خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۹۴۸۵

اخبار فناوری روز

کارت‌های هوشمند ملی به دست مردم می‌رسد؟

کارت‌های هوشمند ملی به دست مردم می‌رسد؟

دستور رئیس‌جمهور دستور تامین اعتبار تولید کارت هوشمند ملی، توضیحات معاون فنی پلیس فتا در مورد گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی و روند صعودی ارزش بیت‌کوین، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در شرایطی که بسیاری از مردم از آماده نشدن کارت‌های هوشمند ملی خود گلایه دارند و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اخیرا این طرح را شکست‌خورده دانسته است، رئیس‌جمهور دستور تامین اعتبار تولید کارت هوشمند ملی را صادر کرد.

آنگونه که دیجیاتو گزارش داده، حسن روحانی دستور لازم را برای تأمین اعتبار مورد نیاز برای تامین بدنه و تراشه کارت هوشمند ملی، به سازمان برنامه و بودجه صادر کرد.

سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال گفته است که بر این اساس، اگر چاپخانه دولتی ماهانه یک میلیون عدد بدنه کارت از نوع تولید داخلی تأمین کند، حدود ۱۰ میلیون ایرانی طی ۱۰ ماه کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند. اگر تعداد بدنه‌ی کارت بیشتری تولید شود، این روند سرعت می‌گیرد.

چگونگی گردش مالی سایت‌های شرط‌بندی

این روزها بحث سایت‌های شرط‌بندی و مبارزه با کلاهبرداری‌‌های آنها، در جامعه داغ شده است. به گزارش تجارت‌نیوز سرهنگ علی نیک‌نفس، معاون فنی پلیس فتا با حضور در یک برنامه تلویزیونی در همین رابطه از شناسایی و مسدودسازی پنج هزار سایت شرطبندی خبر داده و در عین حال گفته است که بسیاری از آنها با استفاده از دامنه‌های جدیدی، بار دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

او در پاسخ به پرسش مجری برنامه در مورد علت ممانعت نکردن از فعالیت سایت‌های شرطبندی در بستر شاپرک و سیستم بانکی کشور، می‌گوید: : همکاری‌های خوبی در این مورد شکل گرفته است، اما چرخه پرداخت آنها که مهم‌ترین ابزار زنده نگاه داشتن این جرم بسیار سنگین و سازمان یافته است، از طریق ابزارهای پوششی، کارت‌های اجاره‌ای و واسطه‌ای، شبکه پولشویی و انتقال وجوه را پنهان می‌کند.

به گفته نیک‌نفس، بانک مرکزی و دادستانی در حال همکاری با پلیس فتا هستند، الگوریتم‌های کشف این جرایم در داد‌های بانکی نیز در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و اقدامات مسدودسازی در حال انجام است؛ اما سیستم سایت‌های شرط‌بندی پویاست؛ آنها از کارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌کند که البته افراد اجاره‌دهنده نیز شریک جرم محسوب می‌شوند.

او به خانواده‌ها توصیه کرد که مراقب فرزندان خود باشند.

روند صعودی ارزش بیت‌کوین

آی‌تی رسان از دنیای فناوری خبر داده است که ارزش تحقق‌یافته بیت‌کوین بار دیگر به بالاترین رقم در تاریخ رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت بیت‌کوین در حال افزایش است؛ اما قیمت تنها مولفه‌ای نیست که موفق به رکوردشکنی شده است. بر اساس اعلام وبسایت سنجش داده موسوم به Glassnode امروز ارزش تحقق‌یافته بیت‌کوین به سقف تاریخی خود معادل 7670.15 دلار رسیده است.

ارزش تحقق‌یافته با قیمت واقعی بیت‌کوین تفاوت دارد. قیمت واقعی به ارزش سکه‌های مورد استفاده اشاره دارد؛ در حالی‌که ارزش تحقق‌یافته نشان‌دهنده ارزش رمزارزهای فعال بوده و سکه‌های مفقود شده یا رمزارزهای پایه که برای سال‌ها در کیف‌های پول معطل مانده‌اند را شامل نمی‌شود. این فاکتور از طریق تقسیم ارزش تحقق‌یافته بازار بر منبع در حال گردش محاسبه می‌شود.

بر اساس داده‌های وبسایت CoinMarketCap قیمت فعلی بیت‌کوین امروز با عبور از مرز 19 هزار دلاری پیشین به 19171 دلار رسید. این رقم از افزایش 4.42 درصدی ارزش بیت‌کوین طی مدت 24 ساعت گذشته حکایت دارد.

انسان مصنوعی سامسونگ در گلکسی S21 اولترا؟

زومیت نیز از دنیای فناوری گزارش داده است که گلکسی S21 اولترا دارای دستیار دیجیتال شبیه فیلم «Her» می‌شود.

بر اساس این گزارش، نئون «انسان مصنوعی» سامسونگ است که سال گذشته در قالب پروژه‌ای جاه‌‌طلبانه معرفی شد. حال شایعه‌ای از احتمال حضور نئون در گلکسی اس ۲۱ اولترا خبر می‌دهد.

نئون می‌تواند دقیقا همچون انسان‌ها حرف بزند و در مواقع لازم، با طرف مقابل هم‌دردی کند. در وب‌سایت رسمی نئون به «انسانی مصنوعی» اشاره می‌شود که «شبیه انسان‌های واقعی است و همچون آن‌ها رفتار می‌کند و توانایی ابراز احساسات و نمایش هوش دارد.»

غول‌های فناوری به اروپا جریمه می‌دهند؟

دیجیاتو از احتمال محکومیت غول‌های فناوری به پرداخت جریمه‌‌های میلیارد دلاری در اتحادیه اروپا خبر داده است.

بر اساس این گزارش، طبق پیش‌نویس قوانین جدید اتحادیه اروپا، غول‌های فناوری آمریکایی شامل آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل شاید مجبور به تغییر روش کسب و کار خود در کشورهای اروپایی شوند یا اینکه ۶ تا ۱۰ درصد درآمد سالیانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

این قوانین جدی‌ترین تلاش کشورهای اروپایی برای مهار قدرت بی‌اندازه غول‌های فناوری آمریکایی محسوب می‌شود. این شرکت‌ها حجم بالایی از داده‌ها و پلتفرم‌های آنلاینی که هزاران کمپانی و میلیون‌ها شهروند اروپایی به آن‌ها وابسته هستند را کنترل می‌کنند.

طبق گزارش رویترز، این کشورها همچنین از ناامیدی کمیسیون اروپا برای پیگیری پرونده ضدانحصار خود علیه این کمپانی‌ها خبر داده‌‌اند. به گفته منتقدان، گوگل مشکل مطرح شده را برطرف نکرده. البته اتحادیه اروپا در این زمینه تنها نیست و با افزایش قدرت این کمپانی‌ها، نظارت جهانی و همچنین تحقیقات درباره آن‌ها در حال افزایش است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خانم اسلامی تورو خدا سهام عدالت رو پیگیری کن فارابی رو پیگیری کن الان چهارماهه سهام نه فروش داره نه واریز تورو به قران پیگیری کن کارگزاری فارابی رو

  • ناشناس

    بعد از ۳ سال امروز گفتن بیا کارت ملیتو بگیر

  • محبوب نیا

    خسته نباشید عرض میکنم‌خدمت ابوترابی واقعا خیلی وقت گذاشتن برای محاسبه.‌چه دقیق حساب کردن ماهانه یک میلیون کارت و تو ده ماه ده میلیون.‌احتمالا ایشون خیار گوجه وانتی نبودن که با بلندگو میگن خیار کیلویی ۱۰تومن ۵کیلو ۵۰تومن????

  • ناشناس

    حسن کلیدساز گفته کارت ملی ها رو زود صادر کنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    حسن خبرداری بنزین گرون شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    برو بخواب دورت تموم شد…………………………………………………………………………………………………………………