کد مطلب: ۸۰۴۲۵۷

کشورهای موفق در حوزه انرژی تجدیدپذیر: این قسمت دانمارک

کشورهای موفق در حوزه انرژی تجدیدپذیر: این قسمت دانمارک

اخیراً دانمارک در زمینه انرژی های تجدیدپذیر پیشتاز بوده و این کشور اسکاندیناوی در حال پیشروی در مسیر صفر خالص است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سراسر اروپا رقابتی بر سر استفاده بیشتر از انرژی تجدیدپذیر آغاز شده و کشورهایی نظیر دانمارک به سوی یک هدف مشترک از جمله جلوگیری از بحران‌های آب‌وهوایی و طبیعت حرکت می‌کنند.

منابع متنوع، رهبری سیاسی و ثروت به این معناست که مسیر رسیدن به صفر خالص در تولید کربن برای هر کشوری متفاوت است. اما نگاه کردن به نمونه‌های مثبت در این قاره می‌تواند به الهام بخشیدن و فشار به کشورهای دیگر برای پیروی از آن کمک کند. در این ماه، دانمارک برای نقش مستمرش به عنوان رهبر اقتصاد سبز در اتحادیه اروپا تقویت می‌شود. این را می‌توان از جمله دلایلی نام برد که چرا دانمارک کشور سبز در ماه آوریل است.

دانمارک پیشرو در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

جای تعجب نیست که دانمارک به عنوان یکی از سبزترین کشورهای اروپا در رادار ما قرار دارد. این کشور اسکاندیناوی در رتبه بندی‌هایی مانند شاخص عملکرد تغییر آب‌وهوا (CCPI) و شاخص عملکرد زیست محیطی یک کشور پیشتاز ثابت است.

براساس گزارش جدید اندیشکده انرژی Ember ، دانمارک در سال گذشته بالاترین سهم انرژی های تجدیدپذیر بیش از 60 درصد را در ترکیب برق خود از بین 78 کشور مختلف مورد مطالعه داشت.

دانمارک متعهد شده که تا سال 2030 انتشارات خود را 70 درصد در مقایسه با سطوح سال 1990 کاهش دهد. هدفی بسیار بلندپروازانه تر از هدف 55 درصدی اتحادیه اروپا است

دانمارک چه پروژه‌های مثبت دیگری در دست اقدام دارد؟

به گزارش یورونیوز ، دانمارک قصد دارد تا مساحت انرژی بادی در دریای خود را دو برابر کند و ظرفیت خود را تقریباً 5 برابر افزایش دهد و برق سبزی معادل بیش از 10 میلیون خانه را تامین کند. ماه گذشته، دانمارک اعلام کرد که در حال کار بر روی یک خط لوله فرامرزی برای تامین هیدروژن سبز آلمان تا سال 2028 است و روحیه همکاری دانمارک بسیار فراتر از مرزهای اروپا است.

دانمارک یکی از معدود کشورهایی است که از هدف سازمان ملل برای اعطای 0.7 درصد از درآمد ناخالص ملی به عنوان کمک خارجی برای کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی عبور کرده است.

در سال 2022، دانمارک اولین کشوری بود که به کشورهای در حال توسعه برای ضرر و زیان متعهد شد و 13.5 میلیون یورو را برای این امر متعهد کرد.

امسال دانمارک همچنین به هند کمک می‌کند تا رودخانه آلوده گنگ را از طریق یک پروژه تصفیه آب پاک کند.

دانمارک کجا عقب افتاده است؟

البته هیچ کشوری کامل نیست. بر اساس CCPI، دانمارک علیرغم اعتبار آب‌وهوایی قوی خود، همچنان برای محدود کردن گرمایش زمین به هدف توافق پاریس 1.5 درجه سانتیگراد تلاش خواهد کرد.

گزارش آوریل توسط اندیشکده بریتانیایی New Economics Foundations چشم‌انداز مثبت‌تری ارائه می‌دهد. دانمارک را در میان چهار کشور از جمله ایرلند، سوئد و لتونی قرار داد که از نظر مالی در مسیر حفظ هدف قرار دارند.

گزارش سال 2023 شورای دانمارک در مورد تغییرات اقلیمی همچنین نگرانی‌هایی را در مورد هدف این کشور در سال 2030 با انتشار گازهای گلخانه‌ای از نگرانی‌های ویژه ایجاد کرد.

با این حال، این‌ها به زودی می‌توانند توسط مالیات انتشار جدید مورد هدف قرار گیرند، مشابه مالیات دی اکسید کربن که دانمارک در ژوئن گذشته بر صنایع سنگین کربن اعمال کرد. مالیات پیشنهادی برای سفرهای هوایی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را بیشتر محدود کند.

در همین راستا سوالی مطرح می‌شود که آیا دانمارک برای دستیابی به اهداف خود به شدت به جذب و ذخیره کربن متکی است، زیرا ممکن است این فناوری تا سال 2030 در مقیاس بزرگ اجرا نشود.

به نظر می رسد دولت جدید دانمارک، هدف صفر خالص کشور را از سال 2050 به 2045 رسانده است. در این ماه، داستان‌های زیست محیطی مثبت دیگری از اروپا وجود داشته است. دولت هلند اعلام کرد که در سال‌های آینده 28 میلیارد یورو هزینه خواهد کرد تا تضمین کند که به اهداف آب و هوایی خود در سال 2030 دست خواهد یافت. لوکزامبورگ با حمایت شهروندانش طرح های جدید آب‌وهوایی جسورانه ارائه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.