کد مطلب: ۳۷۱۲۲۲

گرم‌شدن کره زمین، خطرناک‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم!

گرم‌شدن کره زمین، خطرناک‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم!

بررسی‌های آماری روند گرم‌شدن کره زمین را اثبات کرده، با این‌حال هنوز افراد زیادی هستند که گمان می‌کنند موضوع گرم شدن کره زمین یک دروغ تجاری است. عباراتی جنجالی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی از دهان رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ بیرون بیاید. «تمام این حرف‌های گرم‌شدن کره زمین، همه‌اش کلکه، همه‌اش کلکه، این یه

بررسی‌های آماری روند گرم‌شدن کره زمین را اثبات کرده، با این‌حال هنوز افراد زیادی هستند که گمان می‌کنند موضوع گرم شدن کره زمین یک دروغ تجاری است. عباراتی جنجالی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی از دهان رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ بیرون بیاید. «تمام این حرف‌های گرم‌شدن کره زمین، همه‌اش کلکه، همه‌اش کلکه، این یه روش تولید پوله، باشه؟ همه‌اش کلکه.»

در این قسمت از مجموعه پادکست‌های آکادمی تجارت‌نیوز همین سوال مطرح شده است: گرم‌شدن کره زمین چقدر جدی است و چرا تقریبا تمام ما این موضوع را نادیده می‌گیریم؟

دانشمندان در سال 2000 سناریوهای متعددی را برای ادامه روند گرم‌شدن کره زمین تصور می‌کردند. سناریوهایی که به سه دسته خوش‌بینانه، متعادل و بدبینانه دسته‌بندی می‌شد. به نظر دانشمندان وضعیتی که ما امروز در آن هستیم از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های سال 2000 هم بدتر است.

اگر بخواهیم با همین روند به تولید گازهای گلخانه‌ای , و از بین بردن منابع طبیعی ادامه بدهیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور باید کلمه منجمد را از عبارت اقیانوس منجمد شمالی حذف کنیم. چیز دیگری که بعد از این اتفاق ممکن است برای همیشه حذف شود، شاید نسل بشر باشد.

سعید باقری از موسسه تحقیقاتی آوی (Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research) معتقد است که این بدترین چیزی نیست که ممکن است اتفاق بیفتد. او باور دارد که دانشمندان هنوز نمی‌دانند خطرناک‌ترین رخداد ممکن چه چیزی می‌تواند باشد و این خیلی خطرناک است. رخدادی که ما از کیفیت و شدت آن کاملا بی‌خبریم و نمی‌دانیم که باید خود را برای چه اتفاقی آماده کنیم.

از سوی دیگر دکتر مرتضی تهامی‌پور از دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی باور دارد که باید روش‌های نوینی برای محیط‌زیست کشور و ارزش‌گذاری منابع طبیعی تعریف شود.

اما شما به‌عنوان یکی از ساکنین این کره خاکی چقدر نسبت به مسئله محیط‌زیست حساس هستید؟ آیا کالاهایی را خریداری می‌کنید که ردپای کربنی (carbon footprint) کم‌رنگ‌تری داشته باشند؟ نگرانی اقتصاددان‌ها این است که با بد شدن اوضاع اقتصادی کشور و در بده‌بستان میان محیط‌زیست-درآمد، زیست‌بوم‌ها به‌طور کامل فدا شوند و در تب بیماری هلندی ، کسی به آثار جانبی منفی تولید هزاران دستگاه خودرو هیچ توجهی نداشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساناز

    سلام. چه قدر این مطلب به موقع بود. ممنون.

  • حمید محمد پور یقینی

    باسلام من سواد ندارم چهل سال تعمیرکار یخچال بودم کره زمین توسط نفت خنک میشود هرچه نفت کم میکنید اینگارگاز یخچال نشتی دارد کم کم جایخی گرم میشود زحمته همین لحظه یخچال خودتان را برسی کنید چراپشت یخچال داغه داخلش سردپس هرکس هر کاری ازدستش میاید میکند گناه رامیندازد گردن دیگری

  • مجتبی

    این اولین مطلبی از سایتتون هست که میبینم پادکست همراهش داره و بنظرم خیلی به فهم موضوع کمک می‌کنه و کامل کرده مطلب رو امثالش رو در مجله های خارجی گوش کرده بودم، بهتون تبریک میگم امیدوارم باز هم تکرارش کنید.

  • کاظم

    سلام، ممنون از مطلب و پادکست.