کد مطلب: ۴۸۱۸۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار فروش نفت هم محرمانه شد / کدام آمارها در حبس دولت‌اند؟

آمار فروش نفت هم محرمانه شد / کدام آمارها در حبس دولت‌اند؟

آمارهای محرمانه در اقتصاد ایران روز به روز بیشتر می‌شود. از نرخ رشد اقتصادی گرفته تا آمار صادرات و واردات. در آخرین مورد سخنگوی دولت اعلام کرده آمار دقیق فروش نفت را اعلام نمی‌کند. اما در اقتصادی که میزان صادرات و فروش نفت بر همه ابعاد اقتصاد آن اثر می‌گذارد،‌ چگونه می‌توان بدون این آمار برنامه‌ریزی اقتصادی کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دلیل حبس آمارها گاهی «سوءاستفاده دشمن» است و گاهی شرایط خاص اقتصاد ایران. مانند موردی که علی ربیعی درباره فروش نفت اعلام کرده و گفته آمار فروش نفت را اعلام نمی‌کنند چون انتشار اطلاعات این چنینی در شرایط جنگ اقتصادی صحیح نیست.

اما دولت و نهادهای دولتی سابقه طولانی در حبس آمارهای اقتصادی دارند. در دولت نهم و دهم آمارهای تورم و نرخ رشد اقتصادی منتشر نمی‌شد. اما حالا چند وقتی است موارد بسیاری در لیست آمارهای حبس شده قرار دارد.

بانک مرکزی بیش از یک سال است که نرخ تورم را منتشر نمی‌کند. در ابتدا دلیل حبس آمار تورم، ‌اختلاف بین مرکز آمار و بانک مرکزی عنوان شده و قرار بود بعد از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه آمارها مجددا منتشر شود. بیش از یک سال گذشته و حالا تنها مرکز آمار نرخ تورم کالا و خدمات را منتشر می‌کند.

روند انتشار آمارها در مرکز آمار هم به روال قبل ادامه نیافت. این مرکز دسترسی به بخش مهمی از آمارها را پولی کرده است. اگرچه گفته می‌شد که این مرکز قصد دارد از این طریق درآمدزایی کند،‌ اما همان زمان یک منبع آگاه از یک نهاد اقتصادی کشور گفته بود: از سمت مقام‌های بالا به ما دستور داده‌اند که آمارها منتشر نشود و به طور محترمانه در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد.

گمرک هم آمارهای مربوط به جزییات صادرات غیرنفتی و واردات را از سال ۹۶ به بعد دیگر منتشر نمی‌کند. این در حالی است که طی سنوات گذشته آمار تجارت خارجی کشور اعم از صادرات و واردات و کشورهای هدف، ماه به ماه منتشر می‌شد. دلیل توقف آمارهای گمرک، کاهش صادرات غیرنفتی عنوان شده بود.

منتشر نشده

کدام آمارها منتشر نمی‌شود؟

بانک مرکزی: جز آمار تورم، آمار نرخ رشد اقتصادی،جزئیات درآمد مالیاتی و قیمت هفتگی اقلام را منتشر نمی‌کند.

وزارت صمت: آمار مربوط به بنگاه‌های اقتصادی را حبس کرده است.

سازمان سرمایه‌گذاری: آمارهای مربوط به جذب سرمایه خارجی را منتشر نمی‌کند.

بانک‌ها عملکرد بانک‌های غیربورسی را اعلام نمی‌کنند.

سازمان بورس سود پیش‌بینی‌شده هر سهم را منتشر نمی‌کنند.

وزارت نفت هم پیش از این درآمد حاصل از فروش نفت را منتشر نمی‌کرد و حالا اعلام کرده میزان صادرات نفت را هم اعلام نمی‌کند. چون ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

تبعات حبس آمارها

کارشناسان و فعالان اقتصادی به حبس آمارها انتقاد دارند. چرا که حبس آمارها به هر بهانه‌ای که باشد «فقط امکان تجزیه و تحلیل را از کارشناسان و قدرت تصمیم‌گیرى را از مردم سلب می‌کند.»

به گفته پدرام سلطانی، فعال اقتصادی «آمارها و گزارش‌هاى اقتصادى و تجارى را به بهانه سوءاستفاده دشمن منتشر نمى‌کنند. برادر جان! آنها آمارهاى کشور را دقیق‌تر از شما دارند. ما دورنما که نداشتیم، اکنون روزنما را هم از ما گرفتید.»

سید احمد میرمطهری هم در یادداشتی با انتقاد از این رویه نوشته بود سوال مهم این است که فعالیت اقتصادی چقدر بدون آمار امکان‌پذیر است؟ چراکه بدون در دست داشتن آمار و محاسبه شاخص‌های کلیدی اقتصادی و اجتماعی نمی‌‌توان تصویری روشن از قامت اقتصاد ملی در دست داشت.

آمار صادرات و درآمد نفتی که اکنون محرمانه تلقی می‌شود، آماری مهم و حیاتی در شرایط فعلی است. چراکه میزان آن حداقل در تعیین نرخ دلار موثر است.

از سوی دیگر اگرچه ربیعی گفته این آمار را به دلیل جنگ اقتصادی منتشر نمی‌کند، اما در اقتصاد نفتی ایران، آمار صادرات،‌ فروش و درآمد نفتی نمی‌تواند جزو آمارهای محرمانه باشد. چراکه بودجه به درآمد آن وابسته است و تبعات مبهم بودن این آمار برای اقتصاد بسیار زیاد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    حالا مثلا آمار تورم 25 درصد صحیح است؟؟
    در کشوری که امسال 150 درصد تورم وجود دارد؟