۵۷۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه خبر داد. آیا قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شده است؟

روز گذشته اما، دیوان محاسبات اعلام کرد که واریز مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت و خالی تا پایان دی، همچنان صفر درصد بوده است. ( مهر ).

پس از آن سازمان امور مالیاتی ادعای پیشین خود را تکرار و اعلام کرد که قبض مالیاتی برای ۱۲۵۰۰ خانه لوکس و ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی صادر شده است ( ایرنا ).

تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن

اما آیا مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه، در شرایطی که مسکن در رکود به سر می‌برد توانسته تاثیری روی عرضه و قیمت داشته باشد؟

منصور غیبی کارشناس مسکن در اینباره به تجارت‌نیوز گفت: مالیات بر خانه‌های خالی تاکنون تاثیر خاصی بر بازار نداشته است. جز اینکه بازار را در هیجان و انتظاری کاذب پیش می‌برد. مردم باید آگاه باشند که چه رفتاری بابت همکاری با این فضا برای آنها پیش می‌آید و چه تبعاتی در صورت عدم همکاری وجود دارد.

وی افزود: دولت بالاترین دارایی مازاد در کشور را دارد. بدنه‌ای که توده‌های عمومی آن را به عنوان املاک دولتی می‌شناسد. دولت باید از خود شروع کند. انتظار می‌رود اعلام کند چگونه رئیس‌جمهور دستور داده است که ویلاهای کنار حریم رودخانه و دریاها برداشته شود و ممیزی را ازآنجا شروع کرده‌اند، در اینصورت طبیعتا مردم بیشتر همکاری می‌کنند.

غیبی گفت: درحال حاضر بیش از چیزی که اعلام رسمی شده خانه‌های خالی وجود دارد. البته مردم نیز در این موارد پیش‌قدم نمی‌شوند و منتظر می‌مانند ببینند تبعات آن درصورتی که انجام ندهند چیست. این رفتارها باعث شده قانون مالیات بر خانه‌های خالی حداقل تاثیر مثبتی در جامعه نداشته باشد.

تاثیر مالیات خانه‌های خالی بر میزان عرضه

او در مورد مالیات بر خانه‌های خالی بر آینده بازار مسکن و میزان عرضه گفت: این قانون در آینده نیز تاثیر خاصی بر میزان عرضه ندارد. ملک و املاک و مسکن بالاترین و بیشترین دارایی ریالی برای هرشخص محسوب می‌شود. به همان میزان هم صاحب آن دارایی به راحتی نمی‌خواهد آن را از دست دهد. قوانین ساده، مطالعه‌نشده و غیراجرایی نمی‌تواند مردم را نسبت به ارائه قیمت کمتر یا پایین‌تر از عرف بازار مجاب کند.

غیبی ادامه داد: اگر دولت از خود این ممیزی را شروع می‌کرد مردم نیز تبعیت می‌کردند. البته امتیازاتی نیز باید تعریف شود و با تهدید نمی‌شود این مسائل را حل کرد.

وضعیت بازار مسکن درصورت احیای برجام

این کارشناس مسکن درمورد وضعیت بازار مسکن شرح داد: ما از زمانی که عرضه را از لحاظ زمین، دارایی و جواز ساخت به عناصری دادیم که خود شایستگی فنی و مالی والایی نداشتند و در زمینه قیمت و املاک موثر بودند بد شروع کردیم.

او درمورد چشم‌انداز خود از آینده مسکن گفت: در این ماه پایانی سال حضور معنادار مشتریان شب عید می‌تواند تاثیرگذار باشد. بهمن از نظر ماه‌های مشابه در سال‌های گذشته ماه خوبی نبود، ولی بازار سال بعد به عوامل بیرونی یعنی سایست‌گذاری‌های بین‌الملل و مذاکرات سیاسی چشم دوخته است.

غیبی افزواد: اگر فضای مذاکرات روند مثبتی داشته باشد می‌تواند نتایج خوبی نیز برای بازار مسکن به همراه بیاورد و اگر برجام به سرانجام خوبی نرسد علاوه براینکه رکود تورمی درجا می‌زند موجب افزایش قیمت کاذب نیز می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مالیات بر خانه های خالی یک از مسخره ترین مصوبات است کجای دنیا چنین مصوبه ای دارد دولت باید مالیات آن هم به صورت تصاعدی بر تعداد تملک آپارتمان وضع کند به نحوی که تملک مازاد مسکن برای محتکران مقرون به صرف نباشد
    اغلب مسئولین کشور به غرب برای اقتصاد لیبرالی حمله می کنند  اما حتی در غرب هم در موضوع کالاهای اساسی مثل مسکن مانند ایران انقدر لیبرال و آزاد عمل نمی شود چرا باید در ایران یکی چند صد واحد آپارتمان داشته باشد و یکی محروم از یک سرپناه؟؟؟
    در کشوری مانند آلمان نظام مالیاتی حتی به فرد اجازه فکر کردن به خانه دوم را نمی دهد چه برسد به اینکه دائم مسکن بخرد و احتکار کند.
    حاکمیت باید مسکن را از کالای سرمایه ای خارج کند

  • ناشناس

    همزمان با کرونا و تحریمها و بیکاری مالیات سنگین تر و جدیدتر. رسمش نبود

    • ناشناس

      عزیز جان مالیاتی وجود ندارد که بخواهد سنگین تر شود کدام مالیات؟
      یله تر و آزادتر از بخش مسکن وجود دارد؟
      اگر واقعا در بخش مسکن مالیات وجود داشت که مافیای مسکن شکل نمی گرفت.
      بعد اگر احیانا دولت توان این را داشت که با مالیات البته نه با قانون بی معنای خانه های خالی بلکه با مالیات بر تملک مضاعف مسکن دست دلالان و محتکران را کوتاه کند چه اشکالی دارد؟که می فرمایید رسمش نبود. بدبختی همین است که منافع فردی به منافع جمعی اولیت دارد.

  • مردم

    ارز و اقتصاد درست کنید تمام مصیبت ها به خودی خود حل میشود . فقط کافی است چند اقتصاد دان کامل و درست و حسابی پیدا کنید حتی اگه شده از بیرون.

  • هوشنگ

    در صورت ادامه تخریب ویلا های غیر مجاز درقیمت ویلا ها و اپارتمان های بدون پروانه هم تاثیر زیادی خواهدداشت و یواش یواش نوبت به ساخت وساز های غیر مجار مسکونی و تجاری و ۰۰۰۰خواهد رسید وبی قانونی ریشه کن خواهد شد