کد مطلب: ۵۷۵۸۳۸

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت/ خواب جدید مجلس برای کسب و کارها

تداوم نگرانی‌ از طرح صیانت/ خواب جدید مجلس برای کسب و کارها

بحث‌ها در مورد طرح صیانت فروکش کرده است اما بررسی آن در مجلس، با حضور موافقان و در غیاب منتقدان، ادامه دارد. به گفته فعالان حوزه فناوری اطلاعات تصویب این طرح، می‌تواند چالش‌های زیادی را برای کاربران ایجاد کند. در این میان، رسیدگی به طرح دیگری نیز در مجلس جریان دارد که نگرانی‌ کسب و کارها را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتشار فیلم گفتگویی که در آن، بغض یک کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات در هنگام صحبت از طرح صیانت می‌شکند، بار دیگر توجهات را به این طرح جلب کرد.

کسب و کارها همچنان نگران تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی هستند؛ نگرانی‌ای که چندان هم بیراه نیست چرا که ظاهرا بررسی آن پشت درهای بسته کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه دارد.

از سوی دیگر، بررسی طرح «طرح الزام به انتشار داده و اطلاعات» کسب و کارهای آنلاین را نگران دسترسی به داده‌های مورد نیاز خود کرده است.

ادعاهای غیرمستند در مورد اطلاح طرح صیانت

به گفته میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات، رسیدگی به طرح صیانت متوقف نشده و در کمیسیون مربوطه بدون حضور کارشناسان و منتقدان و با دعوت از مدافعان طرح، در حال بررسی است.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: برخی نمایندگان، در فضای مجازی ادعاهایی در مورد اصلاح آن مطرح کرده‌اند که تا پیش از انتشار رسمی قابل استناد نیست.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات توضیح می‌دهد: اشکالات اصلی طرح به قوت خود باقی مانده و احتمالا برای آرام کردن اعتراض‌ها دو ماده آن حذف شده است.

به گفته نوری، یکی از آنها مربوط به کاهش پهنای باند پلتفرم‌های خارجی است که نمونه داخلی دارند. اما با حذف این ماده موضوع منتفی نشده بلکه تصمیم‌گیری در مورد آن به کمیسیون عالی تنظیم مقررات سپرده شده است.

اصل قانون مشکل دارد/ تفسیرپذیری نقطه ضعف طرح!

او تاکید می‌کند: اصل این طرح زیر سوال است. چرا که طرح صیانت در صورت تصویب، به قانونی بسیار تفسیرپذیر تبدیل می‌شود و کمیسیون مورد نظر هر تصمیمی می‌تواند بگیرد. حتی مشخص نشده که نمونه داخلی پلتفرم‌ها و اپلیکشن‌ها، در چه صورتی می‌توانند جایگزین اپ‌های خارجی باشند.

نوری می‌گوید: اکنون برخی از مدافعان طرح صیانت، به کاربران اطمینان خاطر می‌دهند که قرار نیست اپ‌ها و پلتفرهای خارجی مسدود یا نمونه‌های بی‌کیفیت داخلی، جایگزین آنها شوند اما زمانی که این طرح به قانون تبدیل شود، خود طراحان و نمایندگانی که آن را تصویب کرده‌اند نیز نمی‌توانند پاسخگوی تبعاتش باشند.

چه کسانی باید نگران باشند؟

این فعال حوزه فناوری اطلاعات تاکید می‌کند: محدودیت‌هایی که در طرح صیانت وجود دارد دامن گروه‌ها و اقشار مختلفی از جامعه را می‌گیرد که جمعیت بزرگی از مردم را تشکیل می‌دهند.

به گفته او، کسب و کارهای آنلاین یا فعال در بستر شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان و محققان، افرادی که در ایران هستند اما درآمد دلاری دارند مانند یوتیوبرها یا گیمرها و فعالان حوزه رمزارز از جمله کسانی هستند که تحت تاثیر تصویب طرح صیانت قرار می‌گیرند.

حریم خصوصی کاربران در خطر!

نوری می‌افزاید: حتی افرادی که از اپ‌ها یا فضای مجازی استفاده روزمره غیرکسب و کاری می‌کنند نیز ممکن است دچار چالش‌هایی شوند چرا که محتوای موجود در برخی از پلتفرم‌های خارجی لزوما در نمونه‌های داخلی آنها در دسترس نیست.

این کارشناس فناوری اطلاعات می‌گوید: برخی اپ‌های ایرانی نیز سابقه خوبی در حفاظت و حمایت از داده‌های کاربران و حریم خصوصی آنها ندارند. جدیدترین نمونه آن اقدام روبیکا در کپی کردن اطلاعات افراد از اینستاگرام است.

به گفته نوری، پس از حذف این اپ از گوگل پلی که با گزارش‌های کاربران ناراضی صورت گرفت، شورای عالی فضای مجازی به جای حمایت از آنها، از روبیکا حمایت کرد که این واکنش، با ادعای صیانت از حقوق کاربران در تضاد بود.

خطر انتشار بدافزارها

موضوع امنیت سایبری و حریم خصوصی، از نظر جواد دادگر، کارشناس فناوری اطلاعات نیز یکی از چالش‌های اصلی طرح صیانت است.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، به تجربه شکل‌گیری پوسته‌های جایگزین تلگرام و افشای داده‌های کاربران اشاره می‌کند و می‌افزاید: حالا نیز اگر برای مثال گوگل پلی محدود شود، مارکت‌های جایگزین ممکن است به بستر انتشار بدافزارها تبدیل شوند.

سال‌های سخت، پیش‌روی کسب و کارها

از سوی دیگر، به اعتقاد عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با توجه به تعداد طرح‌های ضد کسب و کاری که اکنون در مجلس مطرح است، کسب و کارها سال‌های سختی را پیش رو دارند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه بسیاری از نمایندگان و مسئولان اجرایی هیچ سابقه‌ای در حوزه کارآفرینی ندارند و بیشتر آنها پیش از حضور در مجلس یا دولت، در نهادهای دولتی و حاکمیتی مشغول به کار بودند.

این فعال صنفی می‌افزاید: متاسفانه نظرخواهی از بخش خصوصی واقعی نیز صورت نمی‌گیرد حتی اگر قرار باشد در جلسه‌ای از فعالان اقتصادی دعوت شود، این افراد از کسب و کارهای خصولتی انتخاب می‌شوند.

خواب جدید مجلس برای کسب و کارها!

در روزهای اخیر طرح دیگری در رسانه‌‌ها مورد توجه قرار گرفته که ظاهرا از پاییز سال گذشته در دستور مجلس قرار داشته اما اکنون رسیدگی به آن جدی‌تر شده است. این طرح « الزام به انتشار داده و اطلاعات »، نام دارد که بر خلاف عنوانش، دسترسی به داده‌های دولتی را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین برای خدمات خود به این داده‌ها نیاز دارند حالا نگرانی‌هایی نیز در این حوزه شکل گرفته است. اما این نگرانی تا چقدر جدی است؟

به گفته طالبی، تا زمانی که کمیسیونی تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای آنلاین وجود نداشته باشد و کمیسیون‌هایی چون فرهنگی و صنعت در مورد این حوزه تصمیم‌گیری کنند، همیشه نگرانی‌هایی برای تصویب قوانین محدودکننده وجود دارد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فعلا که خودشون دارن با تویت و فیلتر شکن احوالپرسی میکنند

    • ناشناس

      ستون اینا اینترنشون فیلتر نیست و سرعتشون مثل همه جای دنیاست!

  • ناشناس

    واقعا برای خودم مردم و کشورم متاسفم که باید از همه چیز تحریم و محروم و عقب مانده باشیم تا حالا تصمیمی گرفته شده ایا که ما رو با جهان متصل کنه تا پیشرفت بیشتری داشده باشیم لطفا وطن پرست باشید تا به نابودی کشیده نشویم

    • ناشناس

      همین وطن پرستی هممونو به باد داده

  • ناشناس

    به این جمله خبر خوب دقت کنید :
    “رسیدگی به طرح صیانت متوقف نشده و در کمیسیون مربوطه بدون حضور کارشناسان و منتقدان و با دعوت از مدافعان طرح، در حال بررسی است.”
    این یعنی الا و بلا و به هر قیمتی باید طرح اجرا بشه،نظر کسی مهم نیست،هرکس موافق با ما هست کنارماست ،هرکی مخالفه ،به درگ ،حالا میخواد این مخالف نماینده باشه یا کل ملت.
    آدم گریه کنه به این وضعیت یا بخنده به حماقت اینا

  • ناشناس

    هدر رفت وقت و انرژی و کاملا به ضرر مردم….بنظرم تلاش و انرژی خود را بر مسائل بسیار مهمتری که کم نیستن بزارن.

  • حسین

    اینکه شما نمی فهمید که این طرح فیلتر نیست و سازمان دهی فضای مجازی هست مشکل عجیبیه؟!

    • مرتضی

      سلام دوست عزیز
      لطف کن برو سه بار با دقت کامل این طرح بخون و قسمت عقلانی مغزت خوب تحلیلش کن و بعدش در موردش تحقیق کن و نظرات کارشناس های حوزه تکنولوژی و کارافرینا بپرس .ببینم باز همین حرف میزنی یانه.موفق باشی

  • ناشنای

    سلام همش بهونه کسب و کارهاست. مردم تفریح جز اینترنت ندارن چی داریم دیگه مگه زندگی من شده یعنی تو تفریح بازی آنلاین همینم بگیرین یکدفعه بگین بمیر دیگه

  • یوسف فرشیدی

    قانون صیانت هم لازمه و هم واجب.
    نمیدونم چرا فقط باید توی ایران قانونی در مورد فضای سایبر نداشته باشیم.البته در تدوین این قانون لازم و واجب باید همه جوانب سنجیده بشود و اجرای این قانون باید بصورت تدریجی باشه نه یکباره و در ضمن باید توجیهات لازم دراین خصوص توسط کارشناسان و رسانه ملی صورت بگیره تا مثل قضیه بنزین نشه که یهو ملت رو بدون اقناع فکری و توجیهات لازم، غافلگیر کردند.

    • ناشناس

      تو که نمیخوای از اینترنت استفاده کنی، نکن به ما چه با این طرز فکرت بدرد زمان بوق میخوری??

  • علی

    میشه بگین دقیقا چه قدم خیری برای مردم و جوانان برداشته میشه

  • ناشناس

    بحث جایگزینی برنامه های داخلی نیست
    شما فرض کنید اپارات رو ساختن ب عنوان ورژن داخلی یوتیوب
    شما فقط نرم افزار رو میسازین نه مطالب و کاربرا و اطلاعات موجود توی اون برنامرو
    این قضیه هزار تا مثال داره
    تو کشور ما وقتی حتی یه فلش هم تولید نمیشه چطور نتیجه گرفتن بستری به این بزرگی و عظمتی رو خودشون از صفر پایه گزاری کنن
    مگه وقتی اومدن مرورگر بزنن همین ذره بین چقد به درد نخوره
    سیب میزنی کوه میاره برات
    قدرت فضای اینترنت به همه گیری و مشترک بودن بین تمام دنیاست
    اساس اینترنت اینه ک همه باهم تو تولید مطلب شریک باشن تا بستر اینترنت بزرگ تر بشه
    اینکه شماها بخاین با بستن در های این حوزه کمکی کنید هیچ منطقی پشتش نیست
    این کار ی خودکشی مطلقه

  • ناشناس

    واقعا بدترین نوع توهین به وزیر ارتباطات همین بود. اگر وزیر مطیع مجلسه و بی اختیاره؟!! پس اصلا چرا وزیر گذاشتید خب خودتون هم تصویب میکردید و هم اجرا.
    حقیقت اینه که اپلیکیشن های ایرانی جوابگوی نیاز های مردم نیستند. همین اپلیکیشن شاد چقدر دانش آموز ها رو اذیت کرد. جوری بود که دیگه خود معلم ها میگفتن بیایین داخل واتس آپ. در کل اپلیکیشن های ایرانی نه تنها کارایی لازم رو ندارن بلکه ابزاری برای جاسوسی از کاربران هستن. و دقیقا وارد حریم خصوصی کاربران میشن. برای همین گوگل پلی اومد و روبیکا رو حذف کرد. عجیبه که به نام حمایت از کاربر دارین این کار رو انجام میدین. عجیبه که به نام حمایت از کاربر دارین جیب یک عده افراد سودجو و ثروتمند رو پر میکنین. حقیقت رو نمیشه کتمان کرد. به جای حمایت از کسب و کارها فقط به فکر پر کردن جیب ثروتمندان هستین. خدا رو شکر که خدا با اون همه عظمتش جلوی هوایی که تنفس میکنیم و آبی که میخوریم رو به بهانه حمایت از سلامت کاربران نگرفته. کم فشار اقتصادی از اونور رومون هست شما هم ازینور فشار میارین قویترین مرد جهانم که باشه وسط این همه فشار که از دو طرف میاد له میشه…