کد مطلب: ۸۱۳۱۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروسازی روسیه به سرنوشت بازار ایران دچار می‌شود؟/ چینی‌ها جانشین فولکس و رنو!

خودروسازی روسیه به سرنوشت بازار ایران دچار می‌شود؟/ چینی‌ها جانشین فولکس و رنو!

با آغاز جنگ اوکراین، حلقه تحریم‌ها روزبه روز برای کشور روسیه تنگ‌تر می‌شود. طوری‌که برای تامین خودروهای مورد نیازش، از فولکس واگن و رنو به چری متوسل شد. این درست شبیه به مسیر و سرنوشتی است که بازار خودروی ایران دچار آن شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، سخت‌ترین تحریم‌ها از سوی غرب علیه اقتصاد روسیه تحمیل شد. در این وضعیت بزرگ‌ترین متحد این کشور یعنی چین، او را تنها نگذاشت و از این شرایط برای جایگزینی خودروهای خود با نمونه‌های جهانی در کشور درگیر جنگ روسیه، بیشترین استفاده را کرد. این درست شبیه به راهی است که خودروسازی ایران در روزهای تحریم پشت سر گذاشت و در نبود شرکت‌هایی نظیر رنو و پژو بازار خود را در اختیار چینی‌ها گذاشت.

طبق آمار سال 2022، شرکت‌های چری، جیلی و گریت‌وال موتورز در حدود 17 درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص داد و رفته‌رفته جای خالی خودروهایی همچون فولکس‌واگن آلمانی، رنو فرانسوی و تویوتای ژاپنی را پر می‌کنند.

چین به‌سرعت درحال پرکردن شکاف نیاز خودرو در روسیه است. طوری‌که در سال جدید میلادی، فروش این برندها کاهش چشمگیری تجربه کرده است. برای مثال فولکس واگن 94 درصد، هیوندای 98 درصد و تویوتا در حدود 99 درصد کاهش فروش را در بازار روسیه داشته‌اند.

لادا دوباره به خط تولید بازمی‌گردد!

شرکت رنو مالک حدود 67 درصد از AvtoVaz قبل از جنگ بود و به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده قطعات محصولات لادا به شمار می‌رفت. در این بین حدود 20 درصد از قطعات مورد نیاز لادا خارج از خاک روسیه و مخصوصا از کشور رومانی تامین می‌شد. بنابراین با خروج رنو از این کشور، برخی از خطوط تولید لادا با مشکل مواجه شده و به‌‎ناچار مجبور به تعطیلی شدند.

برخی از رسانه‌های آلمانی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی روسی، ادعا می‌کنند که این شرکت با گذشت حدود دو سال از توقف تولید خودرو، دوباره روی خط تولید بازگشته است.

با صدور دستوری از دولت روسیه، از این پس خودروسازان در این کشور می‌توانند بدون کیسه‌هوا و ترمز ABS، محصولات خود را تولید کرده و وارد بازار این کشور کنند. آپشن‌هایی که می‌توان گفت تنها وابستگی این کشور به صنعت خودروسازی غرب بود.

بنابراین ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر شروع دوباره تولید خودرو می‌تواند طبق حکم صادر شده از طرف دولت روسیه، راستی آزمایی شود.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه در تولید خودرو می‌شود

خبرگزاری ریانووستی مربوط به کشور روسیه طی گزارشی اعلام کرد، کارخانه‌ای که مربوط به شرکت نیسان بوده، در ماه‌های آتی شروع به تولید خودرو خواهد کرد. انتظار می‌رود روسیه به تنهایی قادر به مدیریت و تولید در این کارخانه نباشد و کشور چین به‌عنوان شریک تجاری در مورد فناوری مورد نیاز برای تولید خودرو، به این کشور کمک کند.

به‌دلیل اینکه فناوری خودروهای چینی بسیار بالاتر از خودروهای روسی است، پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند تحریم‌ها علیه روسیه و همکاری چین با این کشور، وضعیت بازار خودروی ایران در روسیه نیز تکرار شود و محصولات چینی، کل بازار خودروهای خارجی را در این کشور بگیرد.

بنابراین دور از انتظار نیست که طی سال‌های آینده فناوری‌های مورد نیاز برای کیسه‌هوا و ترمزهای ABS و… برای خودروسازی روسی از طرف شرکت‌های چینی به‌طور کامل تهیه شود و وابستگی صنعت خودروسازی این کشور به غرب را به صفر برساند.

بررسی دلایل پیشی گرفتن اقتصاد چین از آمریکا

یکی از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد آمریکا از چین، انتشار ویروس کرونا در سطح جهانی بوده که اقتصاد این کشور را بیش‌ از چین تحت تاثیر خود قرار داد.

اما از دیگر دلایل رشد اقتصاد چین، اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا بر روی کشورهای مختلفی است که باعث می‌شود کشور چین، از این وضعیت سواستفاده کرده و فورا جای خالی شرکت‌های غربی را در کشورهای تحریم شده بگیرد.

بنابراین اگر آمریکا می‌خواهد این عقب ماندگی اقتصادی را جبران کرده و مانع پیشی گرفتن چین شود، باید از اعمال فشار از طریق تحریم دست بردارد. چرا که علاوه‌بر اقتصاد کشور تحریم شده، اقتصاد خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.