کد مطلب: ۷۵۳۹۳۳

ویژگی نئوبانک های جهانی/ تفاوت نئوبانک با بانک‌های سنتی چیست؟

ویژگی نئوبانک های جهانی/ تفاوت نئوبانک با بانک‌های سنتی چیست؟

نئوبانک ها به دلایلی از جمله تسهیل فعالیت‌ها و خدمات بانکی مورد استقبال خوبی قرار گرفته و رشد خوبی را در سراسر جهان تجربه کردند. بر اساس آمارهای به دست آمده نیز بازار جهانی نئوبانک با نرخ CAGR بیش از 47 درصد در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال 2028 به 722.60 میلیارد دلار برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نئوبانک ها در چند دهه اخیر که اینترنت فراگیرتر شده است، در جهان جایگاه خوبی در میان مشتریان پیدا کرده‌اند، چرا که این نوع از بانکداری خدمات بانکی را بسیار برای مشتریان راحت‌تر و ارزان‌تر کرده است.

این سیستم بانکداری جدید به طور رسمی از سال ۲۰۱۵ میلادی پا به عرصه رقابت با بانک‌های سنتی گذاشتند و به تدریج در نقاط مختلف جهان مورد استقبال قرار گرفتند. نئوبانک‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر از بانک‌های سنتی هستند و می‌توانند کل نمونه کارهای مالی را در یک سیستم عامل واحد ادغام کنند.

همچنین، در طول همه‌گیری بیماری کرونا، شکاف میان خدمات بانک‌های سنتی و توقعات مشتریان بیشتر شد و ناسازگاری میان بانک‌های سنتی و مشتریان افزایش یافت. این اتفاق باعث شد که نئوبانک‌ها در سراسر جهان با کمک بانک‌های شریک خود به ارائه خدمات بپردازند و اتفاقا با استقبال خوبی مواجه شدند.

بر اساس آمارهای به دست آمده نیز بازار جهانی نئوبانک با نرخ CAGR بیش از 47 درصد در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال 2028 به 722.60 میلیارد دلار برسد.

کدام نئوبانک‌های جهانی محبوب‌ترند؟

از مجموع ۲۷۰ نئو بانکی که در Financial Brand ثبت نام کرده‌اند تعداد ۱۰ مورد که دارای بالاترین تعداد کاربر یا مشاغل ثبت شده بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود ارائه چه خدماتی توسط آن ها موجب جذابیت بیشتر شده است.

Tinaba: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۵ در ایتالیا تاسیس شد و در حال حاضر با ۱۱ تا ۵۰ نفر کارمند، تعداد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مخاطب هدف را از طیف مصرف کنندگان دارا است.

این نئوبانک در دسته‌بندی بانکداری دیجیتال و وام‌دهی فعالیت می‌کند و مشخصا در زمینه حساب بانکی با پشتیبانی Banca Profilo همراه با کارت اعتباری، وام‌رهنی و حساب پس انداز فعال است. وب سایت آن tinaba.bancaprofilo.it است.

GoFundMe: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۱۰ در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین ۲۵۱ تا ۵۰۰ نفر، تعداد ۴۹۱ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف کنندگان و مشاغل را دارد.

این نئوبانک در دسته‌بندی وام‌دهی فعالیت می‌کند و یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری تامین مالی جمعی crowdfunding برای انواع نیاز‌ها است، وب‌سایت آن gofundme.com است.

Paypal: دفتر مرکزی این شرکت در سال ۱۹۹۸ در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۱۰ هزار نفر کارمند، ۳۷۷ میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف‌کنندگان و مشاغل را دارد.

این نئوبانک در دو دسته‌بندی پرداخت‌ها و ابزار‌های PFM فعالیت می‌کند و در پرداخت برای دو طیف فوق، وام‌های اقساطی و خرید رمز ارز مفید واقع می‌شود.

WeBank: این نئوبانک چینی دارای ۲۰۰ میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف کنندگان است. این نئوبانک در بانکداری دیجیتال فعالیت دارد و یک بانک تجاری خصوصی با تمرکز آنلاین است که از نرم‌افزار امنیتی شناسایی چهره استفاده می‌کند. وب سایت آن webank.com است.

Square: وام‌دهی و پرداخت‌های آنلاین از فعالیت‌های اصلی این نئو‌بانک هستند. همچنین، فروش محصولات و خدمات، مدیریت پول و پرداخت، دادن بینش کسب‌وکار با وام‌های تجاری کوچک را انجام می‌دهد. وب سایت آن squareup.com است.

نئو‌بانک‌هایی از قبیل چایم، اوپِن و افیرم راهکار‌های نوآورانه‌ای به کمک بانک‌های شریکشان ارائه می‌دهند. شرکایی از قبیل بانک سلتیک ، بانک آی‌سی‌آی‌سی‌آی و بانک گرین دات در صنعت نئوبانک پیشگام هستند و راهکار‌‌های بانکی ارائه می‌دهند.

این‌ها تنها پنج نئو‌بانک جهانی بودند که به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال می‌پردازند و فعالیت‌های بانکداری برا برای مشتریان تسهیل کرده‌اند. در جهان و حتی در ایران هم نئو‌بانک‌هایی مانند بلوبانک و بانکینو در حال رشد هستند. چرا که در دنیای امروزی که اینترنت می‌تواند تمام نیازها را به راحتی برطرف کند، بانک‌های دیجیتال هم با استقبال خوبی مواجه می‌شوند.

تفاوت نئوبانک با بانک‌های سنتی

نئوبانک‌ها به دلیل تفاوت‌های محسوسی که با بانک‌های سنتی داشتند، محبوب شدند، اما چرا؟ چون بانک‌های سنتی دارای بستر خدمات و شعبه‌های خدمات بانکی فیزیکی هستند، اما نئوبانک‌ها کاملا دیجیتالی و آنلاین هستند. با استفاده از خدمات ارائه شده توسط این بانک ها می توان به راحتی در خانه، پرداخت‌ها، نقل و انتقالات و سایر معاملات را انجام داد.

بانک‌های سنتی هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های ساختمان، برق و … دارند که از مشتریان به صورت خدماتی مانند صورت حساب بانکی دریافت می‌کنند در حالی که نئو بانک‌ها چنین هزینه‌هایی ندارند.

هر فرآیند بانکی مانند تایید یا افتتاح حساب در مورد بانک‌های سنتی طولانی است زیرا به صورت دستی انجام می‌شود اما نئوبانک‌ها خدمات خود را به صورت اتوماتیک و با سرعت زیادی انجام می‌دهند.

بانک‌های سنتی برای پشتیبانی مشتری به شخص یا تلفن متکی هستند در صورتی که نئو بانک ها برای پشتیبانی از بات و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. همچنین برای بانک‌های سنتی مجوز کامل بانکی به منزله مجوز است، در حالی که نئو بانک‌ها دارای مجوز جزئی یا کامل هستند.

بازارهای توسعه‌یافته‌ای مانند اروپا، آمریکا و بریتانیا روند تغییرات قانونی را آغاز کرده‌اند که فضای مساعدی برای نئوبانک‌ها می‌سازد. استفادۀ نئوبانک‌ها از آخرین فناوری‌های روز دنیا به بانک‌های سنتی فشار می‌آورد تا خودشان را به‌روز کنند و بتوانند بهتر به نیازهای مشتریان رسیدگی کنند و میزان حفظ مشتری را افزایش بدهند.

در نهایت باید گفت که دلیل رشد نجومی نئوبانک ها در جهان فرصت‌های زیادی است که برای محرومان از خدمات بانکداری سنتی ایجاد می‌کنند که در طی زمان به ویژه همه‌گیری مشتاق این فرصت‌ها شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.