کد مطلب: ۲۷۳۳۶۱

ورود سازمان بازرسی به مزایده سه هزار تن چای سنواتی

ورود سازمان بازرسی به مزایده سه هزار تن چای سنواتی

رییس سابق سندیکای کارخانجات چای شمال درباره مزایده سه هزار تن چا سنواتی می‌گوید که این اتفاق در زمستان سال ۱۳۹۵ افتاده و سازمان بازرسی هم به آن ورود کرده است.

نعمت یاورزاده درباره ماجرای سه هزار تن چای سنواتی که مزایده به فروش رفته اما گواهی صادرات آن ارائه نشده است، گفت: در گذشته سازمان چای کشور و استانداری گیلان سازوکاری را برای فروش و مزایده چای سنواتی به افراد خاص تدوین کرده بودند که بخش‌هایی از آن قابل اجرا نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این سازوکار عبارت بود از اینکه چای سنواتی به انبار مقصد برسد و در آنجا کیسه‌گیری شود و روی آن کیسه‌ها علامت سمی‌بودن نوشته شود که این چای غیرقابل مصرف است و در نهایت از همان مبدا به کشورهای مقصد صادر شود و گواهی صادرات آن هم ارائه شود.

این فعال قدیمی‌صنعت چای با بیان اینکه این سازوکار برای فروش چای سنواتی به دلیل مشکلات در ترخیص و صادرات آن قابل اجرا نبود، افزود: در ماجرای فروش سه هزار تن چای سنواتی، خریدار تصور می‌کرد که می‌تواند با کمک استانداری و عوامل سازمان چای، چای سنواتی خریداری شده را بفروشد و صادر کند و در نهایت هم این چای را خرید اما پس از مدتی سازمان بازرسی از این زاویه ماجرا وارد شد که بر اساس آن سازوکار قرار بوده است، خریدار، چای سنواتی را به کشور مقصد برساند و گواهی صادرات آن را ارائه کند، بنابراین گواهی صادرات چای سنواتی خریداری شده باید ارائه شود اما خریدار نتوانست این گواهی را ارائه کند.

رئیس سابق سندیکای کارخانجات چای شمال با بیان اینکه ماجرای این مزایده برای زمستان سال ۱۳۹۵ است، افزود: ما از همان اول هم می‌دانستیم این سازوکار اجرایی نیست. اساسا ما در دنیا چیزی به نام چای مصرف صنعتی غیرقابل شرب نداریم اما با این سازوکار، مجوز چیزی در حدود ۲۵ -۲۶ هزار تن چای غیر قابل شرب صادر شد.

یاورزاده افزود: من بارها خواسته‌ام آقایان درباره سرنوشت این ۲۵-۲۶ هزار تن چای غیر قابل شرب، حتی درباره یک کانتینر آن توضیح دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

چای سنواتی مانند شمشیر داموکلس برای چای ایرانی است

او درباره انگیزه‌هایی که برای صدور مجوز با نام چای صنعتی غیر قابل شرب وجود دارد، گفت: البته برخی از صادرکنندگان مایل هستند گواهی چای غیرقابل شرب بگیرند تا در گمرک ایران درگیر استاندارد و وزرات بهداشت نشوند اما همین چای وقتی از کشور خارج می‌شود، مجوزهای خودش را در کشور مقصد می‌گیرد.

این فعال صنعت چای با بیان اینکه همه ما در صدد حل مشکل چای سنواتی هستیم، گفت: چای سنواتی مانند شمشیر دامولکس {تهدید و خطر دائمی} بالای سر تولید چای در ایران است و روی همه فرایندهای آن از جمله قیمت و اعتبار آن تاثیر می‌گذارد.

یاورزاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیشنهادهای خودش درباره حل مشکل چای سنواتی را ارائه کرد و گفت: به نظر شخص من چای سنواتی چاره‌ای جز صادرات ندارد و معدوم‌شدن یا کمپوست شدن آن به دلایل مختلف عملی نیست.

برای مثال امکان کمپوست کردن چای وجود ندارد، بلکه ضایعات چای است که کمپوست می‌شود. از طرفی کمپوست کردن، هزینه‌ها و شرایطی دارد که در کشور ما موجود نیست.

چای سنواتی قابلیت صادرات دارد

او افزود: می‌توان چای سنواتی را مانند چای معمولی صادر کرد و اگر این چای گواهی‌های مربوط به استاندارد و بهداشت را بگیرد، مانعی برای صادرات آن وجود ندارد و همه جای دنیا خواستار آن هستند و قابلیت صادرات دارد.

یاورزاده در پاسخ به این پرسش که «اگر به گفته آقای روزبهان، رییس سابق سازمان چای، چای سنواتی موجود در انبارها مربوط به سال‌های ۷۹ تا ۸۲ باشد، آنگاه این چای چگونه ارزش صادراتی خواهد داشت» گفت: طول زمان تاثیری بر چای ندارد، مگر اینکه در معرض آلودگی یا شرایط ناسالم نگهداری قرار بگیرد.

رییس سابق سندیکای کارخانجات چای شمال در پاسخ به این پرسش که آیا انبارداری در صنعت چای ایران به گونه‌ای هست که چای سنواتی کیفیتش را برای صادرات حفظ کرده باشد، گفت: اگر سقف انبار سوراخ نباشد یا کف آن سالم و غیر آبگیر باشد، چای آسیبی به لحاظ سلامتی نمی‌بیند.

بر اساس تجربه اگر چای سنواتی فقط در معرض پنجره و کف معمولی باشد، آنگاه تنها ۱۵ درصد آن چای غیرقابل مصرف و ۸۵ درصد آن قابل مصرف است.

منبع: نوش‌آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.