کد مطلب: ۸۵۳۳۷۰

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

یک وسیله نقلیه برقی چقدر سبز است؟

یک وسیله نقلیه برقی چقدر سبز است؟

فاکتورهای فراوانی برای تعیین میزان سبز بودن و سازگار بودن وسایل نقلیه برقی وجود دارد. در گزارش زیر به چند فاکتور مهم اشاره کرده و تاثیر آنها را برا وسایل نقلیه شهری بررسی کرده‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آمریکا، متوسط میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای یک وسیله نقلیه برقی حدود یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای یک خودروی بنزینی است. این بدان معناست که رانندگی با EV می‌تواند در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به مبارزه با تغییر آب‌وهوا نقش داشته باشد. علاوه بر انتشار گازهای گلخانه‌ای، وسایل نقلیه برقی نیز آلودگی هوا کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید می‌کنند. این به این دلیل است که آنها موتور احتراق داخلی ندارند که گازهای مضر مانند اکسید نیتروژن و ذرات را تولید می کند. در کل، EV ها یک گزینه حمل‌ونقل سبزتر نسبت به خودروهای بنزینی هستند. آنها از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا کمتری تولید می‌کنند. با افزایش استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق، EV ها در آینده حتی سبزتر خواهند شد.

دلایل سبز بودن وسیله نقلیه برقی

دو دلیل برای اهمیت سبز بودن وسایل نقلیه وجود دارد. اولین مورد «سود» است. همانند خودروهای معمولی، خودروهای برقی بزرگتر حاشیه سود بیشتری ایجاد می‌کنند. دوم ترجیح مصرف‌کننده است؛ برای دهه‌ها، رانندگان به جای خودروهای کوچک‌تر، خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ را انتخاب می‌کردند و این اکنون در مورد خودروهای شارژ شده با باتری صدق می‌کند. رانندگان خودروهای برقی که از در دسترس بودن زیرساخت های شارژ نگران هستند، خواهان برد بیشتر و در نتیجه باتری‌های بزرگتر هستند. میانگین اندازه باتری‌ها از سال 2018 تا 2022 سالانه 10 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اکونومیست ، در حال حاضر هامر ev جنرال موتورز بیش از 4000 کیلوگرم وزن دارد که تقریباً یک کیا نیرو بیشتر از همتای غیر الکتریکی خود است. باتری آن به تنهایی به اندازه هوندا سیویک سنگین است. جنرال موتورز همچنین اخیرا از یک پیکاپ برقی شورولت سیلورادو با وزن 3800 کیلوگرم رونمایی کرده است که می‌تواند تراکتور را بکسل کند و تا 720 کیلومتر برد دارد. امسال تسلا قصد دارد تولید سایبرتراک الکتریکی خود را آغاز کند. چنین ماشین‌های عضلانی ممکن است بهایی پرداخت شود تا رانندگان پیکاپ را متقاعد کنند که برقی شوند. با این حال اندازه برای حومه شهرها نیز مهم است. آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی می‌کند که در سال گذشته بیش از نیمی از خودروهای برقی فروخته شده در سراسر جهان، خودروهای شاسی بلند بودند.

تأثیر وسایل نقلیه برقی بر کره زمین

در حال حاضر، خودروسازان می‌توانند استدلال کنند که هر چقدر هم که سکوهای برقی بزرگ باشند، تأثیر مثبتی بر روی کره زمین دارند. اگرچه تولید خودروهای برقی از جمله تامین منابع فلزات و مواد معدنی موجود در آنها گازهای گلخانه‌ای بیشتری نسبت به خودروهای معمولی تولید می‌کند، اما آنها به سرعت آن را از طریق عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای جبران می‌کنند. لوسین ماتیو از حمل‌ونقل و محیط‌زیست، می‌گوید: «حتی بزرگ‌ترین خودروهای برقی نیز نسبت به خودروهای معمولی، انتشار کربن در طول عمر کمتری دارند. این حتی در مکان‌هایی که برق زغال‌سنگ زیادی دارند، مانند چین، صادق است.

اما در دراز مدت، به دلایل اقتصادی و زیست محیطی، روند باتری‌های بزرگتر ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. اولاً، هرچه باتری بزرگتر باشد، فشار بیشتری روی زنجیره تأمین وارد خواهد شد. اگر اندازه باتری افزایش یابد، احتمال کمبود لیتیوم و نیکل وجود دارد. این امر هزینه باتری‌های لیتیوم یونی را افزایش می‌دهد و سودآوری خودروسازان را تضعیف می‌کند.

دوم، برای شارژ باتری‌های بزرگتر به روشی بدون کربن، نیاز به الکتریسیته کم کربن بیشتری دارد. که ممکن است تنگناهایی در شبکه ایجاد کند. سوم، هر چه فشار بر منابع کمیاب حیاتی برای تولید خودروهای برقی بیشتر باشد ، ساخت خودروهای برقی مقرون به صرفه برای برق‌رسانی به بازار انبوه، دشوارتر خواهد بود. این امر کربن زدایی کلی حمل‌ونقل را کند می‌کند. در نهایت، ایمنی وجود دارد. نه تنها یک تانک جنگی که صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در یک چشم به هم زدن انجام می‌دهد برای هر کسی که اتفاقاً سر راهش قرار می‌گیرد، مسئولیتی ندارد. لاستیک‌ها، ترمزها و فرسودگی در جاده‌ها نیز آلاینده‌های خطرناکی تولید می‌کنند که با سنگین تر شدن وسایل نقلیه بدتر می‌شود.

دولت‌ها راه‌هایی برای تشویق خودروهای برقی به کوچک شدن دارند. مهمترین چیز حمایت از توسعه زیرساخت شارژ است که باعث کاهش برد و ارتقای خودروهای کوچکتر می‌شود. مالیات‌ها می‌تواند وسایل نقلیه سنگین تر را جریمه‌کند و یارانه‌ها می‌تواند خودروهای سبک تر را ارتقا دهد.

بازار وسیله نقلیه برقی

جیم فارلی، مدیرعامل فورد اخیراً گفته است که خودروسازان نمی‌توانند با باتری‌های دوربرد درآمد کسب کنند. مری بارا در جنرال موتورز، گامی غیرمنتظره را برداشته است و طرح بازنشستگی خودروی مقرون به صرفه Chevy Bolt ev را معکوس کرده است . در اروپا، خودروسازانی مانند فولکس واگن در حال ساخت خودروهای برقی کوچکتر و ارزان‌تر هستند. گفته می‌شود تسلا در حال برنامه‌ریزی یک مدل جمع و جور ساخته شده در مکزیک است.

فشار تا حدودی ناشی از رقابت است. چین کارایی باتری را بالاتر از بزرگی می‌داند و امیدوار است با مارک‌های سبک‌تر و ارزان‌تر مانند byd در بازارهای خارج از کشور حضور پیدا کند. نوآوری در باتری‌های مبتنی بر شیمی حالت جامد یا یون سدیم نیز ممکن است ev را کارآمدتر کند. در حال حاضر، رانندگانی که پول زیادی برای ولخرجی دارند، بدون شک از نمایش مدارک کم کربن خود از نقطه نظر یک suv بزرگ یا کامیون هیولا لذت خواهند برد. و بنابراین آنها باید تا زمانی که متوجه شوند که ممکن است برق رسانی را برای بقیه بشریت کمتر در دسترس قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.