کد مطلب: ۸۰۸۸۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هلند، رهبر انرژی خورشیدی جهان می‌شود؟

هلند، رهبر انرژی خورشیدی جهان می‌شود؟

انرژی خورشیدی در سراسر اروپا به یکی از قطب‌های اصلی انرژی تبدیل شده است. هلند، کشور کوچکی است و قصد دارد با راه‌حل‌های مبتکرانه بر کمبود فضا غلبه کرده و خود را به رهبر این انرژی پاک در جهان بدل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انرژی خورشیدی در سراسر اروپا به یکی از قطب‌های اصلی انرژی تبدیل شده است. هلند که کشور کوچکی است و از نظر خشکی وسعتی ندارد، قصد دارد با راه‌حل‌های مبتکرانه بر کمبود فضا غلبه کرده و خود را به رهبر این انرژی پاک در جهان بدل کند.

در حومه هلند، در حدود 130 کیلومتری شرق آمستردام، تپه‌ای با ظاهری غیرعادی بر فراز خانه‌های کشاورزی، درختان بی‌برگ و علفزارهای گل آلود می‌درخشد. این تپه 25 متری از زباله‌های خانگی و تجاری در طی 15 سال ساخته شده و حالا آن را 23000 پنل خورشیدی پوشش می‌دهد.

توسعه‌دهنده هلندی خورشیدی، TPSolar با رویکرد تولید 8.9 مگاوات برق، این پروژه را در سال 2020 افتتاح کرد تا محل دفن زباله‌ها، برق کافی برای حدود 2500 خانوار تولید کند.

این پروژه نشان‌دهنده تلاش گسترده‌تری در هلند برای رهبری انرژی خورشیدی‌ست؛ کشوری که اکنون بیش از 48 میلیون پنل خورشیدی نصب کرده و همچنان به دنبال یافتن مکان‌های نوآورانه برای قرار دادن ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر جدید است.

به گفته انجمن صنعتی Solar Power اروپا، در حال حاضر در هلند به‌طور متوسط ​​دو پنل خورشیدی برای هر شهروند وجود دارد و ظرفیت نصب شده بیش از 1 کیلووات (KW) برای هر نفر، این کشور را به نیروگاه خورشیدی سرانه اروپا تبدیل کرده است.

نصب باتری‌های خورشیدی در هلند

به گزارش یورونیوز ، با کمبود زمین برای انرژی‌های تجدیدپذیر تقریباً در همه جای دنیا، این تجربه هلندی در حال رواج یافتن است؛ پروژه‌هایی چون قرار دادن انرژی خورشیدی در پارکینگ‌ها، دریاچه‌های تجاری، مزارع چرای گوسفند، مزارع توت‌فرنگی، کلیساهای بلااستفاده، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها می‌تواند الهام‌بخش قرارگیری بهتر انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی باشد.

بِرند، هماهنگ‌کننده توسعه‌دهنده خورشیدی هلندی Solarfields، که مزارع خورشیدی بزرگ را مدیریت می‌کند و حداقل 450 هزار پنل در کشور نصب کرده است، می‌گوید: «از آنجایی که فضای کمی در هلند داریم، استفاده از زمین به دلایل متعدد مهم است. ما باید مبتکر و خلاق باشیم تا بتوانیم برق مورد نیاز هلند برای سبز شدن تولید کنیم.»

توسعه‌دهندگان و تحلیلگران خورشیدی می‌گویند که توسعه هلند به دلیل کاهش شدید قیمت تجهیزات، یک طرح موثر یارانه انرژی و اهداف بلندپروازانه دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است.

دولت هلند قصد دارد تا سال 2030، 70 درصد از برق خود را تجدیدپذیر کند که عمدتاً از طریق افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این کشور در حال حاضر به عنوان یکی از 6 کشور آلاینده برتر اروپا قرار دارد. مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، هلند نیز پس از جنگ اوکراین، اتکای انرژی خود را به روسیه کاهش می‌دهد.

مزارع خورشیدی و بادی هلند به پرکردن شکاف عرضه برق توسط نیروگاه‌های گازی کمک کرده‌اند که در میان قیمت‌های بالای گاز بی‌سود شده‌اند. اما زمین‌های کشاورزی هلند یکی از گران‌ترین زمین‌های اتحادیه اروپا است که یافتن فضایی برای انرژی خورشیدی پرهزینه است. این واقعیت، همراه با تراکم بالای جمعیت کشور، به این معنی است که شرکت‌های خورشیدی باید در هنگام یافتن فضا مبتکر باشند.

انرژی خورشیدی هلند

خانه‌های جدید هلندی با پنل‌های خورشیدی

هلند از نظر انرژی خورشیدی در اروپا پیشتاز است

در سال‌های اخیر، هلند اهداف اقلیمی مانند هدف انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به قانون تبدیل کرده و متعهد شده است که حفاری گاز و نفت در خشکی را محدود کرده و به طور کلی بودجه انرژی سبز را افزایش دهد. بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور در سال 2022، 13 میلیارد یورو بود.

سال گذشته، هلند 14 درصد از برق خود را از مزارع خورشیدی تولید کرد که این رقم در سال 2015 یک درصد بود و برای اولین بار از تولید برق با سوخت زغال سنگ پیشی گرفت.

Ember Climate از یک گروه مشاوره، می‌گوید: «نسبت برق خورشیدی بالاترین میزان تولید شده در اتحادیه اروپا بود.»

به گفته وزارت انرژی، سیستم نت مترینگ کشور که در سال 2004 راه‌اندازی شد و به خانوارهای دارای پنل‌های خورشیدی اجازه می‌دهد، تولید برق سبز خود را در مقابل مصرف خود جبران کنند. اکنون بیش از 2 میلیون خانه در حال تولید انرژی تجدیدپذیر است.

سخنگوی وزارت انرژی هلند می‌گوید: «دولت هلند در حال ارزیابی این است که چه چیزی می تواند تغییر کند تا مزارع خورشیدی بیشتری را تشویق کند که بهتر با چشم انداز ادغام شوند.»

جاکوبز که شرکتش با یک شرکت محلی همکاری کرده است تا مکان‌های دفن زباله را به مزارع خورشیدی تبدیل کند، می‌گوید: «ما فناوری‌های مختلف انرژی را می‌گیریم، آنها را روی هم می‌چینیم و سعی می‌کنیم ترکیبی درست کنیم که واقعاً کارساز باشد.»

مزارع خورشیدی در دریاچه های مصنوعی

نزدیک به 20 درصد از سطح این کشور کم ارتفاع را آب تشکیل می‌دهد و توسعه‌دهندگان انرژی خورشیدی از جمله GroenLeven با نصب مزارع در دریاچه‌های ساخته دست بشر از مزایای آن بهره برده‌اند.

این شرکت بیش از 500 هزار پنل خورشیدی را در آب‌های هلند نصب کرده است و هلند را تنها در سطح جهان پشت سر گذاشته است.

بندیکت اورتمان، مدیر جهانی پروژه های خورشیدی در شرکت انرژی تجدیدپذیر آلمانی BayWa re که GroenLeven را در سال 2018 خریداری کرد، می گوید: «این ایده خورشیدی شناور در هلند زودتر از سایر کشورها مطرح شد.»

با الهام از نمونه هلندی، BayWa re گفت که اکنون سایت های خورشیدی شناور بیشتری را در کشورهای اروپایی مانند بلژیک، اتریش و فرانسه راه اندازی می‌کند.

شرکت‌های هلندی نیز به دنبال راه‌هایی برای کارکرد نیروگاه‌های خورشیدی در کنار تولیدات کشاورزی هستند. کارل کویج، مدیر توسعه کسب و کار فتوولتائیک (PV) در مقیاس بزرگ در شعبه هلندی شرکت برق سوئد، می‌گوید: «به جای اینکه مجبور باشیم بر سر اینکه چه کسی به زمین دسترسی پیدا کند، راه‌حل‌هایی برای استفاده مشترک از آن ارائه می کنیم.

یکی از پروژه‌های موسوم به Agri-PV شامل کشت توت‌فرنگی و تمشک در زیر سقف پنل‌های خورشیدی است که جایگزین پوشش پلاستیکی به‌طور سنتی کشاورزان می‌شود.

در نیمه راه‌آزمایشی چهار ساله، رهبران پروژه گفتند که گیاهان به دلیل محافظت از خورشید به 25 درصد آب کمتر نیاز دارند، که به طور بالقوه باعث صرفه‌جویی در آب در آینده‌ می‌شود که تغییرات آب‌وهوایی تابستان‌های گرم‌تر و خشک‌تر را به ارمغان می‌آورد.

منافع محلی باید در اولویت باشد

توسعه‌دهندگان خورشیدی هلندی می‌گویند که پروژه‌های جدید باید با منافع محلی در مرکز توجه قرار گیرند. به عنوان مثال، برنامه اقلیمی این کشور در سال 2019 تصریح می‌کند که پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر باید 50 درصد از انرژی سبزی را که تولید می‌کنند به ساکنان محلی اختصاص دهند.

در حالی‌که این امر الزام‌آور قانونی نیست، توسعه‌دهندگان تمایل دارند در جامعه سرمایه‌گذاری کنند برای مثال، از ارسال درصدی از انرژی تجدیدپذیر تولید شده به تعاونی های انرژی محلی، یا ایجاد یک صندوق اجتماعی اقتصادی برای بهبود بهره‌وری انرژی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    یاد بگیرید مسئولان مثلاً مسلمان

  • جواد

    لامپ اضافی خاموش