کد مطلب: ۳۵۹۶۶۵

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس :

ارزیابی هفته طلایی بازار سهام / رشد ۴.۳ درصدی شاخص کل بورس

ارزیابی هفته طلایی بازار سهام / رشد 4.3 درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 4.3 درصدی، بیش از هفت هزار و 70 واحد افزایش یافت. نزدیکی به تعطیلات نوروز، شایعه اعمال تسعیر ارز در نمادهای بانکی‌ با دلار هفت هزار تومانی، افزایش 30 درصدی نرخ در صنعت تایرسازی و عرضه اولیه تنوین از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

شاخص کل بورس که در هفته گذشته با افت 2400 واحدی همراه شد، در هفته جاری با رشد 4.3 درصدی، بیش از هفت هزار و 70 واحد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نزدیکی به تعطیلات نوروز، شایعه اعمال تسعیر ارز بانکی‌ها با دلار هفت هزار تومانی، خروج بیمه پارسیان از ترکیب سهامداری خپارس، افزایش 30 درصدی نرخ در صنعت تایرسازی، شایعه افزایش سرمایه بانک تجارت، سفر سرپرست اینستکس به ایران، افزایش مداوم نرخ نیما و نزدیک شدن آن به نرخ سنا، عرضه اولیه تنوین و رشد قیمت مس جهانی و فولاد و روی از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

2156

در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟ تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز شنبه

نزدیکی به تعطیلات نوروز باعث رکود در بیشتر بازارهای داخلی شده است. آمارهای ضعیف اقتصادهای بزرگ جهان هم موجب شد تا شنبه کم‌رمق دیگری در کارنامه معاملات بورس ثبت شود.

با نزدیک شدن به موعد تسویه‌های اعتباری، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه، با رشد ۱۸۰ واحدی معادل ۰٫۱۱ درصد همراه شد و به کانال ۱۶۳ هزار واحدی وارد شد.

گروه قندی که هفته گذشته خوش درخشیدند، در جریان معاملات روز شنبه در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفتند، اما از سوی دیگر افزایش تقاضا در عمده نمادهای غذایی موجب تشکیل صف خرید برای اکثر نمادهای این گروه شد.

5461

در گروه غذایی، معاملات مثبت در جریان بود. افزایش تقاضا در عمده نمادهای این گروه از جمله غشاذر، تبرک، غبشهر، غمارگ و غپاک موجب تشکیل صف خرید شد.

بازار سهام در روز یکشنبه

بازار سهام در این روز با افزایش تقاضا در نمادهای دلاری همراه بود. شاخص کل بورس در پایان معاملات ، با رشد ۱۴۶۳ واحدی معادل ۰٫۹ درصد همراه شد و شاخص در سطح ۱۶۴ هزار و ۴۷۰ واحد قرار گرفت.

افزایش قیمت در نمادهای فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی توانست شاخص بورس تهران را در سطح بالاتری قرار دهد. روند گروه فلزات اساسی در مثبت‌های بالا، قیمت سهام نمادهای این گروه را بهبود بخشید.

برترین گروه‌های صنعتی، گروه‌های بانکی و فلزات اساسی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند. گروه بانکی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر با معاملاتی به ارزش ۷۶ میلیارد تومان در صدر لیست قرار گرفت.

شاخص بورس در Û±Û¹ اسÙند Û¹Û·

نمادهای بانکی نیز معاملات نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند و اکثر نمادهای آن در دامنه مثبت دادوستد شدند. با شایعه دوباره افزایش سرمایه بانک تجارت باز هم بازار شاهد افزایش تقاضا در معاملات نماد وتجارت بود.

بازار سهام در روز دوشنبه

بازار سهام در این روز نیز همانند روز گذشته با روند مثبت، کار خود را آغاز کرد و توانست با رشد حدود سه هزار واحدی سطح مقاومت سه‌ماهه را بشکند و در سطح ۱۶۷ هزار و ۳۷۱ واحد قرار بگیرد.

همزمان با افزایش قیمت‌‌های جهانی فلزات اساسی و نفت، بازار سهام با پیش‌روی فلزات اساسی توانست رشد خوبی را به ثبت برساند.

برترین گروه‌ صنعتی، گروه‌ فلزات اساسی بود که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. گروه فلزات اساسی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر با معاملاتی به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان در صدر لیست قرار گرفت.

شاخص بورس Û²Û° اسÙند Û¹Û·

در گروه فلزات اساسی معاملات در اکثر نمادها مثبت دنبال شد، نمادهای فایرا، کاوه و میدکو از جمله سهم‌هایی بودند که در سقف قیمتی روزانه قرار داشتند.

گروه خودرویی با فشار عرضه در اکثر نمادها در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفت و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

شاخص بورس که روز قبل سطح مقاومت سه ماهه را شکست و وارد کانال ۱۶۷ هزار واحدی شد، روز سه‌شنبه در آستانه ورود به کانال ۱۶۸ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل بورس در پایان معاملات، با رشد ۵۳۸ واحدی در سطح ۱۶۷ هزار و ۹۰۹ واحد قرار گرفت.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس، گروه زغال‌سنگ و محصولات چوبی و زیان‌ده‌ترین آن‌ها گروه لاستیک بودند.

شاخص بورس Û²Û± اسÙند Û¹Û·

در حالی که معاملات در گروه‌های فلزی محتاطانه مثبت بود، گروه پالایشی نیز با مثبت آغاز به کار کرد اما در انتهای بازار فشار عرضه بر این گروه بیشتر شد.

حجم عرضه‌های سنگین نتوانست منجر به منفی شدن معاملات فولاد مبارکه و ملی مس شود. در نماد کاوه هر چقدر صف خرید عرضه شد باز هم نتوانست به منفی شدن معاملات آن بی‌انجامد و کاوه با صف خرید معاملات را خاتمه داد.

بازار سهام در روز چهارشنبه

شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته نیز با رشد همراه شد. شاخص کل بورس در پایان معاملات این روز، با رشد ۱۲۰۵ واحدی معادل ۰٫۷۲ درصد همراه شد و در سطح ۱۶۹ هزار و ۶۶۳ واحد قرار گرفت.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار، گروه زغال‌سنگ، سایر معادن و حمل و نقل بودند.

7845

همچنین در بازار سهام روز چهارشنبه عرضه اولیه تعداد ۷۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه نوین با نماد تنوین انجام شد. سهم تنوین در قیمت ۲۲۰۰ ریال کشف قیمت شد.

در این عرضه اولیه ۳۶۲ هزار کد معاملاتی شرکت کردند که به هر کد، تعداد ۱۹۹۹ سهم معادل ۴۳۹ هزار تومان تخصیص یافت.

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 7070 واحدی معادل 4.3 درصد از 162 هزار و 827 واحد به 169 هزار و 115 واحد افرایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.