کد مطلب: ۴۱۷۲۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا آمارهای اقتصادی منتشر نمی‌شوند؟ / «سوءاستفاده دشمن» بهانه جدید عدم انتشار اطلاعات!

چرا آمارهای اقتصادی منتشر نمی‌شوند؟ / «سوءاستفاده دشمن» بهانه جدید عدم انتشار اطلاعات!

سال گذشته بانک مرکزی، انتشار برخی از آمارها را متوقف کرد، به تازگی نیز مرکز آمار ایران و سازمان گمرک کشور آمارهای مربوطه را با محدودیت‌هایی منتشر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود یک سال پیش بانک مرکزی از انتشار گزارش نرخ تورم خودداری کرد، به نحوی که روابط عمومی این بانک علت را در اختلاف نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام کرد.

محمود چلویان در این خصوص گفت: اخیراً بین نتایج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی رخ داده است که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزی منتشر می کند، تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود.

وی در آن زمان اعلام کرد: این آمارها فعلا منتشر نمی‌شود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

یک سال از این موضوع می‌گذرد اما بانک مرکزی هیچ آماری از تورم کالاها و خدمات مصرفی منتشر نکرده است.

به تازگی نیز مرکز آمار ایران که تا پیش از آن همه‌ مردم به جزئیات آمارهای اقتصادی که مرکز آمار ایران منتشر می‌کرد دسترسی پیدا کند، اما از نیمه آذر ماه دسترسی به جزئیات آمار را پولی کرده است.

پنهان‌کاری آماری از سوی نهادهای دیگر در حال انجام است، براساس اظهارات یک منبع آگاه از یک نهاد اقتصادی کشور ضمن اشاره به این که این سازمان نیز بخشی از آمارهای تجارت را منتشر نمی‌کند، گفت: از سمت مقام‌های بالا به ما دستور داده‌اند که آمارها منتشر نشود و به طور محترمانه در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد.

پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز اخیرا در توییت خود به این موضوع اشاره کرده است: «آمارها و گزارش‌هاى اقتصادى و تجارى را به بهانه سوءاستفاده دشمن منتشر نمى‌كنند. برادر جان! آنها آمارهاى كشور را دقيق‌تر از شما دارند. شما فقط امكان تجزيه و تحليل را از كارشناسان و قدرت تصميم‌گيرى را از مردم سلب كرده‌ايد! دورنما كه نداشتيم، اكنون روزنما را هم از ما گرفتيد…»

ابتدا بانک مرکزی، سپس مرکز آمار ایران و این بار سازمان گمرک کشور دست به پنهان کاری آماری زده‌اند؛ سازمان بعدی که آمارهای مربوطه‌ را منتشر نکند کدام است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.