کد مطلب: ۸۱۴۹۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

یک ماموریت تازه برای بلندترین درختان جهان

یک ماموریت تازه برای بلندترین درختان جهان

دانشمندان با بررسی لیزری بلندترین درختان کالیفرنیا دریافته‌اند که برخی از گونه‌های قدیمی و بلندقامت درختان می‌تواند نقش مهمی در مبارزه بشر با تغییرات اقلیمی داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا درختان غول پیکر در جنگل‌های قدیمی کره زمین می‌توانند نقشی در مبارزه با تغییرات اقلیمی داشته باشند؟ دانشمندان به تازگی طی مطالعاتی نشان دادند که برخی از درختان در جنگل‌های کالیفرنیا می‌توانند در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی بسیار حیاتی و مهم باشند؛ این درختان چه گونه‌ای هستند، چه ویژگی‌هایی دارند و آیا در ایران نیز با وجود ذخیره اکولوژیکی بالای جنگل هیرکانی می‌توان امیدوار بود چنین نقشی برای آن‌ها نیز تعریف شود؟

درختان سرخ کالیفرنیا برخی از بلندترین و قدیمی‌ترین درختان روی زمین هستند. با این حال، تخمین اندازه دقیق عمر و طولِ آن‌ها می‌تواند کار دشواری باشد.

تا همین اواخر، تنها راه برای تعیین اندازه این درختان، بالا رفتن از آن‌ها و ایجاد تقریبی با استفاده از قطر تنه آن‌ها به شیوه بریدن بود. اما این روش‌ها دیگر قابل اعتماد نیستند و می‌توانند خطای محاسباتی زیادی داشته باشند.

به تازگی دانشمندان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه مریلند راهی برای محاسبه جرم کل درخت با استفاده از لیزر ایجاد کرده‌اند. این روش به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بینش‌های بی‌سابقه‌ای در مورد ساختار سه‌بعدی این درختان قرمز غول‌پیکر به دست آورند.

به گزارش یورونیوز ، در میان درختان اسکن شده، آرمسترانگ با قد 88 متر قرار دارد. این درخت غول که در منطقه حفاظت شده طبیعی ایالت آرمسترانگ ردوودز در کالیفرنیا، آمریکا واقع شده است، تخمین زده می‌شود بیش از 1400 سال قدمت داشته باشد.

مشخص شد که وزن درخت آرمسترانگ ممکن است حدود 110 تن یا تقریباً به اندازه 10 اتوبوس دو طبقه باشد. آن‌ها کشف کردند که این درختان بزرگ می‌توانند 30 درصد بزرگتر از آنچه قبلا تصور می‌شد باشند.

نتایج این تحقیق می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا تخمین بزنند که این درختان چقدر کربن جذب می‌کنند و چگونه ممکن است به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان دهند.

پروفسور مت دیزنی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «سوالات بزرگی در علم آب‌وهوا در مورد افزایش سطح دی اکسید کربن وجود دارد که به درختان مربوط می‌شود؛ سوالاتی مانند اینکه کدام گونه از درختان می‌تواند به کاهش تغییرات اقلیمی بیانجامد، این درختان در کجا باید کاشته شوند و چگونه می‌توان بهره‌وری آنها را افزایش داد. برای پاسخ به این سؤالات، دانشمندان ابتدا باید بدانند که چه مقدار کربن در گونه‌های مختلف درخت ذخیره می‌شود.»

درختان جنگل‌های کالیفرنیا

درختان جنگل‌های کالیفرنیا

کنترل جنگل با ماهواره‌های علمی

دانشمندان ناسا از این تحقیقات زمینی برای آزمایش و بهبود فناوری مشابهی که نقشه‌برداری جنگل‌ها از فضا را انجام می‌دهد، استفاده کرده‌اند.

پروژه GEDI آن‌ها اطلاعاتی در مورد نقش درختان در چرخه جهانی کربن ارائه می‌دهد. این دستگاه از فناوری لیزری پیشرفته در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای ساختن نقشه‌های سه بعدی دقیق از جنگل‌های زمین استفاده می‌کند.

این مأموریت اولین مجموعه داده‌های خود را در ژانویه 2021 ارائه کرد و به دانشمندان محیط زیست اجازه داد تا درک بهتری از نحوه ذخیره و انتشار کربن درختان در سراسر جهان داشته باشند.

جنگل‌های هیرکانی ایران؛ فراموش شده‌های داخلی

هر بار که صحبت از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان مطرح می‌شود، نباید از شنیدن نام جنگل‌های هیرکانی در حاشیه دریای خزر متعجب شد. این درختان سر به فلک کشیده میلیون‌ها سال در حوالی گرگان زیسته‌اند و غنی‌ترین سرمایه بیولوژیکی کشور در حوزه تغییرات اقلیمی به حساب می‌آیند.

بر خلاف درختان آمریکا که دانشمندان از آنها به عنوان پیشرانه‌های تلاش جهانی برای کاهش کربن بهره می‌برند، جنگل‌های هیرکانی با انواع خطرات و تهدیدها مواجه‌اند و با وجود محاط بودن توسط پارک‌های تحت حفاظت، میزان تخریب آنها بسیار بالاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.