کد مطلب: ۳۶۴۴۹۶

چه بر سر قیمت سکه آمد؟

چه بر سر قیمت سکه آمد؟

سکه تمام بهار آزادی در سومین روز جدی بازار در سال جدید، یک کانال قیمتی دیگر را فتح کرد. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با عبور از کانال چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به بهای چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته رشد سکه در این روز کمی کمتر از روز یکشنبه بود و برخی آن را نشانه‌ای بر افزایش تدریجی احتیاط معامله‌گران دانستند و عنوان کردند ممکن است بازار به زودی در مسیر اصلاح قیمتی قرار بگیرد.

قیمت سکه روز یکشنبه ۱۲۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده بود؛ آن هم در روزی که اونس طلا ثبات قیمتی داشت. روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی حتی از سوی افزایش اونس برای صعود به قیمت‌های بالاتر حمایت می‌شد و دلار نیز به سوی مرز ۱۴ هزار تومانی میل کرد.

با این حال، رشد سکه نسبت به روز دوم هفته کاهش یافت. عده‌ای از فعالان بازار سکه باور داشتند مرز پنج میلیون تومانی در بازار سکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و معامله‌گران سعی کرده‌اند در آستانه این مرز با احتیاط بیشتری خرید و فروش‌های خود را صورت دهند.

در مقابل افراد دیگری در بازار باور داشتند، سکه در روزهای ابتدای هفته با سرعت بیشتری رشد کرده بود و همین موضوع موجب شد که در روز سوم هفته میزان افزایش آن از سایر بازارها کمی محدودتر باشد.

رشد کمتر سکه نسبت به دلار در بازار روز سوم هفته و همزمان افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شد که حباب سکه کمی کاهش پیدا کند. در حالی که روز یکشنبه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده حباب فلز گرانبهای داخلی به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود، روز دوشنبه میزان حباب به حدود ۲۵۰ هزار تومان رسید.

دیروز قیمت دلار کمی بیشتر از سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کرد. روز دوشنبه، دلار ۳۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۱۴ هزار تومانی روی قیمت ۱۴ هزار و ۱۰ تومان ایستاد.

دلار تنها در اوایل اسفندماه یک بار کانال ۱۴ هزار تومانی را تجربه کرده بود و قبل از آن زیر این مرز نوسان کرده بود. به گفته فعالان، آنچه موجب حرکت افزایشی دلار در روزهای اخیر شده است، بیشتر از ناحیه نوسانات نرخ حواله درهم بوده است. در کنار این، علامت بازارهای موازی مانند سکه تمام نیز در افزایش خریدهای بازار ارز موثر بوده است.

روز دوشنبه نیز معامله‌گران بازار ارز از همان ابتدای روز چشم به آغاز معاملات درهم داشتند و پس از آنکه در ابتدای روز درهم از مرز سه هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد، خریدها در بازار ارز داخلی بالا رفت و قیمت برای لحظاتی به مرز ۱۴ هزار تومانی رسید.

با بازگشت قیمت درهم از نزدیکی محدوده سه هزار و ۸۳۰ تومان به ابتدای مرز سه هزار و ۸۰۰ تومانی، فضای بازار ارز داخلی تا حدی آرام شد ولی از ساعت دو بعدازظهر بر اساس اظهارات فعالان حواله درهم سرعت رشد بیشتری گرفت و حتی از سطح سه هزار و ۸۵۰ تومانی عبور کرد.

این اتفاق موجب شد که حدود ساعت چهار بعدازظهر قیمت دلار نه‌تنها بالای ۱۴ هزار تومان معامله شود، بلکه در معاملات فردایی رقم ۱۴ هزار و ۵۰ تومانی نیز ثبت شود. به گفته فعالان، حجم اسکناس نقدی دیروز در بازار پایین آمده بود و تنها عرضه‌کننده بازار صرافی‌های منتخب بانکی بودند.

این صرافی‌ها در ساعات ابتدایی روز قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کردند. در روزهای اخیر صرافی‌های بانکی بیشتر از آنکه جهت‌دهنده‌ای به قیمت بازار باشند، خود دنباله‌رو روند بازار بوده‌اند. افزون بر عامل بیرونی درهم، در روزهای اخیر احتمال ورود سپاه به لیست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا دیگر عاملی بوده است که معامله‌گران بازار پیرامون آن جوسازی کرده‌اند.

از نظر برخی فعالان بازار این موضوع نشان‌دهنده آن است که سطح تنش‌ها بین آمریکا و ایران به زودی پایین نخواهد آمد.با وجود افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، برخی معامله‌گران باور دارند، قیمت طی روزهای آتی با اصلاح مواجه خواهد شد.

از نظر آنها، بازاری که بدون اصلاح قیمت افزایش پیدا می‌کند، خطرناک است و هر لحظه ممکن است معامله‌گر را با ضررهای هنگفتی مواجه کند. در نتیجه این دسته انتظار دارند معامله‌گران حرفه‌ای برای جلوگیری از این خطر، بخشی از خریدهای خود را به فروش برسانند. در مقابل افزایشی‌ها باور دارند هر گونه اصلاح قیمتی موقت خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.