فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۲۲۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پرواز به سوی فاجعه/ افزایش ۲۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای هواپیماها در ۴ سال گذشته

پرواز به سوی فاجعه/ افزایش 25 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای هواپیماها در 4 سال گذشته

کارشناسان هشدار می‌دهند تقاضای فزاینده برای حمل‌ونقل سریع، فاجعه آب‌وهوایی را تشدید می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل هوایی به یکی از چالش‌های جدی ‌محیط‌زیستی در سال‌های اخیر تبدیل شده است. این مساله به‌ویژه پس از همه‌گیری کووید-19 تشدید شده است، زیرا تغییرات اقتصادی و انتظارات مصرف‌کنندگان برای تحویل سریع کالاها باعث افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل هوایی شده است.

افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل‌ونقل هوایی

آمارها نشان می‌دهد اپراتورهای حمل‌ونقل هوایی در سال 2023، انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را نسبت به سال 2019 به میزان 25 درصد افزایش داده‌اند. در این سال، حدود 300 هزار پرواز بیشتر از سال 2019 انجام شده که حجم پروازها را تقریباً 30 درصد بالا برده است. بر اساس گزارش گروه کمپین Stand.earth، آمریکا بیش از 40 درصد انتشار جهانی حمل‌ونقل هوایی را به خود اختصاص داده است.

دلایل افزایش انتشار

به نقل از گاردین، محققان علت اصلی این افزایش را به تغییرات اقتصادی پس از همه‌گیری و انتظارات جدید مصرف‌کنندگان در تجارت الکترونیکی نسبت می‌دهند. امروزه حمل‌ونقل سریع به یک استاندارد تبدیل شده و برنامه عضویت پرایم آمازون را بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌کنند. قبل از همه‌گیری، حمل‌ونقل هوایی بیشتر برای کالاهای فاسدشدنی، تحویل حساس به زمان و اقلام لوکس اختصاص داشت. اما اختلالات در زنجیره تامین دوران همه‌گیری باعث شد تعداد کالاهای فاسدنشدنی و کم‌ارزش‌تر که از طریق حمل‌ونقل هوایی ارسال می‌شوند، به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

چالش‌های جدید و تهدیدات محیط‌زیستی

تا سال 2023، انتشار حمل‌ونقل هوایی به طور کلی 93.8 میلیون تن کربن را تشکیل می‌دهد.

FedEx و UPS مسئول 24.7 درصد از انتشار کربن صنعت در سال 2023 بودند. پیش‌بینی می‌شود 99.8 درصد سوخت حمل‌ونقل هوایی از سوخت‌های فسیلی تولید شود.

دکتر دیویانی سینگ این افزایش را یک تهدید جدید برای آب و هوا و سلامت انسان توصیف کرده است. او از شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی خواسته است تا به وابستگی خود به محموله هوایی پایان دهند و به روش‌های حمل‌ونقل با کربن کمتر مانند حمل‌ونقل دریایی یا ریلی روی بیاورند. حمل‌ونقل هوایی حدود 80 برابر بیشتر از حمل‌ونقل دریایی یا کامیونی کربن تولید می‌کند که آن را به یکی از پرکربن ترین روش‌های حمل‌ونقل تبدیل کرده است.

پیامدهای اقتصادی و آینده

تحقیقات نشان می‌دهد حجم بسته‌های سالانه جهانی می‌تواند تا سال 2030 به 800 میلیارد بسته در سال برسد، در حالی که این رقم در سال 2022 حدود 315 میلیارد بسته بوده است. همچنین، این بخش رشد چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که آمازون از سه‌ماهه اول 2023 تا سه‌ماهه اول 2024، 13 درصد افزایش درآمد داشته است.

افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل هوایی نیازمند توجه جدی و فوری است. تغییرات اقتصادی پس از همه‌گیری و انتظارات جدید مصرف‌کنندگان برای تحویل سریع، نقش مهمی در این افزایش داشته‌اند. برای مقابله با این چالش محیط‌زیستی لازم است شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی به استفاده از روش‌های حمل‌ونقل با کربن کمتر مانند حمل‌ونقل دریایی یا ریلی روی بیاورند و تلاش‌های جدی‌تری برای کاهش انتشار کربن صورت گیرد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.