کد مطلب: ۳۸۵۰۲۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

واکنش مجلس به تصمیم ارزی دولت / وقت تک نرخی کردن ارز است

واکنش مجلس به تصمیم ارزی دولت / وقت تک نرخی کردن ارز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با تک نرخی کردن ارز دیگر نباید دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی به واردکنندگان پرداخت شود، بلکه کالاهای اساسی باید همانند سایر کالاها با نرخ ارزی که به صورت آزاد شناور مدیریت شده است وارد کشور شوند و سپس 14 میلیارد دلاری که برای واردات کالاهای اساسی در قانون بودجه 98 کل کشور مصوب شده به صورت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت شود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: در حالی که غربی‌ها اقدام به‌ کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم، در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد‌سازی کرد.

همچنین وزیر اقتصاد در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سخنگوی دولت در رابطه با کالای اساسی صحبت کرد و جمع‌بندی شد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر ندهد.

هم‌اکنون فاصله بین نرخ دلار در بازار آزاد با نرخ دلار در سامانه نیما کاهش پیدا کرده، به طوری که دلار در بازار آزاد حول و حوش 13 هزار و 300 تومان معامله می‌شود و در سامانه نیما حدود 11 هزار تومان است. همین اختلاف دو هزار تومانی بین نرخ دلار بازار آزاد با نرخ دلار سامانه نیما باعث بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به سامانه نیما شده است.

با توجه به اینکه هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما بسیار نزدیک شده است و تخصیص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی هم نه تنها دردی از مردم درمان نکرده و باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی نشده، بلکه موجب ایجاد رانت و فساد گسترده در فضای اقتصادی کشور شده است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ارز هر چه سریعتر نباید تک نرخی شود و واکنش مجلس نسبت به سخنان همتی و دژپسند چیست؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: مشخص نیست که منظور رئیس کل بانک مرکزی از ارز تک نرخی چیست؟ آیا نرخ ثابت برای ارز مدنظر است یا اینکه به جای چندین نرخ ارز دولتی، ارز نیمایی و ارز بازار آزاد یک نرخ ارز در کشور تثبیت شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطابق قانون برنامه ششم توسعه باید نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده باشد نه اینکه قیمت دلار را در قانون بودجه کل کشور ثابت نگه‌داریم تا یک دفعه فنر نرخ دلار در بازار آزاد رها شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نمی‌توان تنها یک قیمت ثابت برای دلار در نظر گرفت؛ به عنوان مثال بگوییم نرخ دلار باید تا پایان سال 13 هزار تومان ثابت باشد، بلکه با توجه به نرخ تورم و تراز تجاری کشور نرخ ارز باید به صورت آزاد شناور مدیریت شده از سوی بانک مرکزی باشد، اما باید برای تمام معاملات ارزی کشور یک نرخ ارز در نظر گرفته شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخلاف نظر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد معتقدم در این دوران تحریم تک نرخ کردن ارز و حذف ارز 4200 تومانی بسیار به نفع اقتصاد کشور است، زیرا تخصیص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی تنها رانت و فساد به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نرخ تورم کالاهای اساسی از سال گذشته تا امروز حاکی از آن است که هدف دولت از تخصیص دلار 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان در جهت کاهش قیمت کالاهای اساسی و کمک به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه محقق نشد، به طوری که واردکنندگان ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی از دولت گرفته، اما کالاها را با نرخ ارز آزاد در بازار به مردم می‌فروشند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین با افزایش قیمت دلار و افزایش نرخ تورم حجم صادرات کشور افزایش قابل توجهی پیدا نکرده است به همین جهت تک نرخی کردن ارز در شرایط فعلی اقتصادی کشور بسیار ضرورت دارد، اما باید به صورت آزاد شناور مدیریت شده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم با تک نرخی کردن ارز دیگر نباید دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی به واردکنندگان پرداخت شود، بلکه کالاهای اساسی باید همانند سایر کالاها با نرخ ارزی که به صورت آزاد شناور مدیریت شده است وارد کشور شوند و سپس 14 میلیارد دلاری که برای واردات کالاهای اساسی در قانون بودجه 98 کل کشور مصوب شده به صورت یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت شود تا حمایتی از مردم صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکل اصلی رو حل بکنید که کاهش دستوری نرخ ارز بازار آزاده که خودش رانت بزرگیه به کسایی که میخوان سرمایشون رو از کشور خارج کنن و برن تو ترکیه و کانادا سرمایه گذاری بکنن