کد مطلب: ۲۹۰۹۷۷

آماده‌باش بانک مرکزی به سپرده‌گذاران/تصمیمات جدید در راه است

آماده‌باش بانک مرکزی به سپرده‌گذاران/تصمیمات جدید در راه است

بانک مرکزی در راستای اجرای بسته ارزی و با توجه به نزدیک شدن به سررسید قراردادهای سپرده‌گذاری اعلام کرد: قراردادهای سپرده سرمایه‌گذاری که در فاصله زمانی دوم تا یازدهم شهریور ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شده، در صورت در خواست سپرده‌گذاران به مدت یک ماه قابل تمدید است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در مرداد ماه سال 1396 بانک مرکزی به علت رقابت ناسالم بانک‌ها در جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت(روزشمار) و افزایش سهم سپرده‌های روزمره از سپرده‌های بانکی، اقدام به حذف نرخ سود ویژه کوتاه‌مدت سپرده‌های بانکی و کاهش نرخ سود سپرده‌های بلندمدت به 15 درصد کرد.

اما گزارش میدانی اخیر از چند بانک نشان می‌دهد وضعیت بانک‌ها چندان هم مطابق با آخرین مصوب شورای پول و اعتبار نیست و نرخ سود بانکی سپرده‌های بلندمدت برخی بانک‌ها به میزان سپرده‌ مشتری بستگی داشته و متغیر است.

در پی التهاب بازارهای مالی طی چند ماه اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی در جهت جذب نقدینگی مطرح شد که هر روز بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

عده‌ای از کارشناس‌های اقتصادی به طرفداری و عده‌ای نیز به نقد افزایش نرخ سود بانکی برخاستند و عواقب این امر را مورد ارزیابی قرار دادند.

تیمور رحمانی، اقتصاددان در مورد افزایش نرخ سود بانکی می‌گوید: به نظرم افزایش نرخ سود بانکی نه تنها مشکل سیستم بانکی را حل نمی‌کند، بلکه بر حجم مشکلات سیستم بانکی خواهد افزود. البته باید گفت ظاهرا این افزایش نرخ سود در عمل اتفاق افتاده است و نیازی نیست که بگوییم افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین حال مشاور بانکی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در خصوص افزایش نرخ سود بانکی به تجارت‌نیوز می‌گوید: افزایش نرخ سود بانکی نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد. در این شرایط با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی شاهد یکی سری آثار سوء در بخش تولید خواهیم بود. به عبارت‌دیگر در بخش تولید هر چه نرخ سودها افزایش یابد، انگیزه برای ادامه بیشتر فعالیت کارآفرینی و تولید کاهش می‌یابد.

اما کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برخلاف نظر صنعتگران که می‌گویند افزایش نرخ سپرده‌ها منجر به مرگ فرآیندشان می‌شود معتقد است که در این شرایط و برای جلوگیری از بازار سوداگرانه چاره‌ای جز تمدید سررسید سپرده‌ها نیست. حالا که زمان سررسید سپرده‌ها فرارسیده چاره‌ای جز تمدید وجود ندارد؛ چرا که چنانچه قرار باشد این اتفاق رخ ندهد مجدد سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازار طلا و ارز هدایت می‌شود.

همچنین رضا بوستانی، اقتصاددان درباره زمزمه‌های افزایش نرخ سود بانکی می‌گوید که نرخ سود همه مشکلات را حل نمی‌کند و فقط فضا برای اصلاحات بعدی توسط دولت مهیا می‌شود.

در راستای مسائل مطرح شده‌ از ابعاد مختلف افزایش نرخ سود بانکی، امروز 30 مرداد ماه سال 1397 بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از تصمیم‌های جدید در حوزه بانک و تدابیر جدید داد.

بانک مرکزی در راستای اجرای بسته ارزی و با توجه به نزدیک شدن به سررسید قراردادهای سپرده‌گذاری اعلام کرد: قراردادهای سپرده سرمایه‌گذاری که در فاصله زمانی دوم تا یازدهم شهریور ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شده، در صورت در خواست سپرده‌گذاران به مدت یک ماه قابل تمدید است. بدیهی است پس از اعلام سیاست‌های جدید، مراتب به نحو مقتضی به اطلاع عموم خواهد رسيد.

متن کامل این گزارش بانک مرکزی به شرح زیر است:

« به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در شهریور ماه سال گذشته سیاست‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نرخ سود سپرده‌های بانکی طبق بخشنامه شماره ۹۶/۱۷۳۷۹۳ مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۶ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

با توجه به نزدیک شدن به سر رسید قراردادهای سپرده‌گذاری منعقده در بازه زمانی ۲ الی ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ در شبکه بانکی کشور و همچنین امعان نظر به تدابیر و برنامه‌های جدید بانک مرکزی که با هدف ایجاد ثبات در بازارهای مختلف از طریق بعضی سیاست‌های موثر و کارآمد پولی و ارزی مورد نظر است، اعلام می‌دارد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، بنا به درخواست سپرده‌گذاران خود می‌توانند قراردادهای سپرده‌گذاری که در بازه زمانی یاد شده منعقد شده‌اند را به مدت یک ماه با همان شرایط قرارداد اولیه تمدید کنند.

بدیهی است همگام با سیاست‌های ارزی اعلام شده، برنامه‌ها و تدابیر جدید بانک مرکزی، مبتنی بر روش‌ها و ابزارهای نوین نظارتی به شبکه بانکی کشور اعلام و به مورد اجرا گذاشته می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اشتباه بزرگ دولت کاهش دستوری سود بانکی بود که با وجود اخطار ها که این پول و سرمایه به بازار ارز و طلا و نه تولید سرازیر خواهد شد. برای سرمایه گزاری در بخش تولید می بایست زمینهشفافیت و گذراز اقتصاد خصولتی فراهم گردد وگرنه به خیل مفلسین افزوده می گردد. دولت می بایست با افزیش سود به میزان ۱۸ تا بیست درصد پولها را جمع و در بخش نفت ، گاز و بخش تولید سرمایه گزاری کند . به جای پول نقد یارانه ، محصولات ایرانی به مردم ارائه دهد. درضمن همه ایرانی هستیم و ایرادات فرهنگ خود را می دانیم . مجازات سنگین بدون ملاحظه برای مفسدین اقتصادی و موسساتی که سر مردم کلاه می گزارند امری ضروریست. مبارزه با فساد در ایران دستکش اهنی و فولادی می خواهد.

  • ناشناس

    عزيزان از مغز و دست همتى هم كارى ساخته نيست […]