کد مطلب: ۳۷۳۴۰۹

گفتگوی تجارت‌نیوز با ایمان نوربخش، کارشناس اقتصادی:

۳ اقدام ضروری برای شرایط امروز اقتصاد / مشکلات بازار ارز ناشی از تصمیمات داخلی است

3 اقدام ضروری برای شرایط امروز اقتصاد / مشکلات بازار ارز ناشی از تصمیمات داخلی است

یک کارشناس اقتصادی شرایط فعلی اقتصاد را در وضعیت نااطمینانی ارزیابی کرد و گفت: دولت برای سامان دادن به شرایط اقتصادی باید حذف دلار 4200 تومانی، اصلاح حامل‌های انرژی و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی، رییس جمهور امروز در بیانیه که از سوی شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام منتشر شد؛ گفت: از امروز ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقی‌مانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

ایمان نوربخش، کارشناس امور بانکی در ابتدا به تشریح شرایط اقتصاد کشور پرداخت و نوشت: اقتصاد کشور در شرایط نااطمینانی قرار دارد و مشخص نیست چه اتفاقی پیش روی آن است. آیا با این اقدام شورای عالی امنیت ملی تنش‌ها بیشتر می‌شود یا برعکس منجر کاهش تنش‌ها و باز شدن راهی برای مذاکره می‌شود؟

وی معتقد است: نحوه‌ رابطه ایران با دیگر کشورهای دنیا دارای تاثیر قطعی روی بازارهای داخلی است، ولی عنصر اصلی وضعیت بازارهای کشور، تصمیمات غلط داخلی است.

وی در این خصوص ادامه داد: تا زمانی که این نااطمینانی وجود دارد، روی همه‌ی بازارها تاثیر منفی می‌گذارد ولی به عقیده من عمده‌ مشکلاتی که در بازار ارز وجود دارد و یک سال اخیر این بازار با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، ناشی از تصمیمات غلط داخلی است.

iman nurbakhsh 2

نوربخش می‌گوید: اقتصاد کشور در شرایط نااطمینانی قرار دارد.

نوربخش معتقد است دولت برای سامان دادن به اقتصاد باید سه تصمیم اساسی بگیرد؛ اول، تکلیف دلار 4200 تومانی را مشخص کند، یعنی این ارز را هر چه سریع‌تر حذف کند. دوم، قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود. چرا که به زعم او، نرخ‌های فعلی باعث شده میزان قاچاق آن افزایش یابد، بنابراین این قیمت‌ها باید اصلاح شود و تبعات آن را بپذیرند. برای این که مردم فشار کمتری را تحمل کنند، یارانه‌های نقدی را زیاد‌تر شود ولی در عوض قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود.

به گفته او، سومین تصمیم هم به حوزه کسری بودجه دولت و اصلاح نظام بانکی برمی‌گردد و تا زمانی که این اقدامات انجام نشود، وضعیت آشفته پا بر جای خواهد ماند.

نرخ سود بانکی باید افزایش یابد

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم در فروردین ماه سال جاری نسبت به سال گذشته، به نرخ 51.4 درصد است؛ همچنین میانگین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به فروردین ماه امسال به رقم 30.6 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که، با توجه به نرخ تورم کشور، نرخ سود بانکی باید چه روندی را طی کند؟ گفت: قطعا نرخ سود سپرده‌ها باید افزایش یابد، ولی زمانی افزایش نرخ سود بانکی تاثیرگذار است که در ابتدا جلوی فعالیت بانک‌های مشکل‌دار گرفته شود.

وی در این خصوص گفت: تا وقتی که یک سری از بانک‌ها سودهای نجومی پرداخت می‌کنند، بدون این که دارایی موثر و با بازدهی بالایی داشته باشند؛ سیاست افزایش نرخ سود هیچ تاثیری نخواهد داشت، چه بسا وضعیت را بدتر نیز کند.

نوربخش مسائل شبکه بانکی را چنین ارزیابی کرد: مشکل امروزه نظام بانکی این است که برخی از بانک ها نرخ سود سپرده خود را افزایش می‌دهند، ولی از طرف دیگر دارایی این بانک دارایی‌های بی‌ارزشی هستند مثل وام‌هایی که هیچ وقت وصول نمی‌شود. بنابراین چون سرمایه ندارند که نرخ سود سپرده را پرداخت کنند، از بانک مرکزی قرض می‌گیرند.

وی در پایان درباره قرض گرفتن بانک‌ها از بانک مرکزی گفت: این کار بانک‌ها منجر به افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. تورم بیش از 50 درصدی و آشفتگی در نقدینگی به مشکل نظام بانکی برمی‌گردد و تا زمانی که این مشکل از ریشه حل نشود، وضعیت فعلی ادامه‌دار خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.