کد مطلب: ۷۶۰۱۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

تولید یک سوم برق جهان با انرژی تجدیدپذیر

تولید یک سوم برق جهان با انرژی تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2025 به اصلی‌ترین منبع تولید برق جهان تبدیل می‌شود تا جای زغال سنگ را به عنوان سوختِ فسیلی آلوده‌کننده هوا بگیرد.

آمار‌های جدید این امیدواری را در دانشمندان ایجاد کرده که انرژی‌های تجدیدپذیر تا سه سال آینده به اصلی‌ترین منبع تولید برق جهان تبدیل می‌شود. یافته‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که در حال حاضر تقاضا برای برق در سطح جهانی، بسیار بالا بوده و در حال رشد است و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند سرانه هزینه‌های تولید برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2023 ، از این پس 90درصد تقاضای جدید حوزه برق تا سال 2025 توسط منابع انرژی پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید و انرژی هسته‌ای پوشش داده خواهد شد. این رشد در تولید برق به این معناست که انرژی‌های تجدیدپذیر ظرف سه سال به بزرگترین منبع برق جهان تبدیل خواهند شد؛ به طوری که انرژی‌های تجدیدپذیر 35 درصد برق جهان را تامین می‌کند و جای زغال سنگ را خواهد گرفت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: با اجرای این طرح، تقاضای روبه‌رشد جهان برای تولید برق تسریع می‌شود و بیش از دو برابر مصرف برق فعلی ژاپن در طول سه سال آینده قادر به تولید برق خواهیم بود. خبر خوب این است که انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای به اندازه‌ای سریع رشد می‌کنند که تقریباً تمام این نیازهای اضافی را برآورده خواهند کرد تا جایی که امید است بتوانیم مانع از تولید گاز گلخانه‌ای بیشتر به دلیل تولید برق شویم.

مهمترین منبع تولید برق در جهان

براساس گزارش یورونیوز ، زغال سنگ در حال حاضر 10325 تراوات ساعت (TWh) برق در سال تامین می‌کند که 36 درصد از کل تقاضای جهانی برق را تشکیل می‌دهد. تراوات ساعت، واحدی از انرژی است که معادل خروجی یک تریلیون وات برای یک ساعت است. به عبارت دیگر، زغال سنگ (سوخت آلوده) منبع شماره یک تولد برق در جهان است و پس از آن انرژی‌های تجدیدپذیر (29 درصد)، گاز (23 درصد) و انرژی هسته‌ای (9 درصد) قرار دارند.

اما قرار است این آمار و ارقام طی چند سال آینده تغییر کند.

تقاضای کلی برق از هم اکنون تا سال 2025 به میزان 9 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش را بیشتر از چین، هند و جنوب شرقی آسیا، با پروژه‌های زیرساختی و افزایش برق‌رسانی که تقاضای زیادی ایجاد می‌کند، به جهان تحمیل خواهد کرد. حال دانشمندان می‌گویند که امیدوارند با تصمیمات اتخاذ شده بتوانند این افزایش ناگهانی را توسط انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای برطرف کنند.

تا سال 2025، انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید 10799 تراوات ساعت برق در سال را تامین خواهند کرد که 35 درصد از کل تقاضای جهانی برق را شامل می‌شود. از سوی دیگر زغال سنگ 33 درصد از تولید برق را تامین خواهد کرد. گاز 21 درصد از کل تقاضای انرژی و انرژی هسته‌ای 10 درصد را تامین خواهند کرد.

زغال سنگ

جایگاه برق پاک در تولید کربن جهان

افزایش تولید برق و برق‌رسانی با انرژی تجدیدپذیر دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه کارشناسان در حوزه تغییرات اقلیمی است. مجموع آلایندگی دی اکسید کربن منتشر شده از تولید برق جهان در سال 2022، حداقل 13 میلیارد تن بوده است؛ رکوردی بالا برای کره زمین که این روزها با مشکلات عدیده آلودگی‌های کربی مواجه است. آژانس بین‌المللی انرژی در حال حاضر انتظار دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2025 کاهش یابد و صنعت برق اگر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کند، این هدف چندان دور از انتظار نیست.

با این همه، رسیدن به این هدف چالش‌هایی نیز به همراه دارد؛ در حال حاضر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی سریع نیست. بر اساس گزارش‌های هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC)، جهان باید انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال 2030 به میزان 45درصد کاهش دهد. پیشرفت آهسته صنعت تولید برق برای رسیدن به این هدف بسیار ضعیف است، زیرا که زیربنای بسیاری از بخش‌های دیگر مانند صنایع سنگین (نظیر فولاد و زغال سنگ) و حمل‌ونقل همچنان بر عهده سوخت‌های فسیلی قرار دارد. به عبارت دیگر، کربن‌زداییِ سریع نیازمند تعهد و سرمایه‌گذاری دولت است.

بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید:«دولت‌ها اکنون باید منابع کم‌آلاینده را فعال کنند تا سریع‌تر رشد کنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا جهان بتواند ضمن دستیابی به اهداف اقلیمی، تامین برق پاک را تضمین کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حبیب الله بختیاری

    می توانیم رتبه نخست یا دوم آسیا باشیم ،،،، خیلی از انرژی خورشیدی غافل مانده ایم ،،،،،به امید جمع آوری لوله های گاز

  • کرامت سلیمی

    یک موضوع جالب دیگر اینکه هم زمان با کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا همه کشورهای اروپایی تعداد زیادی از نیروگاه های به اصطلاح هسته ای را به بهانه تعمیرات و سرویس از مدار تولید برق خارج کردند.مثلا فرانسه تا الان از 58 نیروگاه به اصطلاح هسته ای خود 32 عدد ان را از مدار خارج کرده است و یا المان این نیروگاه ها را با سوزاندن ذغال سنگ همچنان پابرجا نگاه داشته است.یعنی این نیروگاهها گازی بوده اند و به دروغ وانمود می کرده اند که نیروگاه های هسته ای هستند.تمام نیروگاههایی که به عنوان نیروگاه هسته ای معرفی می شوند ، نیروگاههای گازی و بعضی از انها هم نیروگاه های زمین گرمایی هستند.چیزی به عنوان نیروگاه هسته ای مطلقا وجود ندارد.مگر تعمیرات و سرویس چقدر زمان می برد که باید چند ماه انها را از مدار خارج کنند.ان هم در فصل سرما.سرویس و تعمیرات اگر هم لازم باشد باید در بهار و تابستان صورت گیردکه به برق کمتری نیاز هست و بتوان به صورت دوره ای انها را دسته بندی و تعمیر کرد نه اینکه در فصل سرما اکثر انها از مدار خارج شوند.