کد مطلب: ۵۸۵۲۴۵

دلار بالای مرز ۲۸ هزار تومانی باقی ماند

نگاه معامله‌گران ارز به مذاکرات هسته‌ای / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۴ مهر

نگاه معامله‌گران ارز به مذاکرات هسته‌ای / پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۴ مهر

پس از دو افت متوالی، دلار در سومین روز هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بالای مرز ۲۸ هزار تومانی باقی بماند. روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی ۱۲۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. این رشد در شرایطی به ثبت رسید که در ۲ روز ابتدایی هفته، دلار نزدیک به ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته فعالان، دو اتفاق مهم دست به دست هم دادند که جهت انتظارات در بازار ارز تا حدی تغییر کند. نخستین اتفاق تنش‌های لفظی رخ داده بین ایران و همسایه شمالی، جمهوری آذربایجان بود. به باور شماری از بازیگران ارزی، به طور سنتی هر زمان سطح تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالاتر می‌رود، مقداری تقاضای احتیاطی وارد بازار می‌شود. این سطح از تقاضا در روز دوشنبه زیاد نبود، ولی توانست حداقل از میزان هیجان کاهشی بازار بکاهد و زمینه‌ساز حفظ مرز ۲۸ هزار تومانی شود.

ایران مدتی است که رسما اعلام کرده خواهان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است و می‌خواهد مذاکرات متوقف شده وین را دوباره شروع کند. اظهارات مقامات ایرانی می‌گوید بازگشت ایران به میز مذاکره جدی است اما زمان آن هنوز مشخص نیست و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، منتظر جمع‌بندی نهایی هستند.

اما حالا خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرده که مذاکرات با ایران پیش از ماه نوامبر آغاز می‌شود. ماه نوامبر از دهم آبان ماه آغاز می‌شود و اگر ادعای خبرگزاری فرانسه درست باشد، مذاکرات هسته‌ای با ایران کمتر از یک ماه دیگر باید شروع شود.

قیمت دلار از ابتدای دولت رئیسی تا کنون از کانال ۲۶ هزار تومانی به کانال ۲۸ هزار تومانی رسیده است. افزایش قیمت دلار در حالی رخ داده که دولت رئیسی گفته بود قیمت دلار را کاهش می‌دهد. اما تاکنون در کاهش نرخ ارز موفق نبوده است.

به خصوص که سیگنال‌های افزایش قیمت دلار در یکی دو ماه گذشته قوی‌تر از سیگنال‌های کاهش قیمت دلار عمل کرده است.

مقامات ایرانی چند باری با پیش‌کشیدن بحث بازگشت به مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده سعی کرده‌اند قیمت دلار را کاهش دهند و بگویند نرخ ارز در مسیر کاهش است. احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۳۰ شهریور ماه هم خبر دیگری بود که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد و معامله‌گران را وارد فاز احتیاط کرد. این خبر توانست برای چند هفته قیمت دلار را در محدوده ۲۷ هزار تومان نگه دارد.

حالا مجددا خبر رسیده که ایران ظرف ماه آینده مذاکرات هسته‌ای را آغاز می‌کند. این خبر هم می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد و هم می‌تواند حداقل مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شود.

دو اتفاق حساس در بازار دلار

در کنار این، در روزهای اخیر گفته شده است که ایران برای برگشت به مذاکرات هسته‌ای پیش شرط آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده را مطرح کرده است. این پیشنهاد تا اکنون مورد استقبال مقامات آمریکایی قرار نگرفته است. همین موضوع موجب شده است که برخی از افراد که به دلیل خوش‌بینی‌های هسته‌ای در موقعیت فروش قرار گرفته بودند، بار دیگر در جاده خرید قرار بگیرند.

اصلاح طبیعی قیمت دلار؟

شماری از معامله‌گران باور دارند، افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه طبیعی بود. از نگاه آنها پس از دو روز افت قیمت، عادی بود که بخشی از معامله‌گران برای جایگزین کردن فروش‌های خود در موقعیت خرید وارد بازار شوند. در واقع افزایش قیمت روز دوشنبه از نگاه آنها از جنس تغییر انتظارات نبود و بیشتر این افزایش را می‌توان اصلاح طبیعی قیمت در نظر گرفت.

اثر عرضه بازارساز بر قیمت دلار

برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند که کاهش عرضه بازارساز زمینه‌ساز برگشت قیمت دلار از مرز ۲۸ هزار تومانی شد. در ۲ روز ابتدایی هفته گفته می‌شد که بازارساز از طریق بازار متشکل، سامانه نیما و صرافی‌های بانکی میزان عرضه ارز را افزایش داد و همین موضوع زمینه‌ساز عقب‌نشینی دلار از سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شد. شماری از معامله‌گران در ابتدای هفته اشاره می‌کردند در صورتی که افت قیمت دلار ناشی از افزایش عرضه بازارساز باشد، این کاهش می‌تواند ادامه پیدا نکند و بازار بار دیگر به جاده افزایشی بازگردد.

نگاه معامله‌گران ارزی به مذاکرات هسته‌ای

از نگاه بیشتر معامله‌گران عامل تعیین‌کننده قیمت دلار در شرایط آتی، وضعیت مذاکرات هسته‌ای است. گفته می‌شود اگر مذاکرات هسته‌ای طی هفته‌های آتی آغاز نشود، خریداران احتیاطی بیشتری وارد بازار خواهند شد. در واقع بخشی از معامله‌گران تصور می‌کنند در صورتی که مذاکرات هسته‌ای آغاز نشود، فشارهای تحریمی آمریکا بر ایران افزایش خواهد یافت.

یکی از تحریم‌هایی که برای بازار اهمیت دارد، محدودیت فروش نفت است. در هفته‌های اخیر شایعه شده است که آمریکا کشور چین را تحت فشار قرار داده است که خرید نفت از ایران را ادامه ندهد. این در حالی است که بخشی از فعالان باور دارند علت کاهش نسبی نوسان دلار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش درآمدهای نفتی بوده است که بیشتر از طریق صادرات به چین به دست آمده است. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران نیز باور دارند افزایش قیمت دلار بیشتر ناشی از فشارهای تورمی بودجه است. از نگاه آنها تحریم‌ها به اندازه گذشته اثر ندارد و با اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی داخلی می‌توان حداقل بازار را به صورت موقت مدیریت کرد و مانع از ورود اسکناس آمریکایی به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در اینده نزدیک سقوط به کنار جهل هزار تومان هتمى هست