کد مطلب: ۷۲۷۳۷۵

رضایی کوچی:

وضعیت ساخت مسکن قابل قبول نیست

وضعیت ساخت مسکن قابل قبول نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند ساخت مسکن را به نتیجه برساند، از سوی دیگر مدلی که اکنون برای ساخت مسکن نیز پیش گرفته شده است نمی‌تواند کار را به نتیجه مطلوب برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «محمدرضا رضایی کوچی» درباره آخرین وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن ، بیان کرد: اجرای قانون مصوب مجلس و تولید مسکن نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است و همه دستگاه ها برای ساخت مسکن باید به میدان بیایند. صرفا وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند به تنهایی مسکن بسازد، لازم است وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و بانک‌ها نیز به میدان آمده و همه در کنار یکدیگر بایستند تا ما بتوانیم مسکن تولید کنیم.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم جهرم در ادامه اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی زمین‌های خود را برای ساخت مسکن عرضه نمی‌کنند، بانک‌ها نیز برای ساخت مسکن تسهیلاتی ارائه نمی‌کنند. سازمان برنامه و بودجه نیز منابع را تخصیص نمی‌دهد. امروز صندوق ملی مسکن خالی است. چطور می‌توان با این وضعیت برای متقاضیان خانه ساخت. این مسائل باعث شده ما این روزها در حوزه مسکن شرایط خوبی نداشته باشیم.

اقساط بالای ۶ میلیون در توان متقاضیان مسکن نیست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز اصلا وضعیت مسکن قابل قبول نیست. ساخت حدود ۲۰۰ هزار واحد کلید خورده است اما مردم باید قسط اول، دوم و سوم را پرداخت کنند. حدود ۵۰۰ میلیون باید آورده مردم باشد و حدود ۳۵۰ میلیون نیز بانک‌ها وام ارائه کنند. با بهره ۱۸ درصد متقاضیان باید ماهانه بالای ۶ میلیون تومان قسط پرداخت کنند که این رقم از توان مردم خارج است. مخاطب ما در این قانون جامعه متوسط رو به پایین است، حقوق این قشر ماهانه ۱۰ میلیون تومان است و طبیعی است که نمی‌تواند ۶۰ درصد حقوق خود را برای مسکن بپردازد.

عدم هماهنگی بین دستگاهی ساخت مسکن را متوقف کرده است

رضایی کوچی با بیان اینکه مدلی که اکنون پیش گرفته شده است به ساخت مسکن نمی‌رسد و باید روش‌های دیگری در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ما چندین مدل تعریف کرده و در اختیار وزارت راه قرار داده‌ایم که باید اجرایی شود.

وی در پایان، تاکید کرد: به نظر بنده عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی مسکن و وزرایی که باید در این حوزه نقش آفرینی کنند از جمله وزیران صمت، اقتصاد، نیرو و بانک مرکزی باعث شده ساخت مسکن بر روی زمین بماند. متاسفانه فاصله بین جلسات شورای عالی مسکن نیز زیاد شده و مصوبات آن نیز اجرایی نشده است. همه این عوامل سبب شده تا مسکن خیلی وضعیت خوبی در کشور نداشته باشد.

رشد 61 درصدی فروش خانه‌های قدیمی

عواملی که به ایجاد انتظارات تورمی در بازار مسکن شهر تهران منجر شده به‌تدریج در حال رنگ باختن است. رسیدن رشد ماهانه قیمت به کمترین میزان در دو ماه گذشته (1.1درصد و 1.2درصد)، کاهش تورم مصالح ساختمانی، افت سنگین ساخت‌وساز و افت معاملات از نشانه‌های ورود بازار مسکن به فاز رکود محسوب می‌شود.

خریدهای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی افت محسوسی داشته و در سوی مقابل به‌نظر می‌رسد شرایط برای ورود متقاضیان مصرفی فراهم شده است. افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند یکی از نشانه‌های تقویت توان متقاضیان واقعی باشد. در دو ماه ابتدای پاییز حجم تقاضا برای خرید تسه (اوراق تسهیلات مسکن) با رشد مواجه شده و قیمت آن پس از نوساناتی که داشت در حال حاضر در محدوده 105هزار تومان است.

تقاضا برای دریافت وام خرید خانه در شرایطی افزایش یافته که طبق آخرین آمار معاملات به پایین‌ترین حد خود در سال جاری (به‌جز فروردین) رسیده است. مهرماه امسال 5400معامله مسکن در تهران انجام شد که تقریبا یک سوم شرایط نرمال بازار است و افت 10درصد را در مقایسه با شهریور نشان داد.

اگر چه آمار آبان‌ماه هنوز ارائه نشده، اما واسطه‌های ملکی می‌گویند با توجه به شرایط موجود بازار در رکود به سر می‌برد. از طرف دیگر افزایش قیمت ارز که در کانال 35هزار تومان قرار گرفته باعث امتناع فروشندگان و خریداران از معامله شده است.

یکی از عواملی که خریداران واقعی را برای ورود به بازار مسکن ترغیب می‌کند، رسیدن قیمت مسکن به کف است. قیمت خانه در تهران نسبت به اواسط سال 1395 حدود 10 برابر شده و از متری ۴.۴میلیون تومان در مهرماه ۱۳۹۵ به ۴۳.۷میلیون تومان در مهرماه ۱۴۰۱ رسیده و به همین دلیل فاصله بسیار زیادی با قدرت خرید متقاضیان دارد.

با این حال از سال گذشته بازار مسکن در یک افول تدریجی قرار گرفته و نرخ رشد آن از تورم عمومی عقب مانده است. در حال حاضر تورم نقطه‌به‌نقطه ۴۸درصد و رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به سال گذشته ۳۸درصد است. در واقع قیمت مسکن جاماندگی ۱۰ درصد در مقایسه با دیگر کالاها دارد. ادامه شرایط فعلی می‌تواند به تدریج منجر به ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن شود. البته اغلب کارشناسان معتقدند رکود به این زودی‌ها دست از سر بازار مسکن برنمی‌دارد.

یکی از عوارض منفی در بازار مسکن رشد هزینه‌های ساخت‌وساز است که باعث افزایش قیمت واحدهای نوساز شده است. این عامل می تواند در قیمت واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال تاثیر بگذارد. بر این اساس انتظار می‌رود رونق خرید‌وفروش از واحدهای قدیمی آغاز شود. در حال حاضر حجم فروش واحدهای بالای ۲۰ سال نسبت به سال گذشته ۶۱درصد و در مقایسه با هشت سال قبل ۲۴۵درصد افزایش یافته است.

هر متر مسکن در تهران 43 میلیون تومان

روند کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود، بر اساس گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در مهرماه به ۴۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به ماه مسابه قبل ۳۸.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. هم‌چنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۴۶.۴ میلیون و متوسط حسابی آن را ۴۴.۳ میلیون تومان اعلام کرد. تعداد معاملات نیز در مهرماه ۱۴۰۱ بر اساس گزارش بانک مرکزی ۵.۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۱۰.۲ و یک درصد کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حقوق 10 تومان کجا بوده آقای مسئول؟ ما کارگر های ازاد تهش بتونیم 5 تومن دربیاریم در ماه که 3 تومن اجاره خونه میشه اونم خونه نامناسب
    10 تومنمون کجا بود!!!