کد مطلب: ۱۷۱۷۳۷

ناهماهنگی دلار و هماهنگی مسکن با تورم

ناهماهنگی دلار و هماهنگی مسکن با تورم

رئیس اتاق بازرگانی تهران بابیان اینکه نرخ دلار طی سال‌های اخیر متناسب با تورم پیش نرفته است، گفت: رشد قیمت مسکن در سال جاری متناسب با تورم بوده است.

مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: امید می‌رود که طی ماه‌های آینده، رشد اقتصادی حداقل از سه درصد کمتر نشود و همه تلاش بر این صورت گیرد که نرخ رشد اقتصادی در حد معقولی باقی بماند یا بالا رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی درباره افزایش نرخ ارز در ماه گذشته افزود: شاهد افزایش قیمت دلار طی ماه گذشته بودیم که البته پیش‌بینی می‌شد قیمت افزایش یابد، چرا که تورم در سال‌های اخیر وجود داشته و نرخ دلار متناسب با آن تغییر نکرده است اما هنوز نرخ ارز واقعی نیست.

خوانساری گفت: از دولت انتظار می‌رود برای کنترل قیمت از ممنوعیت کالا و برخوردهای غیرکارشناسی خودداری کند. این در حالی است که در شروع دولت یازدهم قیمت لیر ۲۵۰۰ تومان بوده که اکنون به ۱۰۰۰ تومان رسیده است، در حالی که در ابتدای دولت یازدهم، دلار را ۳۷۰۰ تومان در بازار داشتیم و تا دو ماه قبل این نرخ وجود داشت اما در حال حاضر قیمت دلار افزایش یافته و این در حالی است که وقتی که قیمت لیر کاهش می یابد، واردات کالا به ایران بیشتر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: طلب پیمانکاران از دولت همچنان به قوت خود باقی است و مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد، به ویژه شرکت‌های مشغول به کار در حوزه سلامت و بهداشت با معضل مواجه هستند و بودجه‌های دولت، تکاپوی پرداخت بدهی آنها را نمی‌دهد؛ بنابراین انتظار داریم دولت جفای بیش از این در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی نداشته باشند.

رشد قیمت مسکن متناسب با تورم بوده است

وی اظهار کرد: طی شش‌ماهه اول سال جاری ۴۰۰ هزار نفر به آنتالیا سفر کرده‌اند که یارانه آن از سوی دولت ایران داده شده است، چرا که قیمت لیر بسیار پایین است.

او ادامه داد: ضمن اینکه باید توجه داشت که اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز تولید را دچار مشکل و بسیاری از شرکت‌های تولیدی را با معضلات جدی مواجه کرده است لذا امید می‌رود دولت چاره اساسی برای نرخ ارز بیندیشد تا هر روز شاهد تصمیمات موردی نباشیم. باید اجازه دهیم که دلار هم به عنوان یک کالا قیمت‌گذاری شود و دولت کنترل و مدیریت آن را به عهده داشته باشد.

خوانساری اضافه کرد: در 20 ماه متوالی رشد مسکن منفی بوده ولی در شش‌ماهه اول امسال به نظر می‌رسد رشد مسکن مثبت باشد و خریدوفروش در این مدت ۳۴ درصد افزایش یافته و رشد قیمت مسکن هم متناسب با تورم امسال بوده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.